Teorie masové komunikace - Proces masové komunikace
Skripta59 s. / 1. roč. / doc
Jednou ze stěžejních otázek, kterou se teorie MK ze své podstaty musí zabývat, je vztah MK ke kontextu, v němž probíhá. Obecně je tato problematika diferencována do dvou základních úrovní - vztah mezi MK a společností a vztah mezi MK a kulturou. Toto členění je pouze pracovní - ve skutečnosti nelze oddělovat společnost od kultury, ani kulturu od společnosti z jednoho prostého důvodu - jde o tzv. komplementární úrovně téhož jevu (neexistuje ani společnost bez kultury, ani kultura bez společnosti)...
|
|
0,5 |
1x |
|
Úvod a texty ke studiu masových médií
Studijní materiál43 s. / 1. roč. / rtf
Když v roce 1990 navštívil Fakultu sociálních věd Kamil Winter, dnes profesor na jedné americké universitě, požádali jsme ho, aby nám doporučil nejnovější literaturu, která se zabývá problémy masové komunikace a která by se dala využít pro studenty žurnalistiky. Odpověděl nám: "Každým rokem vychází v tomto oboru v USA asi čtyřicet titulů. Mohu vám však říci jedno. Většinu z nich autoři napsali jenom proto, aby se mohli prokázat prací, která je opravňuje k získání titulu PhD. A tak se v nich větš...
|
|
0,3 |
0x |
|
Historie rozhlasového vysílání v Československu a ČR z pohledu techniky
Seminární práce16 s. / 1. roč. / doc
Média veřejné služby- Český rozhlasMédia veřejné služby (rozhlas či televize veřejné služby) - tzv. veřejnoprávní média - jsou sociálními a kulturními statky, v nichž se naplňuje komunikační solidarita společnosti a její potřeba disponovat komunikačními prostředky, které by byly k veřejnému užití a zábavě všech občanů, a ne k soukromému prospěchu politiků či zisku podnikatelů. Zpravidla plní informativní, vzdělávací a poznávací roli. V umělecké oblasti nepreferují pouze to, co žádá masový posluc...
|
|
0,1 |
2x |
|
Aplikace výrokové logiky v reálné komunikaci
Závěrečná práce10 s. / 1. roč. / doc
Pro svou zápočtovou práci z předmětu Logika a interpretační procesy, jsem si zvolil téma č. 2: Aplikace výrokové logiky v reálné komunikaci.(viz. zadání.) Domnívám se totiž, že je to důležitá fáze v pochopení výrokové logiky a nejlepší způsob, jak ověřit, zda jsem dané problematice porozuměl. Tzn. zda dokáži v běžné komunikaci, v rodině, na pracovišti či ve společnosti, rozpoznat základní logické funkce a jejich spojení. Cílem zápočtové práce tedy bude správně provést analýzu několika větních sp...
|
|
0,1 |
0x |
|
Československý rozhlas - zápočtová práce
Seminární práce38 s. / 2. roč. / doc
Média veřejné služby- Český rozhlasMédia veřejné služby (rozhlas či televize veřejné služby) - tzv. veřejnoprávní média - jsou sociálními a kulturními statky, v nichž se naplňuje komunikační solidarita společnosti a její potřeba disponovat komunikačními prostředky, které by byly k veřejnému užití a zábavě všech občanů, a ne k soukromému prospěchu politiků či zisku podnikatelů. Zpravidla plní informativní, vzdělávací a poznávací roli. V umělecké oblasti nepreferují pouze to, co žádá masový posluc...
|
|
0,3 |
1x |
|
Historie masové komunikace - obsah přednášky, tematické členění - základní studijní témata, povinná a doporučená studijní literatura, požadavky ke zkoušce
Studijní materiál23 s. / 1. roč. / doc
Přednáška Historie masové komunikace je vymezena problematikou dějin tisku, zabývá se vývojem tisku od dob vynálezu Johannese Gutenberga. Gutenberg kolem roku 1445 objevil princip odlévání jednotlivých liter z měkkého kovu (tzv. písmoviny) do tvrdých matric a následné ukládání písmen do řádek. K tisku pak sloužil upravený vinařský lis. Od tohoto okamžiku se začíná historie prvních tisků - letáků, následně vycházejí noviny, časopisy. Od dvacátých let 20. století začíná být provozováno pravidelné ...
