Popis:
Abychom mohli lépe objasnit místo informačních technologií (dále jen IT) ve vzdělávání, je třeba se zamyslet nad širšími souvislostmi v chápání tohoto, dnes velmi frekventovaného, pojmu. Za teoretický základ můžeme považovat informační vědu, která je interdisciplinárním vědním oborem, zaměřeným na výzkum a zabezpečení informačně-komunikačních procesů ve společnosti. V její teoretické struktuře (obr. 1) můžeme nalézt všechny potřebné vazby mezi jejími součástmi.
Informatika, informační technologie a jejich využití v informační společnosti
Informatika je vědní disciplína, která se zabývá strukturou, vlastnostmi, zpracováním a využitím informací. Snaží se vypracovávat optimální metody, formy a prostředky na shromažďování, ukládání, vyhledávání, zobrazování, zpracování a rozšiřování informací, to vše bez vztahu k procesoru (zařízení, které je má zpracovávat) a bez ohledu na oblast, ze které pochází, nebo ve které se budou používat.
Informatika je úzce svázaná s technickými prostředky zpracování informací (zvláště s výpočetní technikou), jejichž vývoj bezprostředně stimuluje rozvoj informatiky jako vědní disciplíny.
Klíčová slova:
informační technologie
systém věd
informační společnost
informatika
informační společnost
výchova
Obsah:
- INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE
Místo informačních technologií v systému věd
Informatika, informační technologie a jejich využití v informační společnosti
Informační společnost a škola v informační společnosti
Informační výchova