Popis:
I.Předmět pedagogiky a její metody
Pedagogika - věda o výchově, studuje a stanoví normy všestranného vychování.
Didaktika - teze vyučování, stanoví normy správného vyučování.
Předmětem pedagogiky a didaktiky jsou jevy výchovy a vyučování .
Výchova a vyučování = praktické činnosti vychovatelů a učitelů, (podle Komenského je to „umění“).
Vědecké metody:
-empirická
-racionální analýza - pedagogické a didaktické pojmosloví
_ postup induktivní nebo deduktivní
-introspekční, extrospekční
-m. přesného pozorování
-m. pokusná = experimentální - umělé navození přirozených podmínek - kritika - mají se konat ve
Kvantitativní pedag.
Teze: „ Vše, co existuje, existuje v nějakém množství.“ Edw. Thorndike - pedag. psychologie
- původní povaha - schopnosti smyslové, původní pozornost k náhlým změnám a ostrým kontrastům, povšechné ovládání těla, pud po potravě, obrazně, z toho vznikající způsoby chování, mateřské chov., odezvy vůči přítomnosti lidských bytostí, chov. vůdcovské a poddajné
Klíčová slova:
pedagogika
didaktika
vyučovaní
výchova
analýza
Obsah:
- I.Předmět pedagogiky a její metody
II. VÝchova v kulturním vývoji lidstva
III. Cíle výchovy a vývoj problémů
IV. Poměr pedagogiky k pomocným vědeckým oborům
V. Pedagogika a psychologie
Psycholog. výběr žactva
Novější směry v psychologii a jejich význam v pedagogice
Pudy
City a afekty
Biologická pedagogika
Sociální a sociologická pedagogika
Morální pedagogika
Estetická pedagogika
Dnešní snahy o reformu školy a výchovy