Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Poznámky pro dálkaře - Paměť

«»
Přípona
.doc
Typ
poznámky
Stažené
0 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
9967
Poslední úprava
20.03.2017
Zobrazeno
439 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
PAMĚŤ

Dle Hermanna Ebbinghause (1850-1909) znamená schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy.
Paměť můžeme v nejširším slova smyslu charakterizovat jako schopnost zaznamenávat životní zkušenosti. Bez paměti by psychika nemohla normálně fungovat. Je základním předpokladem schopnosti se učit (obecně - nejen ve škole!). Bez přítomnosti paměti by nebylo možné vnímat vlastní existenci, neboť vývoj sebepojetí úzce souvisí s kontinuitou vzpomínek a zážitků.

Fáze paměti
Informace prochází třemi fázemi:
- vštípení: transformace senzorických vstupů do podoby mentálních reprezentací (do podoby, která je pro lidskou psychiku srozumitelná) - bezděčné i záměrné (volní)
- retence: proces podržení, uchování zakódované informace po různě dlouhé časové období. Nejde o pasivní proces - informace jsou v paměti (dlouhodobé!) dále tříděny, zpracovávány a řazeny do nových souvislostí) - vždy bezděčná, lze ji ovlivnit pouze důkladným záměrným učením - tedy zpracováním materiálu před jeho uložením!!!.
- reprodukce: vyhledání informace v paměti a její vyvolání zpět do vědomí - spontánní (bezděčné) i volní

Klíčová slova:

paměti

zapamatování

senzorická paměť

zapomínání

interference

vodítka



Obsah:
  • Fáze paměti
    Přehled faktorů zapamatování:
    Modely paměti
    • Senzorická (ultrakrátká) paměť
    • Krátkodobá paměť
    • Dlouhodobá paměť
    Zapomínání
    • Teorie rozpadu pamětních stop
    • Účelné zapomínání
    • Teorie interference
    • Teorie ztráty vodítek (spojů, klíčů)
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše