Popis:
Agregátní poptávka AD představuje reálný produkt, který by byl při dané cenové hladině kupován. Agregátní nabídka AS vyjadřuje, jak velký reálný produkt by firmy vyrobily a byly ochotny prodat při daných cenách.
Model AS-AD je pokračováním modelu multiplikátoru, avšak ruší se předpoklad fixní cenové hladiny => cenová hladina je proměnlivá. Model AS-AD slouží k alternativnímu odvození Y0 (rovnovážného důchodu), navíc vysvětlení rovnovážné cenové hladiny a popisu situace, kdy výrobní faktory jsou vysoce využity.
„Rovnovážný produkt je takový objem produkce, kdy při určité cenové hladině množství nabízených výrobků a služeb přesně odpovídá poptávanému množství.“
ad 4.1 Agregátní poptávka (AD)
AD = C + I + G + NX
C = spotřební výdaje domácností;
I = investiční výdaje firem;
G = vládní nákupy výrobků a služeb;
NX = čistý export
Spotřební výdaje domácností
- disponibilní důchod (teorie permanentního důchodu, hypotéza životního cyklu)
- bohatství
Investiční výdaje firem
- příjmy, náklady, očekávání
Vládní nákupy výrobků a služeb
- přímá rozhodnutí vlády
Čistý export
- domácí a zahraniční důchod, poměr domácích a zahraničních cen, měnový kurs…
Klíčová slova:
agregátní poptávka
keynesiánský přístup
monetaristický přístup
klasický přístup
potenciální produkt
Obsah:
- 4.1 Agregátní poptávka
4.2 Keynesiánský přístup k agregátní nabídce, potencinální produkt, přirozená míra nezaměstnanosti
4.3 Agregátní nabídka - monetaristický přístup
4.4 Agregátní nabídka - klasický přístup