|
|
0,3 |
0x |
|
Statě z povinné literatury - Úvod do studia dějin médií
Studijní materiál52 s. / 3. roč. / doc
Informační médiaVeřejná média v našem smyslu neexistovala: pošta, noviny- Za doby římského císařství sice existovala veřejná propaganda, hry apod., ale neexistovalo žádné zpravodajství, na jaké jsme dnes zvyklí.- Na veřejných prostorách nebyly zveřejňovány žádné informace o politických a společenských každodenních událostech.o Zprávy o císařské politice a vyšších vrstvách zůstávaly arkánem - tajemstvím.- Zprávy předávané na velké vzdálenosti byly pro širší obyvatelstvo nedostupné.- Způsob předáv...
|
|
0,3 |
0x |
|
Mediální publikum a výzkum veřejného mínění - skripta
Skripta74 s. / 1. roč. / pdf
Text Mediální publikum a výzkum veřejného mínění je určen studentům II. ročníku studijního oboru „Sociální a masová komunikace“. Cílem tohoto textu je vytvořit praktický doplněk obecně komunikačních disciplín (trénink komunikačních technik a kreativity, mediální komunikace apod.) a nabídnout studentům pohled na cílový objekt médií - tedy na čtenáře, posluchače, diváky.Velká část textu je věnována průzkumům veřejného mínění. Posluchač se seznámí se zázemím firem, které průzkumy veřejného mínění p...
|
|
0,7 |
4x |
|
Logika a interpretační procesy - sylabus předmětu
Poznámky47 s. / 1. roč. / doc
Cíl výuky- Seznámit se s logikou jako vědním oborem i nástrojem pro každodenní efektivní a kultivovanou komunikaci v nejrůznějších lidských profesích.- Procvičit a upevnit jistotu v základních pojmech logiky a ve využívání nejběžnějších logických pravidel v argumentaci.- Průřezem probrat historii vývoje logiky od starověku až k moderní logice.- Orientací v historických tématech zlepšit orientaci v návazných vědních disciplínách, jako je filozofie, teologie apod.- Nastínit vztah logiky k psycholo...
|
|
0,4 |
0x |
|
Výpisky ke státnicím - Úvod do studia dějin médií
Studijní materiál24 s. / 3. roč. / doc
1. Přenos slova a textuVěk orality - prehistorická etapa- přenos pouze slova- dosah - pouze do limitů dosahu hlasu- signalizace: optická (kouřová znamení…); akustická (bubny…)- snaha posilovat homogenitu a soudržnost kmene cestou komunikace, absence komunikační konfliktnosti - obtížné skladování informaci = ústní podání, využívání pamětí, práce s mýtem- podobná společenství jsou dosud např. v J AfriceVěk písma- klíčový zlom - vynález písma kolem 1500 BC- písmo obrázkové, hieroglifické, fonetické...
|
|
0,2 |
0x |
|
Výpisky z přednášek - Úvod do studia dějin médií
Přednášky15 s. / 3. roč. / pdf
Rozebírá jednak přenos slova a textu, jednak tezaurace (uskladnění).V prehistorii byla původně klíčová orální kultura, nešlo uskladňovat slova jinak než pamětí - důležitost šamanů a jejich stabilní pamětisnaha kmenů o co největší stabilitu uskladnění slov v paměti, bez obměn a projevů individuality - konzervatizmuspřenos slova závislý hlavně na síle hlasu, ale objevuje se i rozvinutější signalizace (optická - kouř, → charakteristickápro Evropu; a akustická - spíše Afrika, bubny)Tezaurace - docho...
|
|
0,2 |
0x |
|
Vývojové trendy v českých médiích po roce 1989
Studijní materiál119 s. / 1. roč. / doc
Zrcadlení světa je neúplnéStále větší procento lidí využívá internet. Minimálně s kulisovým poslechem rádia v průběhu dne počítá téměř každý z nás. U večerních televizních zpravodajských a publicistických relací se schází polovina národa. Co však víme o historii, vývoji a současnosti sdělovacích prostředků?Kvalitní výuka průřezového tématu Mediální výchova je v základních školách již od svého samého zavedení (ve školním roce 2007/08) opomíjena, přestože je důležitá pro praktický život přinejmenš...
