Popis:
V E D E N Í Š K O LY, U Č I T E L É
VÝZNAM HODNOCENÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
Pro efektivní práci školy je důležité vytvářet u pedagogických pracovníků jasné povědomí společných cílů a jejich smyslu. Významné je navození potřeby sdílení zodpovědnosti za trvalé zdokonalování, podpořené systematickou kontrolou všech hledisek pedagogické práce a plánováním jejího dalšího zkvalitňování.
Hlavním smyslem profesního hodnocení pedagogů je především prostřednictvím jejich odborného rozvoje soustavně zlepšovat výsledky všech žáků školy. Sebehodnocení pedagogických pracovníků je stejně jako u žáků nejen nedílnou součástí procesu hodnocení, ale je současně jednou z významných kompetencí, kterou by žáci i pedagogové měli získat a používat. Individuálnímu profesnímu rozvoji každého pedagoga by mělo napomáhat hodnocení, které si učitel provádí sám nebo je hodnocen vedením školy. Pokud by hodnocení pedagogických pracovníků nemělo vliv na jejich profesní a odborný rozvoj, mohlo by se z něj stát jen další „papírování“, které si učitelé a vedení školy odbudou a dál už mu nemusejí věnovat pozornost.
VÝKONNOSTNÍ KRITÉRIA
Použití výkonnostních kritérií může poskytnout objektivní informace o kvalitě a úrovni práce pedagoga, jeho zaujetí pro učení a vyučování a být zároveň východiskem pro plánování jeho dalšího profesního vývoje. Stanovená kritéria umožňují posoudit učitelovu práci v různých oblastech a podle výsledku se pak zaměřit na jejich zlepšování nebo v opačném případě využít kvalitní výsledky pro rozvoj ostatních učitelů školy. Hlavním smyslem hodnocení podle výkonnostních kritérií není získat v konečném součtu maximální počet bodů, ale především si v jednotlivých oblastech uvědomit, jaká úroveň výkonu práce pedagoga je v této škole vnímána jako žádoucí, a naopak jaká úrovně práce je zcela nevyhovující vzhledem k realizaci školního vzdělávacího programu. Dalším významným důvodem pro zavedení výkonnostních kritérií byla také snaha co nejvíce „zobjektivizovat“ hodnocení pedagogů ve vztahu ke stanovování výše nenárokové složky platu (osobního hodnocení) v oblasti hlavních pedagogických činností.
Klíčová slova:
pedagogika
hodnocení
komunikace
motivace
profesní růst
spolupráce
Obsah:
- VÝznam hodnocení pedagogických pracovníků
VÝkonnostní kritéria
Základní okruhy pro hodnocení pedagogů
Postup při hodnocení pedagogů
Četnost hodnocení
Sledovaná kritéria pro hodnocení pedagogické činnosti
Kritéria pro hodnocení výkonu pedagoga
I. VĚdomosti z oboru
II. Efektivní vedení výchovně vzdělávacího procesu
III. Práce se vztahy ve třídě a rozvíjení sociálních dovedností žáků - vytváření
IV. Podílení se na životě školy
V. Profesní růst a rozvoj