Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku, metodologická a obsahová stránka.
Popis:
Vymezení pojmu diagnostika a diagnóza
Diagnostika = je dlouhodobý proces - musí brát v úvahu vše, co ovlivňuje vývoj dítěte. Na základě stanovené diagnózy pak můžeme volit optimální výchovné postupy a dosahovat tak postupných změn ve vývoji dítěte. Komplexní diagnostika vyžaduje vnímat dítě po stránce biologické, psychologické i sociální.
Vymezení jednotlivých pásem MR zvláště okolo jejich hranic je značně problematické (při opakovaných vyšetřeních lze získat i odlišné výsledky). Záleží na časovém odstupu, momentální psychické dispozici, na formě kladení otázek, na kvalitě testu, jeho vhodnosti pro MR. Výsledky testování by se měly pravidelně prověřovat - aby získané „nálepky“ neomezovaly zbytečně děti v rozvoji.
Diagnostika obecně je poznávacím procesem, jehož cílem je co nejdokonalejší poznání daného předmětu či objektu našeho zájmu, a to všech jeho důležitých znaků a charakteristik a jejich vzájemných vztahů a souvislostí. Výsledkem tohoto poznávání je diagnóza.
Klíčová slova:
diagnostika
diagnóza
psychopedie
metodologie
rozvoj
Obsah:
- 1. Pojetí a význam diagnostiky v oboru speciální pedagogiky
2. Diagnostické metody v oboru speciální pedagogiky
3. Hlavní oblasti diagnostiky ve speciální pedagogice
3.1. Diagnostika motorických schopností a laterality
Zdroje:
- Použité zdroje:
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : Texty k distančnímu vzdělávání.
- Brno : Paido, 2007. 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7.
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2.
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.