Popis:
Didaktika
- teorie vzdělávání a vyučování
- didaktika zahrnuje všechny jevy a procesy, které se týkají záměrné myšlenkové a motorické kultivace ve všech formách a stádiích vývoje; pojem vznikl z řeckého slova didaskein = učit; didaktika je součástí základních pedagogických věd. Základním zdrojem poznávání v didaktice je historická analýza, empirické zdroje a teoretická analýza jevu. Dříve J. A. Komenský se domníval, že pedagogika = didaktika, ale v průběhu dějin se ukázalo, že tomu tak není.
• kybernetická pedagogika - „rodná sestra“ obecné didaktiky, teoretický přístup k technologii vzdělávání
Systémové pojetí didaktiky
- za tvůrce didaktického systému je považován J. A. Komenský - didaktiku chápal jako veškerou pedagogickou problematiku
- zákonitosti - vyjadřují obecné, podstatné a platné souvislosti mezi cílevědomým působením na psychiku žáka, řízením jeho rozvoje a žádoucími změnami osobnostmi a jejími vztahy k prostředí, princip cílevědomosti, aktivity, uvědomělosti, přiměřenosti, postupnosti, zpětné vazby
- zásady - obecná teze vyplývající ze zákonitostí výchovně vzdělávacího procesu, která se vztahuje na všechny jeho stránky, formulují se zde zásady výchovné a metodické
- pravidla - obsahují pokyny pro správné a účinné vedení vyučovacího procesu, jsou méně obecná než zásady protože konkrétně naznačují postup k cíli
Klíčová slova:
didaktika
formulace cílů
analýza učiva
vzdělávací program
kurikulum
formy
klasifikace
hodnocení
Obsah:
- Didaktika
Systémové pojetí didaktiky
složky cílů:
stanovení obecného cíle dle Tyllerova principu:
formulace cílů souvisí:
taxonomie kognitivních cílu:
taxonomie psychomotorických cílu
činitelé obsahu vzdělávání ovlivňují:
výběr učiva a faktory ovlivňující výběr a strukturaci obsahu výuky
didaktická analýza učiva
didaktická transformace učiva
vzdělávací program: termín má několik významů
kurikulum:
učební plány:
učební osnovy
FORMY
Klasifikace forem:
Současné alternativní organizační formy
Individualizace a diferenciace ve výuce
HODNOCENÍ
Obecné zásady hodnocení
Pedagogické spisy Komenský:
Základní didaktické principy
Druhy škol rozlišené podle kritéria alternativnost: