Popis:
Management - souhrn všech činností, které je třeba udělat, aby byl zabezpečen chod organizace
- umění dosáhnout toho, aby lidé udělali, co je třeba = organizovanou a systematickou snahu ovlivnit předmět svého zájmu žádoucím způsobem
- mobilizování a aktivizování všech zdrojů instituce a podstupování rizik s cílem dosáhnout žádoucích přínosů pro řízenou instituci
- umění rozdělit práci jiným
1) specifická aktivita
2) skupina řídících pracovníků
3) vědní disciplína
Manažer - samostatná profese, kdy pracovník na základě zvolení, jmenování, pověření,
ustavení, zmocnění aktivně realizuje řídicí činnosti, pro které je vybaven
odpovídajícími způsobilostmi, pravomocemi a odpovědnostmi.
Vrcholová úroveň řízení, vrcholové vedení (top management) - nejvyšší řídící pracovník/
ci organizace; jejich postavení a pravomoci obvykle specifi kují statutární dokumenty organizace, např.: reprezentují, koordinují činnosti, tvoří strategie a koncecpce, zodpovídají za výsledky podniku
Střední úroveň řízení (middle management) - řídící pracovníci štábních útvarů či nižších liniových útvarů, závodů. V činnosti středních manažerů zaujímá největší podíl poskytování a získávání informací. Udává se, že tyto činnosi zabírají až 40 % jejich pracovního času.
Základní úroveň řízení (lower management), někdy též označovaná jako „management
první linie“; nejnižší úroveň řízení, kdy manažer již řídí výkonné pracovníky (předáci, mistři, vedoucí dílen, sales manažeři)
Typické rysy soudobého managementu:
- specifi cké aktivity, působící na lidi tak, aby udělali to, co je třeba
- „tah na branku“: řídicí činnosti jednoznačně podřízeny stanovenému cíli s důrazem na výkonnost organizace
- je třeba mít na zřeteli priority a těm přednostně věnovat pozornost
- reakce na změny musí probíhat rychle
- respektování rizika musí být doprovodným atributem všech manažerských rozhodnutí
Klíčová slova:
management
plánování
kontrola
organizování
rozhodování
komunikace
identita firmy
společenská odpovědnost
Obsah:
- Prostředí managementu
Historie
Management 40.-70. let
Profil managera
Jack welch: výkonové a hodnotové kompetence manažera
R. likert - členění manažerských stylů do 4 skupin
Plánování
Kontrola
Funkce kontroly:
Řízení lidí
Organizování a organizační struktura
Rozhodování
Metody vícekriteriálního hodnocení:
Rozhodování za rizika a nejistoty
Praxe rozhodování
Komunikace
Obecné zásady úspěšné komunikace
Komunikace v řízení
Elektronická komunikace
VNější komunikace
Projektování komunikačních systémů uvnitř organizace
INformatika v managerské práci
INformace a znalosti jako konkurenční výhoda
Dílčí aplikační architektury is/ict a jejich inovační rozvoj
Základní manažerský přístup k tvorbě is/ict
IDentita firmy
Od identity k image firmy
Složky firemní identity
Etika v managementu
Typické příklady etických zásad:
Společenská odpovědnost firem
Certifikace csr