Pojetí dobra a zla - seminární práce Filosofie pedagogiky
Seminární práce12 s. / 1. roč. / pdf
Co je dobro a co zlo? Jaké jsou kořeny lidského zla? Ano lidského, protože vesmír a příroda kolem nás je z tohoto lidského pohledu neutrální. Aspoň si to myslíme. Když někde vznikne přírodní katastrofa mluvíme o náhodě a ne zlém úmyslu.Je-li však zahrnut lidský faktor, hodnotíme vždy v kategorii dobra a zla, mluvíme o úmyslu. Je to proto, že člověk má svobodu rozhodování a za ni následně nese také odpovědnost. U kořenů zla je možná lidské rozhodování, které sleduje nějaký cíl, nejčastěji prospěc...
|
|
0,3 |
4x |
|
Vypracované státnicové otázky do Pedagogická psychologie
Státnicové otázky64 s. / 3. roč. / docx
1. Vývoj kognitivních procesů v ontogenezi - teorie J. Piageta:Pokud chceme dobře pochopit Piagetův pohled na dítě, představme si, že dítě je jakýsi malý badatel. Dítě provádí určité pokusy s věcmi a lidmi kolem sebe i samo se sebou - zkouší, co se stane, když… Při každé nové příležitosti, kdy dítě potká nový předmět svého zájmu a zkouší dosavadní fungující teorii. Když nefunguje, dítě vypracuje teorii novou. V Piagetově teorie se tyto teorie nazývají schématy. Každou novou událost dítě začlení ...
|
|
0,3 |
6x |
|
Základy sociální psychologie - studijní opora
Studijní materiál91 s. / 2. roč. / pdf
V každém okamžiku života je naše psychika pod vlivem sociálního prostředí. Působí na nás nejen bezprostřední kontakt s jinými jedinci či skupinami, ale i naše minulá sociální zkušenost a minulé sociální vlivy ve smyslu civilizace. Od nejútlejšího dětství utvářejí náš duševní svět výsledky duchovních, kulturních a materiálních produktů společnosti. Minulé i současné sociální vlivy na naše prožívání a chování si často neuvědomujeme a nedovedeme jich využít v zájmu duševní hygieny, seberozvoje a k ...
|
|
0,5 |
6x |
|
Vypracované státnicové otázky z Pedagogiky
Státnicové otázky100 s. / 3. roč. / docx
1. PEDAGOGIKA JAKO VĚDAPOJETÍ PEDAGOGIKY JAKO VĚDY, PŘEDMĚT PEDAGOGIKY; PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY; KLASIFIKACE ZÁKLADNÍCH SMĚRŮ SOUČASNÉ PEDAGOGIKYPOJETÍ PEDAGOGIKY JAKO VĚDY • Pedagogika je věda, která se zabývá výchovou (a vzděláváním) jedince.• Termín pedagogika pochází z antického Řecka, kde slovo paidagógos = otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. Pais - chlapec, dítě, Agó - někoho vést.• pojem se užívá ve dvojím smyslu:A) věda o celoživotním výchově dětí...
|
|
0,4 |
24x |
|
Státnice - vypracované otázky z Pedagogiky
Státnicové otázky73 s. / 3. roč. / docx
1. Pedagogika jako vědaPojetí pedagogiky jako vědy• pedagogika je věda, která se zabývá výchovou (a vzděláváním) jedince• termín pedagogika pochází z antického Řecka, kde slovo paidagógos = otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. Pais - chlapec, dítě, Agó - někoho vést• pojem se užívá ve dvojím smyslu:: věda o celoživotní výchově dětí, mládeže a dospělých: věda o výchově dětí a dospívajících• p. se objevuje v pol. 19. stol. v pracích J. F. Herbarta a G. A. L...
|
|
0,5 |
28x |
|
Státnicové otázky z předmětu Pedagogika
Státnicové otázky64 s. / 3. roč. / docx
1. Postavení psychologie v systému vědPředmět, základní pojmy (psychika, prožívání, chování, vědomí, nevědomí)• Psychologie je věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění, včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí• psychologové si kladou čtyři obecné cíle: » popsat lidské rozmanité projevy chování a duševního dění. Psychologové se snaží zjistit, jak lidé myslí, cítí a jednají v nejrůznějších situacích, k čemuž používají celou řadu metod, mezi nimi pozorování, rozhovor, ...
|
|
0,5 |
5x |
|
Teorie výchovy pro pedagogické studium
Skripta169 s. / 3. roč. / pdf
Studijní opora Teorie výchovy pro pedagogické studium je určena pro účastníky vzdělávacích programů zaměřených na přípravu učitelů a vychovatelů.Text vychází z analýzy stavu socializace a výchovy dětí a mládeže provedenou v souvislosti s formulováním cílů v oblasti výchovy v užším pojetí, pro kterou se nyní stále častěji užívá pojmu osobnostně-sociální rozvoj. Na tom základě jsou formulovány cíle tohoto rozvoje dětí a mládeže na počátku třetího tisíciletí akcentující přípravu člověka na plnění j...
