Poznámky pro dálkaře - Paměť
«»
Popis:
PAMĚŤ
Dle Hermanna Ebbinghause (1850-1909) znamená schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy.
Paměť můžeme v nejširším slova smyslu charakterizovat jako schopnost zaznamenávat životní zkušenosti. Bez paměti by psychika nemohla normálně fungovat. Je základním předpokladem schopnosti se učit (obecně - nejen ve škole!). Bez přítomnosti paměti by nebylo možné vnímat vlastní existenci, neboť vývoj sebepojetí úzce souvisí s kontinuitou vzpomínek a zážitků.
Fáze paměti
Informace prochází třemi fázemi:
- vštípení: transformace senzorických vstupů do podoby mentálních reprezentací (do podoby, která je pro lidskou psychiku srozumitelná) - bezděčné i záměrné (volní)
- retence: proces podržení, uchování zakódované informace po různě dlouhé časové období. Nejde o pasivní proces - informace jsou v paměti (dlouhodobé!) dále tříděny, zpracovávány a řazeny do nových souvislostí) - vždy bezděčná, lze ji ovlivnit pouze důkladným záměrným učením - tedy zpracováním materiálu před jeho uložením!!!.
- reprodukce: vyhledání informace v paměti a její vyvolání zpět do vědomí - spontánní (bezděčné) i volní
Klíčová slova:
paměti
zapamatování
senzorická paměť
zapomínání
interference
vodítka
Obsah:
- Fáze paměti
Přehled faktorů zapamatování:
Modely paměti
• Senzorická (ultrakrátká) paměť
• Krátkodobá paměť
• Dlouhodobá paměť
Zapomínání
• Teorie rozpadu pamětních stop
• Účelné zapomínání
• Teorie interference
• Teorie ztráty vodítek (spojů, klíčů)
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.