Popis:
1) Mluvte pomaleji, zřetelně vyslovujte, volte přirozenou hlasitost mluvy, na sluchově postižené dítě není třeba křičet. Má sluchadlo nastavenou na určitou hlasitost, nadměrný hluk ho obtěžuje a může mu působit bolestivé pocity. Jeho porozumění řeči se tím rozhodně nezlepší. Dodržujte zásady dobré výslovnosti, zachovejte přirozený rytmus řeči. Nepřehánějte artikulaci ani gesta. Snažte se, aby podobným způsobem mluvily i ostatní děti ve třídě, dbejte na jejich správnou a zřetelnou výslovnost.
2) Mluvte v kratších větách , za každou větou udělejte krátkou pauzu.
3) Mluvte vždy tak, aby Vám bylo dobře vidět do obličeje. Zdroj světla musíte mít proti sobě, nesmí být za Vámi. Dítěti usnadníte odezírání, bude - li výška Vašeho obličeje v úrovni obličeje dítěte. Pro dobré odezírání je vhodné osvětlení obličeje.
4) Při čtení z knihy , časopisů je držte tak, aby nezakrývaly Váš obličej. Nemluvte za chůze, vždy zaujměte určitou polohu, která je vhodná pro odezírání. Nemluvte obráceni zády ke sluchově postiženému dítěti.
5) Nenechávejte mluvit více dětí najednou, sluchově postižený žák se pak nemůže orientovat a soustředit se na odezírání. Děti volejte jménem, upozorníte tak sluchově postiženého žáka , na koho má soustředit svou pozornost. Dovolte žákovi sledovat vyvolané spolužáky.
Klíčová slova:
zásady
komunikace
sluchové postižení
hluchota
přístup
Obsah:
- Hlavní zásady pro práci a jednání se sluchově postiženým žákem
Přednosti a nevýhody zařazení sluchově postiženého dítěte do běžné školy
Jednotlivé kategorie sluchově postižených dětí a jejich charakteristika
Komunikační prostředky sluchově postižených
Systém orální komunikace
Systém totální komunikace
Systém bilingvální komunikace
Sluchadla - základní kompenzační pomůcka
Kochleární implantát
Předpoklady pro úspěšnou integraci sluchově postiženého dítěte do běžné školy
Akustická úpravy třídy
Odezírání
Podmínky pro dobré odzírání
Co odezírání znesnadňuje
Základní pokyny pro dobrou komunikaci ve třídě
Doporučení k integraci do zš