|
|
1,1 |
3x |
|
Úvod do sociální a masové komunikace - skripta
Skripta46 s. / 1. roč. / pdf
Komunikace (sdělování, dorozumívání) [lat. communicatio - sdělení, sdílení] je přenos (vysílání a příjem) informace pomocí znakového systému jazykového (verbální k.) nebo jiného (signály), uskutečňovaný mezi lidmi přímo nebo pomocí technicko-organizačních prostředků. Termín informace v této souvislosti znamená každý obsah procesu komunikace, tedy nejen informaci ve smyslu snížení neurčitosti (nejistoty), jak tento termín chápe informatika, nýbrž také např. sdílení pocitů, a také předávání sdělen...
|
|
0,6 |
3x |
|
Mediální publikum a výzkum veřejného mínění
Studijní materiál30 s. / 2. roč. / doc
Průzkumy veřejného mínění, proč, kdo, čeho, jakProč - 3 důvody proč se průzkumy provádějí, odpovídají jim 3 skupiny osob1. První skupina se chce - dopátrat podstaty problému - skupina je „nadšena pro věc“2. Druhá skupina - výsledky průzkumu využívá ve své kariéře, vzestup ve společnosti nebo politice. (jejich finanční odměna vyšší než u první skupiny)3. Třetí skupina - profesionální průzkum je předpokladem podnikatelského úspěchu, nezajímají se o metody a postupy. Finanční odměna většinou vyšší ...
|
|
0,2 |
0x |
|
Úvod do teorie masové komunikace - výpisky
Poznámky26 s. / 1. roč. / doc
Význam masových médiíTato kniha vychází ze základního předpokladu, že masová média (zvláště noviny, televize a rozhlas) mají v moderních společnostech zásadní a stále vzrůstající význam. Citovaný názor na média je velmi rozšířený a je zřejmě způsoben tím, že jsou:* zdrojem moci - potenciálním prostředkem vlivu, ovládání a prosazování inovací ve společnosti; pramenem informací životně důležitých pro fungování většiny společenských institucí a základním nástrojem jejich přenosu;* prostředím (či ar...
|
|
0,3 |
1x |
|
Historie masové komunikace - vypracované otázky
Vypracované otázky16 s. / 1. roč. / doc
1. Počátky vydávání tisku v Evropě1445 - objev knihtisku - Johannes Guttenberg - zlatník a rytec z MohučeTisk - Bible, náboženské knihy, odpustky, kalendáře, kartyPo r. 1500 - historické knihy - Noviny o…, Copia, Historia, Lettera, Epistola…- Newe Zeitungen, Korespondence, psané zpravodajství- přílohy Nova, Novissima, Avisa, Beilage, CedullaFuggerovské noviny - v Německu z kupecké korespondencePoslovské noviny1526 - rod Thurn-Taxisů - pravidelná poštovní služba s Vídní patřila rodu Taxisů- až do...
|
|
0,2 |
0x |
|
Úvod do žurnalistiky - zápisky ke zkoušce
Poznámky20 s. / 3. roč. / docx
ŽURNALISTIKA - nov. povolání i produkty této činnosti, kt. informují o aktuálním dění ve společnosti a názorech na toto děníÚkolem žurnalistiky je sbírat, uveřejňovat a vykládat zprávy, zajímající veřejnost. Tato fce je užitečná, odpovědná, a je-li vykonávána poctivě, i čestná.ŽURNALISTA- pozorovatel a kodifikátor skutečnosti, kdy pravda a vědění reálně existují nezávisle na nás a žurnalista je může objevit a zachytit, pozdější model vidí žurnalistu nikoli jako nestranného soudce, ale jako součá...
