Popis:
1. týden - Evropa
1. Geografické vymezení Evropy versus kulturní vymezení Evropy
kulturní:
Původně se neužívalo jméno Evropa, ale spíše „křesťanské společenství“, změna směrem k termínu Evropa nastala po 1700 při nástupu osvícenství. Protože předešlá desetiletí bojů působila mezi rozdělenými křesťany trapně (naposledy byl použit termín respublica christiana v Utrechtském míru 1713), začalo se používat neutrálního názvu Evropa. Např. Voltaire v roce 1751 popisuje Evropu jako „republiku rozdělenou na několik států, přičemž jsou ve vzájemném styku, mají stejný náboženský základ a uznávají týž princip veřejného práva a politiky v ostatních částech světa neznámý ...“ Pojem Evropan používá i Rousseau i Burke.
Ovšem zásadní úloha vlivu křesťanství na kulturní spojitosti spolu s vlivem řecké a římské kultury a později židovské, přetrvává dodnes. Spolu s pluralitou v náboženských směrech a s jistým vlivem pohanských původních kultur.
Ale na druhé straně Evropa představuje i ideál jednoty, který neexistuje, a kterému je možné směřovat, alespoň v úrovni politické a ekonomické.
geografické:
Západní hranice byla vytyčena pobřežím, ale východní se několikrát změnila. Ve středověku ji tvořila řeka Don. Jelikož východní evropské planiny byly málo známé(prozkoumané) až v roce 1730 navrhl švédský důstojník v ruských službách posun k pohoří Ural a řece Ural. (Na konci 18. stol byl ruskou vládou vztyčen sloup jako hranice mezi jekatěrinburgem a Tjumeněm.) V roce 1833 již byla myšlenka Evropy od Atlantiku po Ural přijímána všude.
Klíčová slova:
Evropa
politické dějiny
Modernita
revoluce
nacionalismus
demokratizace
militarismus
industrializace
Obsah:
- 1. týden - Evropa
2. týden Modernita :
3. týden: Revoluce
4. týden Nacionalismus
5. týden Demokratizace
6. týden Krize
7.Týden Totalitarismus