|
|
1,6 |
5x |
|
Obecná didaktika - vypracované okruhy
Studijní materiál21 s. / 3. roč. / docx
ZÁKLADY DIDAKTIKYDidaktika• můžeme ji chápat jako teorii vzdělání, teorii vyučování • všeobecné umění, jak naučit všechny všemu (Komenský)• je samostatný vědní obor, název je odvozen od řeckého didaskein - učit se, vyučovat• první knihu,která měla v názvu didaktiku - Ratke-pedagog (17.stol.)• což inspirovalo Komenského - česká didaktika - (všeobecné umění- naučit všechny všemu)• první pol. 19.stol.- Pestalozzi, Herbart - ve svých dílech systematicky vykládaly otázky teorie didaktiky• v evropskýc...
|
|
0,1 |
3x |
|
Vybrané oblasti sociální pedagogiky
Studijní materiál92 s. / 3. roč. / pdf
ÚvodPředložený distanční text je určen především studentům sociální pedagogiky, ale může poskytnout důležité informace všem pedagogickým pracovníkům, jako jsou učitelé, speciální pedagogové, asistenti pedagoga apod. Vycházím totiž ze základního předpokladu, že každý pedagogický pracovník by měl být zároveň sociálním pedagogem.Sociální pedagogika je pedagogická disciplína s výrazně integrujícím charakterem. Zaměřuje se na každodenní život jedince, analyzuje jeho životní situace a procesy a pokouš...
|
|
1,3 |
2x |
|
Magisterské státnice z Psychologie
Státnicové otázky99 s. / 5. roč. / docx
1. Postavení psychologie v systému vědpředmět, základní pojmy (psychika, prožívání, chování, vědomí, nevědomí); základní psychologické disciplíny; historie psychologie; význam psychologických poznatků pro práci učitele. Předmět, základní pojmy (psychika, prožívání, chování, vědomí, nevědomí)Psychologie je věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění, včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí. Psychologové si kladou čtyři obecné cíle: • popsat lidské rozmanité projevy cho...
|
|
0,4 |
11x |
|
Základy statistiky v příkladech
Poznámky85 s. / - roč. / pdf
Učební text " Základy statistiky v příkladech " je především určen posluchačům studijních programů se zaměřením na tělesnou výchovu a sportu, učitelství tělesné výchovy, vychovatelství na PdF OU, případně dalším zájemcům, kteří mají zájem o studium základních statistických metod. Výklad základních statistických pojmů a metod je doplněn řešenými příklady, problémově orientovanými úlohami, jejichž využití předpokládáme při zpracování diplomových prací nebo v podmínkách praxe. Jednotlivá témata jso...
|
|
1,2 |
7x |
|
Tělesný a sexuální vývoj v adolescenci
Seminární práce10 s. / 3. roč. / docx
ÚvodDospívání neboli adolescence je vývojové období, kterým si musí projít každý člověk na své cestě k dospělosti. Adolescence se odehrává ve druhém desetiletí života jedince (zpravidla od 15 do 20, případně 22 let věku). Je to fáze přechodu k dospělosti, obrazně řečeno lze toto období označit jako bouřlivý čas, v němž jsou na dospívající jedince kladeny po všech stránkách vysoké nároky. Ti za přispění protikladných vnitřních a vnějších vlivů procházejí razantními tělesnými a duševními změnami. ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Základy didaktiky
Skripta182 s. / 3. roč. / pdf
Studijní opora ke studiu Obecné didaktiky je určena pro posluchače bakalářského studijního programu oboru Informační technologie ve vzdělávání. Je zpracována v souladu s principy tvorby textů pro distanční vzdělávání. Autor se při přípravě textu snažil uplatnit také své zkušenosti s distančním vzděláváním získané v roli studenta i v roli tutora.Text obsahuje úkoly a náměty na aplikaci teoretických poznatků v praxi. Posluchači jejich řešením v průběhu studia pronikají hlouběji k pochopení problem...
|
|
2,8 |
0x |
|
Alternativní školství - zápisky a prezentace
Studijní materiál22 s. / 3. roč. / rar
WALDORFSKÉ ŠKOLYVýchova ke svobodě a odpovědnostiRudolf Steiner (1861 - 1925)- ,,Ve škole nejde o to dostat veškeré vzdělání, ale připravit se tak, abychom je získali ze života.“- Zakladatel waldorfské alternativní školy- Rakouský filozof, pedagog, literární kritik, umělec, dramatik, sociální myslitel, esoterik- Výrazně ovlivněn filozofií W.Goetha, jehož díla vydával- Autor anthroposofie- Vedle studia také pedagogická činnost- Dílo TheosophieANTHROPOSOFIE- Věda o duchovní podstatě člověka- Z řec...