|
|
0,1 |
1x |
|
Novinářské minimum - stručná příručka
Studijní materiál16 s. / 3. roč. / pdf
ÚVODNovinářské minimum shrnuje základní pravidla, jimiž se musí řídit každý novinář, chce-li být dobrým novinářem.Příručka tak stanovuje standardy správné novinářské a redakční praxe.1 DOBRÝ REDAKTOR/ REPORTÉRDobrý reportér (v širším slova smyslu novinář) je přesný, objektivní, skeptický ke zdrojům, poctivý, vnímavý, asertivní a dravý. Dobrý redaktor musí umět nejen dobře psát, ale i aktivně vyhledávat témata, shromažďovat a vyhodnocovat informace (analyzovat, interpretovat, selektovat a dávat j...
|
|
0,1 |
4x |
|
Vliv informačního média na společnost
Seminární práce7 s. / 1. roč. / doc
ÚVOD Naši současnost charakterizují pojmy jako “informační společnost” nebo “mediální společnost”. Podobně jako byly předešlé dějinné etapy určovány technickými revolucemi či sociálními změnami, jsou pro naši dobu příznačná masová média a jejich razantní rozvoj. Je to poprvé v dějinách, kdy mají lidé tolik různých možností jak získávat informace , vzdělávat se a bavit z různých zdrojů.Čím více získávají informace na významu, tím větší je zodpovědnost “výrobců médií”, tedy těch, kteří v médiích v...
|
|
0,1 |
2x |
|
Jak psát - velmi stručná příručka pro studenty žurnalistiky
Studijní materiál21 s. / 3. roč. / pdf
1. SBĚR INFORMACÍ1. Zpravodajství stavíme vždy na důvěryhodných informacích (nikoli spekulacích) z důvěryhodných zdrojů.2. Za důvěryhodnou informaci považujeme námi samými zjištěný fakt, skutečnost (sami jsme svědky nějaké události, vidíme to na vlastní oči), agenturní zprávy, oficiální zdroje (tiskové zprávy, tiskový mluvčí, oficiální stanoviska a prohlášení, oficiální dokumenty), vlastní spolehlivé zdroje3. Za nedůvěryhodné informace považujeme spekulace, nedoložitelné informace, nepodložené p...
|
|
0,2 |
1x |
|
Souhrn z předmětu Úvod do žurnalistiky
Studijní materiál19 s. / 3. roč. / pdf
1. ÚVOD DO ŽURNALISTIKYŽurnalistikaNovinářské povolání i produkty této činnosti, které informují o aktuálním dění ve společnosti a názorech natoto dění.Úkolem žurnalistiky je sbírat, uveřejňovat a vykládat zprávy, zajímající veřejnost. Tato funkce je užitečná,odpovědná a je-li vykonávána poctivě, i čestná. (1928)Žurnalista - původní model definuje žurnalistu jako pozorovatele a kodifikátora skutečnosti, kdy pravda avědění reálně existují nezávisle na nás a žurnalista je může objevit a zachytit, ...
|
|
0,4 |
0x |
|
Úvod do teorie masové komunikace
Skripta45 s. / 1. roč. / doc
Vymezení masové komunikace (dále jen MK) věnujeme větší prostor než je obvyklé pro definování jednoho pojmu. Jde o to, že jak zjistíme, jednotné definice se fakticky nelze dobrat. Pokus o jeho přesnější vymezení (spíše než definování) nás nezbytně dovede k tomu, že můžeme postupovat pouze „atributivně“, tedy pomocí stanovení jednotlivých charakteristik a úrovní, které daný pojem v sobě zahrnuje, a kterými se musíme při popisu MK zabývat. Proto tuto část věnujeme nástinu jednotlivých úrovní danéh...
|
|
0,5 |
1x |
|
Základy práce s textem - skripta
Skripta25 s. / 1. roč. / pdf
1. Jazyk a komunikace. Norma a kodifikace. Styl a stylistika. Spisovný jazyk a nespisovné útvaryI. Jazyk a komunikaceJazyk - systém znaků sloužící k výměně obsahů lidského vědomí, tj. k dorozumívání a myšlení. Dorozumíváním rozumíme takovou interakci v přirozeném jazyce, kterou se něco sděluje a která zároveň vede k dalšímu jednání. Předpokladem vzájemného dorozumění - noremní ráz jazyka.Řeč - schopnost člověka využívat jazyka a ztvárňovat komunikáty podle potřeby v určité komunikační situaci.Ko...
