Popis:
Základní pojmy didaktiky praktického vyučování
-dle školského zákona
-žáci jsou jak na ZŠ tak SŠ, studenti jsou až na VŠ, VoŠ
-již se nerozdělují studijní a učební obory-jednotnéobory vzdělání-s maturitní zkouškou; s výučním listem
-SŠ učí učitel odborných předmětů, na učilištích učí učitel odborných předmětů (odborný výcvik-učitel, co má jen střední školu)
Didaktika
J. A. KOMENSKÝ-Didaktika velká
• Zahrnuta do souboru pedagogických disciplín
• Předmětem didaktiky je problematika učení a učení se
• Didaktika je chápána jako teorie vyučování
• Jejím úkolem je objasňování zákonitostí učení a učení se
Didaktika - rozlišení
• Didaktika teoretického vyučování (v teoretickém vyučování získávají žáci vědomosti) - teoretické předměty; mohou být i dovednosti (rozumové, intelektuální - výpočty)
• Didaktika praktického vyučování (v praktickém vyučování získávají žáci dovednosti) - praktické předměty
Vědomosti - osvojená soustava představ, pojmů, poznatků, informací; osvojení - učením, audiovizuálně
Dovednosti
- způsobilost člověka k vykonávání určité činnosti
- vznik dovedností závisí na příslušných vědomostech týkajících se daného tématu a při nácviku příslušné činnosti! (nácvik-zkusí si jednou, procvičení-zkouší si víckrát)
Klíčová slova:
praktické vyučování
vyučovací metody
vzdělávací cíle
organizační forma
vyučovací jednotky
Obsah:
- Základní pojmy didaktiky praktického vyučování
VYučovací metody
VÝchovně vzdělávací cíle
VYužívání mezipředmětových a vnitropředmětových vztahů
Pracoviště praxe a její organizace
Organizační formy praxe
Základní druhy vyučovacích jednotek