Marketing a podniková politika - stručné zápisky
«»
Popis:
Podstata podniku
- Podnikání - soustavná činnost za účelem dosažení zisku a uspokojení spotřebitelů
- Základní rysy:
- Základním motivem podnikání je dosažení zisku a uspokojvání potřeb zákazníků
-
Podnikání je spojeno s určitým rizikem (snaha o jeho minimalizaci)
-
Každé podnikání potřebuje vstupní kapitál (vlastní nebo cizí)
- Cíl managementu je zvyšování hodnoty firmy (mimo tržního podílu a zisku také například prvenství na trhu, inovativnost ...)
- Podnikání má společenský rozměr (sociální zabezpečení zaměstnanců, potřeby celé společnosti ...)
- V podniku se rolišují 2 zájmové skupiny
-
1. Interesenti (stakeholders) = zákazníci, klienti, uživatelé
-
2. Akcionáři (shareholders)
- Podnikatel
-
18+ let, bezúhonnost, odborná a právní způsobilost
-
Definován v Obchodním zákoníku
-
1. Osoba zapsaná v obchodním rejstříku mající živnostenské oprávnění
-
2. Osoba, která podniká na základě jiného než živnostenského oprávnění podle zvláštních předpisů (např. průvodcovská činnost, záchranářská služba ...)
-
3. Fyzická osoba, která provozuje zemědělskou výrobu a je zapsána do evidence podle zvláštního předpisu
- Vývoj podnikání v ČR
-
1. Do 1989
-
Vysoká byrokratizace ekonomiky (centrální řízení)
-
Schematické vytváření velkých ekonomických celků
-
Podřízení politickým kritériím (obsazování politicky spolehlivých pracovníků do vedení firmy)
-
Nadbytečné kapacity a přezaměstnanost
-
Ztráta konkurenceschopnosti v důsledku izolovanosti v rámci RVHP
-
Deformované ceny bez vazby na trh
-
2. Od 1989
-
Privatizace jako nástroj sociálně ekonomických přeměn
-
Přeměny proběhly formou kupónové privatizace, součástí vlastnických struktur se stali i minoritní akcionáři
-
Aby mohli akcionáři ovlivňovat řízení firem, spojují se v sdružení akcionářů s cílem posílit vlastnickou a mocenskou pozici
-
Vznik konkurenčního prostředí
-
V ČR existovaly 2 privatizační koncepce
-
1. Restrukturalizovat a poté privatizovat
-
2. Privatizovat a poté restrukturalizovat
-
Transformace českého hospodářství probíhala třemi základními formami
-
1. Restituce - na základě zákona
-
2. Velká privatizace - formou kupónové privatizace
-
3. Malá privatizace - odprodej podniků na základě výběrového řízení a dražeb
-
Pojetí podniku
1. Cílem firmy je dosahovat zisku (prostřednictvím uspokojování koupěschopné poptávky)
2. Cílem firmy je uspokojovat koupěschopnou poptávku (a tím dosahovat zisku)
-
Podmínky pro podnikání upravuje
-
Obchodní zákoník
-
Občanský zákoník
-
Živnostenský zákon
-
Insolvenční zákon
Klíčová slova:
podnik
politika
výrobní proces
marketing
distribuce
cena
positioning
Obsah:
- 1 Podniková politika
1.1 Podstata podniku
1.2 Cíle a funkce podniku
1.3 Organizační, majetková a kapitálová struktura podniku
1.3.1 Majetek a kapitál
1.3.2 Organizační výstavba
1.4 Výnosy, náklady a výsledek hospodaření
1.5 Výrobní proces a jeho efektivnost
1.5.1 Výrobní proces
1.5.2 Efektivnost výroby - produktivita
1.6 Investice a financování podniku
1.6.1 Financování podniku
1.6.2 Investice
1.7 Život podniku a specifické ekonomiky
2 Marketing
2.1 Marketingový výzkum
2.2 Marketingové prostředí
2.2.1 Marketingové mikroprostředí
2.2.2 Marketingové makroprostředí
2.3 Kupní chování
2.4 Segmentace trhu
2.5 Značka a její pozice v marketingu
2.5.1 Značka
2.5.2 Positioning značky
2.6 Výrobek a výrobková politika
2.6.1 Cena
2.6.2 Distribuce
2.6.3 Marketingová komunikace
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.