|
|
0,3 |
0x |
|
Státnicové otázky - Dějiny médií
Státnicové otázky28 s. / 3. roč. / doc
(Jde o upravený 35stránkový soubor otázek, který koluje mezi studenty. U uzavřených otázek jsem jen vymazala kraviny a opakující se věci. Otevřené otázky jsem doplnila o správné odpovědi - vycházela jsem ze spolehlivých výpisků z přenášek a částečně i z literatury. Co je tučně, to je zároveň další otázka; např.existuje zvlášť otázka „Nástroje ekonomické kontroly“ a zvlášť otázka „Co znamenala koncese?“. Pro zjednodušení a lepší pocit z menšího počtu otázek jsem to dala dohromady :-) Totéž vynále...
|
|
0,2 |
1x |
|
Úvod do teorie masové komunikace - Denis McQuail
Studijní materiál10 s. / 3. roč. / rar
Základní rozdíly v přístupu1.přístupMediocentrické x sociocentrickéMediocentrické - přisuzuje více autonomie a vlivu samotné komunikaci a soustředuje se na vlastní sféru mediálních aktivit. Média jsou primární činitelé, kteří jsou ve vleku nevyhnutelného vývoje kumunikačních technologií. Sociocentrické - média jsou odrazy politických a EKO sil, teorie médií není nic jiného než zvláštní aplikace obecnější sociální teorie.2.přístuphumanistický x vědecký přístupkvalitativní x kvantitativnísubjektiv...
|
|
0,2 |
3x |
|
Zápisky z předmětu Úvod do studia dějin médií
Poznámky21 s. / 3. roč. / doc
1. Přenos slova a textu• věk orality: dosah lidské komunikace byl vázán na sílu hlasu (udržovala se jen malá společenství lidí)- komunikace směřovala k upevňování komunity, zajišťovala klid a mír ve společenství- orální charakter komunikace potlačoval proces individualizace- zdůrazňování funkcí, které společnost tmelí, harmonizace společnosti, snaha o nápravu jakýchkoli výchylek -> vyloučení vzpurných jedinců- bylo třeba nalézt nástroje, kterými by bylo možno zajistit komunikaci pro širší pro...
|
|
0,2 |
0x |
|
Vypracovaný státnicový okruh - Úvod do žurnalistiky
Státnicové otázky29 s. / 3. roč. / docx
1. Základní pojmy žurnalistikyZpravodajství, publicistika, redigování, korektury, špígl, grafická úprava novinové strany, hlavička, titulek, popisek, perex (lead), anonce, DTP, mutace novin, lámání, sazba, uzávěrkaGRAFICKÁ ÚPRAVA NOVIN (LAYOUT)- špígl: zrcadlo, prázdná stránka novinová, návrh grafické úpravy stránky- špíglovat: umisťovat text, fotografie a grafiku na stránku, tvořit tiskovou podobu strany- layout: prázdná grafická podoba článku, fotografie, do níž se „naleje“ text- hlavička: nah...
|
|
0,1 |
1x |
|
Mediální komunikace - vypracované otázky
Vypracované otázky15 s. / 1. roč. / doc
1. Vývoj mediální komunikace- od signálů ke knižnímu tisku- proměny organizace soc. vztahů ve vazbě na vývoj komunikace- proměny historického vědomí- proměny percepce reality (smyslově bezprostřední - pojmově zprostředkovaná)Poč. komunikace - 40-35 tis. l. př. n. l.Neandrtálci neměli schopnost řeči - nemohli se dohodnout na strategickém jednání, které by jim zajistilo možnost přežitíKromaňonci - měli dispozici mluvitJeskynní malby - buď je malovali proto, aby si předali informace, na kterém míst...
|
|
0,1 |
0x |
|
Sémiotika v teorii a praxi
Studijní materiál20 s. / 2. roč. / doc
1. kapitola - Přiřazování znaků. Kódy a systémy. Komunikace- Přiřazování - svět, v němž se pohybujeme my lidé, ale dokonce i další živí tvorové, je plný znaků, např. ptáci vymezují svoje teritoria zpěvem, dopraní značky nás orientují v pohybu po městě i krajině = nabývaní významu- Pojmenování - jméno, má-li plnit svou úlohu, je jedinečné a tuto jedinečnost zdůrazňuje. Označení naopak zařazuje svého nositele do určitého druhu.- Označování - kabelizace - mělo, má a bude mít své důsledky. Označení ...