|
|
0,1 |
0x |
|
Logopedická cvičení
Projekt6 s. / 3. roč. / docx
Co je smyslem logopedické prevence v mateřské škole? Vytvoření jakéhosi rámce pro podporu přirozeného rozvoje komunikace. Funguje- li prevence správně, pak se u dětí podněcují řečové schopnosti a dovednosti adekvátně jejich věku. Logopedická prevence pomáhá minimalizovat vznik poruch řeči a preventiva také může vytušit možné příznaky rizikového řečového vývoje a v takovém případě poskytne informaci o dostupné logopedické péči. Je v kontaktu s klinickým logopedem a odkazuje na něj. Během logopedi...
|
|
0,2 |
5x |
|
Obecná psychologie - Pro doplňující pedagogické studium
Studijní materiál70 s. / - roč. / pdf
Studijní text, který máte před sebou je určen především pro studující doplňkového pedagogického studia připravující se na edukativní profesionální působení na mládež. Každodenní pracovní kontakt s dospívajícími obojího pohlaví vyžaduje orientaci pedagoga v rozmanitých situacích, z nichž nejedna překračuje běžný rámec natolik, že se stává problémovou, někdy až kritickou. Větší šanci na zvládnutí takových situací v zájmu pedagogických cílů má jistě ten, kdo se může opřít o poznatky z lidské psycho...
|
|
0,6 |
6x |
|
Soudobé teorie vzdělávání - vybrané kapitoly
Skripta68 s. / - roč. / pdf
Analytické myšlení - myšlenkový postup/proces spočívající v rozložení poznávaného předmětu nebo jevu na jednotlivé části či jednodušší prvky s cílem vymezit podstatné znaky. Jedná se o rozbor, rozklad, postup od abstraktního ke konkrétnímuBehaviorismus - psychologický směr, zabývající se chováním subjektů na základě studia odpovědí na stimuly. Základem studia je vnější chování jedince, zdůrazňující pojmový rámec podnět-reakceDeterminismus - názor o nutné příčinné podmíněnosti všech událostí, vše...
|
|
13,1 |
0x |
|
Studijní poznámky z Didaktiky
Studijní materiál54 s. / 3. roč. / docx
Glosář základních didaktických kategorííProces vyučování-učení se lze definovat jako efektivní, promyšlené, plánované a cílevědomé směřování žáka k dosažení projektovaných cílů pod vedením učitele. Cíl je očekávaný a zamýšlený výsledek, kterého mají žáci v procesu vyučování-učení se dosáhnout. Obsah je konkretizace cílového záměru do podoby systému poznatků, činností, kompetencí, idejí a hodnot, které se v procesu vyučování a učení stávají žákovými vědomostmi, dovednostmi, návyky, schopnostmi, z...
|
|
0,5 |
0x |
|
Hodnocení a výběr učebnic v praxi
Skripta70 s. / 3. roč. / pdf
1 VÝZNAM UČEBNIC A JEJICH POSTAVENÍ V SOUČASNÉ ŠKOLEZákladní otázka, která nás v souvislosti s učebnicemi v současné době napadne, bude asi znít: Jsou klasické tištěné učebnice stále ještě potřebné? Nebudou brzy zcela nahrazeny elektronickými materiály?Zatím tomu nic nenasvědčuje. Učebnice stále zůstávají i v technologicky velmi vyspělých zemích jako USA nebo Japonsko nezbytnou součástí výuky. Z mnoha výzkumů vyplývá, že nejen pedagogičtí odborníci, ale i naprostá většina učitelů, žáků a rodičů ...
|
|
0,7 |
2x |
|
Komunálni rekrace
Semestrální práce8 s. / 1. roč. / doc
Seminární práce se skládá z více částí. První část je část teoretická, v níž si vysvětlíme základní pojmy, které se vztahují k rozboru závěrečného účtu. Další část naší práce je praktická část, v níž uvedeme rozbor závěrečného účtu městského obvodu Petřkovice za rok 2008 - z pohledu výdajů a příjmů se zaměřením na kapitolu 34 – Tělovýchova a zájmová činnost. V této části jsou informace uvedené v grafech (jak v procentech, tak v měně) a tabulkách pro jejich srovnání a přehlednost. Jsou zde uveden...
