Didaktické testy - tvorba a použivání
Popis:
Tvorba a používání didaktických testů prodělaly u nás určitý vývoj. V období pedagogického reformismu nastal jejich velký rozvoj, po roce 1948 jej vystřídalo období totálního odmítaní. Koncem 60. let 20. století nastává období jakési renesance a to zejména v oblasti testů zjišťujících úroveň vědomostí a dovedností. Dnes už snad nikdo nepochybuje o tom, že odborně sestavený a správně používaný test je vhodným způsobem získávání objektivních informací o žákovi. Přesto existuje u odborné pedagogické veřejnosti určitá skepse, zda vůbec lze v pedagogice měřit a testovat. Na našem trhu je poměrně málo české odborné literatury, která by se otázkou testování žáků zabývala. Učitelé v praxi mají mnohdy jen kusé představy o tvorbě a vyhodnocování testů a situaci zhoršuje i fakt, že pro potřeby škol se zatím běžně nevydávají ověřené (standardizované) didaktické testy.
V ČR se dnes testováním vědomostí žáků, tvorbou a prodejem didaktických testů zabývá několik firem. Nabízené testy však zpravidla nejsou ověřeny na dostatečně velkém vzorku žáků, nejsou tedy standardizovány.
Vzhledem k tomu, že tvorba kvalitního testuje činnost časově i odborně náročná, bylo by ideální, kdyby si učitel mohl profesionálně připravený kvalitní didaktický test vybrat a objednat z nabídky na trhu. Reálná situace však je však velmi daleko od ideální představy. Proto si učitelé i v nejbližší budoucnosti budou muset tvořit své vlastní testové úlohy a měli by na tuto práci být připraveni u ž v rámci pregraduálního studia.
Klíčová slova:
didaktické testy
standardizované testy
validita
reliabilita
plánování
prototypy
optimalizace
klasifikace
Obsah:
- Didaktické testy
Současný stav zkoušení na ZS a SS
Co je to didaktický test? (angl. Achievement test)
Druhy didaktických testů
Testy úrovně
Testy standardizované
Nestandardizované testy
Testy kognitivní a psychomotorické
Testy výsledků výuky a testy studijních předpokladů
Testy rozlišující - srovnávací (testy relativního výkonu)
Testy ověřující - ověřovací (testy absolutního výkonu)
Testy vstupní, průběžné a výstupní
Testy monotematické a polytematické
Testy objektivně skórovatelné
Testy subjektivně skórovatelné
Vlastnosti dobrého didaktického testu
Validita
Reliabilita - spolehlivost
Praktičnost
Tvorba didaktického testu.
Fáze plánování
Fáze konstrukce didaktického testu
Návrh testových úloh
Obecné zásady pro navrhování všech druhů testových úloh
Návrh prototypu didaktického testu
Fáze ověřování a optimalizace didaktického testu
Úprava vytvořeného didaktického testu
Vytvoření definitivní podoby didaktického testu
Diagnostický rozbor výsledků testu
Klasifikace výsledků testu
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.