|
|
0,8 |
0x |
|
Přednášky na Dějiny médií
Přednášky43 s. / 3. roč. / doc
Přenos slova a textu:- Časové vymezení tohoto tematického okruhu: Až období do nástupu modernity (přelom 18. a 19. st.) - revoluce v technologiích, energetice atd.- Slovo vyjadřovalo pozici člověka v dějinách.Zájem mediálních studií: Přenos slova textu a obrazu v situaci, kdy je jedinec časově a prostorově distancován od místa zrodu textu; je zrušena nutnost časoprostorové přítomnosti příjemce u zdroje sdělení.- Je ovšem nutné začít od doby, kdy člověk tyto možnosti neměl - což tvoří cca 99% čas...
|
|
0,2 |
1x |
|
Kompletní přednášky k praktické zkoušce - Úvod do žurnalistiky
Přednášky32 s. / 3. roč. / doc
Co je to publicistika?Mediální teorie vs lingvistika* Existují rozdíly v názvosloví žurnalistické a jazykovědné terminologie. Teoretici masových médií rozdělují tvorbu novinářů na zpravodajství a publicistiku, v české stylistice je název publicistika a publicistický styl užíván pro jakoukoli novinářskou tvorbu.Terminologické problémy* Žurnalistiku lze vymezit jako činnost v hromadných sdělovacích prostředcích (zvl. v novinách, časopisech, rozhlase, televizi apod.), novinářství, dále také jako ob...
|
|
0,2 |
0x |
|
Mýty a historická fakta aféry Watergate
Projekt6 s. / 1. roč. / doc
Stalo se to v noci ze 16. na 17. června 1972, kdy noční hlídač komplexu kancelářských a obytných budov na březích Potomacu Frank Wills objevil při své noční pochůzce cosi neobvyklého. Dveře zadního vchodu u garáží našel odemčené a západka byla zajištěna proti zavření lepící páskou. Wills nelenil, zavolal policii a tím se dostal do dějin. Ten komplex budov se totiž jmenoval WATERGATE a policie právě tady, v šestém patře, v kancelářích, které si pronajalo ústředí Demokratické strany pro volební ka...
|
|
0,1 |
1x |
|
Výpisky z předmětu Úvod do zpravodajství
Poznámky10 s. / 3. roč. / pdf
Jak psát zpravodajství, jak psát krátce- Když nevíš, vymaž!- Co? Kdo? Kde? Kdy? (Jak? Proč?)Co je to zpravodajství- Jedna z novinářských činností.- Zároveň je to i produkt činností.- Stojí na informacích a faktech.Jak zpravodajství pracuje s informacemi a fakty- Vyhledat, shromáždit, třídit, vybrat, interpretovat, předat prostřednictvím médií cílovým skupinám.Jaké má být zpravodajství- Co nejvíce přesné, vyvážené, nepředpojaté, nestranné, poctivé při výběru, zpracování i prezentaci.- Aktuální, v...
|
|
0,2 |
0x |
|
Logika a interpretační procesy - řešené zadání
Vypracované otázky9 s. / 1. roč. / doc
Zadání 1:Reklamní slogan: „Jestliže jsi překvapen a zároveň mlsáš, pak máš tuto čokoládu s hračkou.“1.1. Jedná se o výrok? (Proč ... )Ano, jedná se o výrok. (složený výrok). Jednoduché výroky, ze kterých se skládá, jsou věty oznamovaní, u kterých lze jednoznačně určit pravdivostní hodnotu. Buď jsou pravdivé nebo jsou nepravdivé. 1.2. Zapište tento slogan, prosím, pomocí formální formule.Použité logické funkce: jednoduché výroky: Formální formule: Implikace jestliže, pak p ... ty jsi překvapen (p...
