Popis:
Podstata podniku a podnikání
podnikání – obch. zák: Soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Obdobně je definována živnost v živnostenském zák.
rysy podnikání:
1: základním motivem je snaha o dosažení zisku jakožto přebytku výnosů nad náklady. Zhodnocení vloženého kapitálu – především vlastního.
2: zisk se dociluje uspokojováním potřeb zákazníků (středem je zákazník preferencemi a zájmy a potřebami)
3: uspokojování potřeb pomocí poskytování výrobků a služeb znamená čelit riziku.Podnikatel musí vložit do svého podniku kapitál.
podnikatel – obch. zák: (fyz. nebo práv.) osoba zapsaná v obchodním rejstříku, osoba podnikající na základě živnostenského oprávnění, osoba podnikající na základě jiného než živnostenského oprávnění podle zvláštních předpisů, fyzická osoba která provozuje zemědělskou výrobu a je zapsána do evidence podle zvláštního předpisu.
Podnikatel je člověk, který je nositelem a tvůrcem inovací a změn, motivovaný k využívání podnikového, lidského i technického potenciálu. Osobnostní rysy: tvořivost, schopnost přicházet s novými myšlenkami, využívat příležitosti nebo je dokonce vytvářet. Využít třeba i potenciální slabiny ve svůj prospěch.
podnik – obch. zák: soubor hmotných a nehmotných složek podnikání. K podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty, které patří podnikateli a slouží k provozování podniku nebo vzhledem ke své povaze mají tomuto účelu sloužit… Podnik je věc hromadná.
Podnik má sloužit k zhodnocování kapitálu a současně respektovat společenské poslání podniku ve vztahu k interesentům – „stakeholders“. („má sloužit a tím dosahovat zisk, ne jen dosahovat zisk prostřednictvím služby).
Podnik je instituce vzniklá k výkonu podnikatelské činnosti, tedy institucionalizované podnikání. (X podniky u nás před rokem 89 měly s podnikáním jen málo společného)
manažer – člověk, který vykonává základní manažerské funkce, jako plánování, organizování, výběr a vedení lidí a kontrola. Management je proces projektování a udržování takového systému, v němž lidé pracují společně ve skupinách, aby co nejproduktivněji dosáhli zvolených cílů. Manažer – řídící pracovník.
lídr – vůdčí osobnost, člověk, který umí získávat a ovlivňovat lidi, aby se snažili dobrovolně a s nadšením o dosažení skupinových cílů. Autorita lídrů tedy nespočívá v jejich formálním postavení v rámci organizačních struktur, ale je dána silou myšlenek a charismatem osobnosti. Můžeme uvést příklady lidí, kteří zkombinovali své manažerské, vůdčí a podnikatelské schopnosti (Tomáš Baťa apod.).
zájmová skupina – skupina lidí, která má stejné zájmy politické, mocenské, ziskové i jiné, jež se snaží prosazovat různými prostředky – např. lobbováním. Různé zájmové skupiny jsou i mezi tzv. interesenty podniku. Mohou jimi být manažeři, zaměstnanci, vlastníci, dodavatelé a odběratelé, stát, občané, obce…
Klíčová slova:
podnikání
strategie
struktura
fúze
výroba
Obsah:
- 1. Kapitola: Podstata podniku a podnikání
2. Kapitola: Okolí podniku
3. Kapitola: Vývoj podnikové ekonomiky
4. Kapitola: Efektivnost podniku a její základní kategorie
6. Kapitola: Typologie podniků
7. Kapitola: Život podniku