Popis:
1. Postupy klinické
-bývají označovány takové postupy, které nejsou vázány přísnými pravidly a statistickým základem
-jsou pružené a umožňují lépe poznat individuální případ obměňováním postupů
-pozorování, rozhovor, anamnéza a analýza spontánních produktů
2. Postupy testové
-jsou prováděné na základě testu - zkoušky
-měří se výkon v zadaném úkolu
Pozorování
-samostatná diagnostická metoda, je součást celého poradenského procesu
-je záměrným, cílevědomým, plánovitým sledováním smyslově vnímatelných jevů
-může být krátkodobé, dlouhodobé, opakované, přímé a nepřímé
-důležitou fází pozorování je záznam a analýza získaných informací a jejich vysvětlení
-předmětem pozorování jsou různé roviny: například vzhled a tělesná charakteristika, mimika, pantomimika, gestikulace, kontakt očima, řeč a komunikativní dovednosti, chování, očekávání, stereotypy, předsudky, nálada, motivační stavy, schopnosti a dovednost, záliby a další
-je nejpřirozenější metoda, kterou používáme v každé situaci a ke které potřebujeme žádné nákladné pomůcky
-pozorovateli poskytuje mnoho informací, ale musíme mít na paměti, že zachycuje jen vnější vzhled a chování, doprovázené verbálními a motorickými jevy
-interpretace získaných dat a informací záleží na osobnosti
Klíčová slova:
poradenství
diagnostika
charakteristika
speciální pedagogika
vzdělání
Obsah:
- Metody a prostředky poradenské péče
Pozorování
Anamnestická metoda
Testové metody
Kazuistika
Úspěšný dialog
Zásady pro komunikaci
Kroky dialogu:
Oblasti diagnostiky obecně
Kroky
Poradenský rozhovor - faktor komunikace
Faktor účinnosti - emocionální prožívání
Faktor účinnosti - kognitivní zvládnutí
Průběh kognitivního zvládnutí
Regulace chování
Speciální pedagogika v předškolním věku
Podmínky pro vzdělávání dětí s tp
Podmínky pro vzdělávání dětí se zrakovým postižením
Podmínky pro vzdělávání dětí se sluchovým postižením
Podmínky pro vzdělávání dětí s mentálním postižením
Podmínky pro vzdělávání dětí s poruchami pozornosti a vnímání (děti s poruchou učení a chování)
Podmínky pro vzdělávání dětí s poruchami řeči
Podmínky pro vzdělávání dětí s více vadami a autismem
Úkolem je komplexní rozvoj dítěte
Speciální metody
Spolupráce s dalšími odborníky a odbornými pracovištěm