|
|
0,2 |
0x |
|
Historie rozhlasového vysílání - poznámky
Poznámky8 s. / 2. roč. / doc
Historie rozhlasového vysílání- 1923 - zavedeno rozhlasové vysílání v Československu- Období před Radiožurnálem - Radiofonie - pokusy o rádiové vysíláníRadiožurnál - 1923 - 1929 (období hospodářské krize)- 1. pokusy o vytváření programových struktur- Publicistika je jen okrajem zájmu- Rozvíjí se umělecké a výchovné pořadyObdobí 1929 - 1933- Hospodářská krize- Politický boj- Rozhlasová reportážObdobí nástupu nacismu po osvobození- 1933 - 1939- Střet dvou ideologií - agrárníci (nacismus) a demokra...
|
|
0,5 |
0x |
|
Úvod do studia dějin médií
Poznámky24 s. / 2. roč. / doc
1. Přenos slova a textuVěk orality - prehistorická etapa- přenos pouze slova- dosah - pouze do limitů dosahu hlasu- signalizace: optická (kouřová znamení…); akustická (bubny…)- snaha posilovat homogenitu a soudržnost kmene cestou komunikace, absence komunikační konfliktnosti - obtížné skladování informaci = ústní podání, využívání pamětí, práce s mýtem- podobná společenství jsou dosud např. v J AfriceVěk písma- klíčový zlom - vynález písma kolem 1500 BC- písmo obrázkové, hieroglifické, fonetické...
|
|
0,1 |
0x |
|
Charakteristika teorie masové komunikace, začlenění předmětu do soustavy věd
Seminární práce9 s. / 1. roč. / doc
Masová komunikace - již od slova „masa“ musí být každému z nás jasné, že masová komunikace se netýká pouze vybraných jedinců jak by si někdo naneštěstí mohl myslet, dotýká se nás všech, bez výjimky. Ráda bych se ve své práci zamyslela nad samotným vznikem termínu, základními přístupy, charakteristikou, rozdělením a v neposlední řadě bych se ráda zmínila o aktuáních změnách v této oblasti. Svojí prací bych chtěla podat alespoň základní stručný přehled a také podnět zamyšlení k dané problematice, ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Publicistické žánry v tištěných médiích
Studijní materiál26 s. / 3. roč. / docx
Co je to publicistika?- publicistika (z lat. publicus = veřejný)o souhrné označení žurnalistických projevů, základní složka prostředků masové komunikaceo cílem publicistiky je přiblížit a ozřejmit recipientům aktuální informace ze života společnostiterminologické problémy- žurnalistu o lze vymezit jako činnost v hromadných sdělovacích prostředcích (zvl. v novinách, časopisech, rozhlase, televizi, apod.), novinářství, dále také jako obor zabývající se touto činnostío jindy se tím rozumí pouze den...
|
|
0,1 |
1x |
|
Vypracované testové otázky z předmětu Úvod do žurnalistiky
Vypracované otázky4 s. / 3. roč. / doc
1. Vybrat z příkladů správně napsané titulky (sloveso atd.)• často to jediné, co si čtenář přečte• v titulku by mělo byt vždycky sloveso - v činném rodě• jak velký a na jakém místě je dáno grafickým manuálem• neměl by odkazovat k něčemu, co si čtenář v textu nepřečte• shrnuje základní nejpodstatnější informace• podtitulek a nadtitulek doplňují myšlenky• podtitulky a nadtitulky by měly doplnit, dotvořit základní informaci• zábavná funkce by měla být doménou publicistiky• nepoužívají se uvozovky, ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vypracované testové otázky - Úvod do zpravodajství
Vypracované otázky4 s. / 3. roč. / docx
1) vybrat správné titulky- mělo by tam být sloveso- neměl by být delší než 45 znaků2) vybrat druhy perexů- shrnující (zodpovídá na všechny otázky, kdo, co atd.)- akcentující (zdůrazňuje jeden z důležitých aspektů události, např. že od nového roku zaplatíte za něco víc)- dramatický (vzrůšo)- s citátem- zdůraznění koloritu scény, popis (zdálo se, že starosta ani nedýchá, v místnosti bylo smrtelné ticho)- pozdržený (staví na osobách nebo na příkladu nějakého příběhu)- reakce, následek, a co dál?- a...
|
|
0,1 |
0x |
|