|
|
13,8 |
0x |
|
Žijeme s nadáním
Studijní materiál102 s. / 3. roč. / docx
Vážení čtenáři,těší mě, že máte v rukou právě tuto publikaci. Důvody, které vás k tomu vedly, jsou jistě různé. Např. :» máte ve svém okolí někoho, kdo je jiný než většina z nás a vy ho „podezíráte“ z nadání» jste rodiče, sourozenci, partneři nebo třeba prarodiče nadaného jedince» jste sami výjimeční a hledáte definici či charakteristiku sebe samých» zajímáte se o problematiku nadání z profesních důvodů.Všichni však máme společné očekávání. Najít odpovědi na mnoho otázek, spjatých s nadáním. Věř...
|
|
0,3 |
0x |
|
Organizační formy výuky
Prezentace16 s. / 3. roč. / pdf
• Pod tímto pojmem se rozumí uspořádání výuky, tj. organizace činnosti učitele i žáků při vyučování. Každá zorganizačních forem vytváří vztahy mezi žákem, vyučujícím, obsahem a prostředky vzdělávání.• Pro uspořádání výuky jsou pro učitele důležitá dvě hlediska: za prvé „ským a jak“ pracujeme, za druhé „kde“ výuka probíhá.Organizační formy výuky se člení na:a) Individuální výukab) Hromadná (frontální) výukac) Individualizovaná výukad) Projektová výukae) Diferenciovaná výukaf) Skupinová a kooperat...
|
|
0,7 |
0x |
|
Rozpracování tematického celku studovaného oboru
Seminární práce5 s. / 3. roč. / doc
Charakteristika vzdělávací oblasti Člověk a společnost v základním vzdělávání vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi potřebnými pro jeho aktivní zapojení do života demokratické společnosti. Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci poznali dějinné, sociální a kulturně historické aspekty života lidí v jejich rozmanitosti, proměnlivosti a ve vzájemných souvislostech. Seznamuje žáky s vývojem společnosti a s důležitými společenskými jevy a procesy, které se promítají do každodenního života a mají vliv na ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Rozpracování tematického celku studovaného oboru - Informatika a informační a komunikační technologie na středních školách a gymnáziích
Seminární práce4 s. / 3. roč. / docx
1. Tematický celek na 1 měsíc, rozpis učiva. (časová dotace 8 hodin; tematický celek musí vycházet ze studovaného oboru)Předmět: Informatika a informační a komunikační technologieRočník: PrvníHodinová dotace: 66 hodin celkem/ 2 hodiny týdně2. Charakteristika vzdělávací oblastiOblast Informatika a informační a komunikační technologie na středních školách a gymnáziích navazuje na oblast ICT v základním vzdělávání. Oblast Informatika a ICT prohlubuje u žáka schopnost tvůrčím způsobem využívat infor...
|
|
0,1 |
1x |
|
Učitel a problémový žák
Seminární práce8 s. / 3. roč. / docx
1 ÚvodKaždý učitel, pedagogický pracovník, ale i rodič či žák, se může setkat s problémovým žákem, případně s problémovou třídou. Nejvíce problémových případů se objevuje na prvním stupni základní školy, v období mladšího školního věku. V našich školách existují žáci, jejichž schopnosti odpovídají jejich věku, ale přesto jsou učiteli označováni za problémové. Školní problémy dítěte ovlivňují rozvoj jeho osobnosti, ale také zasahují do rodinných vztahů. Problémovost dětí ale nemusí být trvalá a n...
|
|
0,1 |
4x |
|
Tvořivost ve výuce
Studijní materiál10 s. / 3. roč. / pdf
Pietrasiński (1972)Tvořivost = aktivita, která přináší dosud neznámé a současně společensky hodnotné výtvory.Hlavsa (1985)Tvořivost = kvalitativní změny v subjekt-objektovém vztahu, při kterých syntézou vnějších vlivů a vnitřních stavů dochází k alternaci (vnitřní změně) subjektu a (prostřednictvím intenzivní a speciální činnosti k vývoji tvořivých situací a produktů, které jsou nové, progresivní, hodnotné, užitečné, pravdivé a komunikovatelné, což zpětně formuje vlastnosti subjektu.(Velký význa...
|
|
0,1 |
1x |
|
Tvořivé vyučování
Studijní materiál5 s. / 3. roč. / pdf
Axiomy tvořivosti (Zelina, 1996)(axiom = tvrzení, základní věta)1. Každý člověk může být tvořivý.2. Tvořivost se může projevit v každé činnosti, ale ne každá činnost poskytuje člověku stejné možnosti pro tvořivost.3. Tvořivost se dá rozvíjet, a to činností.4. Tvořivost je těžká „práce“ člověk musí hodně znát, aby mohl něco nové a hodnotné vytvořit.Příklady metod tvořivého vyučování• Metody řešení problémů (problémový výklad, řešení problémových úloh)
•
Dialogické problémové úlohy (např. tvo...
|
|
0,1 |
0x |
|