Popis:
Úkol:
Úkolem je naměřit brzdné zpomalení jízdních kol na různých površích za použití odlišných typů brzd.
Brzdový systém:
Důležitou součástí jízdního kola jsou brzdy. Pomocí brzd můžeme ovládat rychlost jízdy a to buď zpomalením či samotným zastavením jízdního kola. Tak jako mnoho věcí kolem nás, tak i brzdy prošli svým vývojem, ve kterém byly postupem času inovovány a nahrazovány novou technologií. Pro první kola byla typická torpédová brzda (protišlap), který dnes můžeme najít na veteránech či dětských kolech. Později se objevují bubnové brzdy, které fungují podobně jako u automobilů. Tyto brzdy se stále používají, nejčastěji však v Nizozemí.
Dalším stupněm ve vývoji jsou ráfkové brzdy, kde se přitahují brzdové špalky k ráfku kola. Účinnost u tohoto typu závisí na síle přitahování špalků k ráfku, velikosti stykové plochy, materiálu a přilnavosti.
Nejvíc účinné a v dnešní době stále populárnější jsou kotoučové brzdy, kde se brzdové destičky přitahují na brzdový kotouč.
Klíčová slova:
zpomalení jízdních kol
analýza nehod
brzdový systém
kotoučové brzdy
silniční nehody
Obsah:
- Úkol:
Brzdový systém:
• Cantilever
• V-brzdy
• Čelisťové brzdy
• Kotoučové brzdy
Hydraulické kotoučové brzdy
• Hydraulické ráfkové brzdy
• Zapouzdřené (středové) brzdy
Použité vzorce:
Metodika měření zpomalení jízdních kol:
Decelerometr
Decelerometr XL Meter™ Pro
Měření:
Naměřené hodnoty:
Závěr: