Popis:
- Metody vycházejí z ústního jazyka
- Metody vycházejí z písemného jazyka
- U některých čtení a psaní probíhá souběžně
- Některé prvky přijímáme i v současnosti
- Od roku 1990 možnost volby různých metod
- Didaktogenní chyby ve čtení
- Každá metoda má nadšence i odpůrce
- Metody syntetické -vycházejí z prvků, které jsou spojovány v celky
- Metody analytické - vycházejí z celků a vedou k poznání jednotlivých prvků
- M písmenková - žáci se učí nejdříve názvy písmen, písmena pak spojují ve slabiky, ve slova. Nejdříve mechanické učení, pak logické čtení. Metoda se udržovala až do 19. století
- M hláskovací - m-a=ma, l-ý=malý, čte se hláska, kterou se písmeno vyslovuje, nečte se jméno písmene
- M fonomimická - vychází z hlásek, které se mohou chovat jako citoslovce - husa syčí sssssssss
- M normálních slabik - česká metoda, odstraňuje problém spojení hlásky ve slabiku. Při vyvozování se užívá návodných obrázků. Poznávání slabik se známých slov,
- La-vi-ce lampa, vidlička, cestička
- M genetická - Kožíškova-Poupata - 1913 (zapisovací)- vycházel z básní a říkadel
Je přechodem k metodě globální, důraz na průpravné čtení, vychází ze zápisu
myšlenek dětí - zkratkami slov, obrázky
- děti se hned učí čtení s porozuměním.
- Dbal na rozvoj mravní a estetický
Klíčová slova:
čtení
psaní
grafomotorika
genetika
dramatika
vyučování
výklad učiva
efektivita
Obsah:
- Metody analytické
Metoda analyticko-syntetická
Metody ve výuce psaní
Grafomotorika
Faktory ovlivňující vývoj kresby
Motorická funkce
Základní požadavky na písmo
Analyticko - syntetická metoda ve výuce čtení
1. Etapa přípravy na čtení
2. Etapa paměti
3. Etapa vlastního čtení
4. Etapa automatizace ve čtení
Metodika psaní levou rukou
Hodnocení a klasifikace
Dramatická výchova
VYučovací formy
VYučovací hodina
Organizační formy
Sestavení plánu hodiny
Plánování přípravy na hodinu
Příprava na vyučovací proces
Efektivní výklad učiva