Popis:
• Školský zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, novela 472/2011
- Rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy, individuální vzdělávací programy, vzdělávací soustava, atd.
• 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, novela 116/2011
- Poskytují bezplatné poradenské služby pro děti, žáky, studenty a jejich rodiče
- Patří sem speciálně-pedagogické centrum a pedagogicko-psychologická poradna
- PPP: činnost ambulantně(ne terénní) či ve školských zařízeních, zjišťuje připravenost žáků na školní docházku, doporučení vhodné formy vzdělávání, zjišťování speciálních učebních potřeb žáků, prevence sociálně patologických jevů(metodik prevence)
- SPC: vyhledávání a diagnostika žáků s postižením, tvorba plánu péče o žáka, kariérové poradenství pro žáky s postižením, zapůjčení pomůcek, odborné literatury, konzultace pro rodiny, školské pracovníky, tvorba speciálních pomůcek, zpracování IVP, atd.
- SPC pro zrakové postižené
• pro žáky se zrakovým postižením, jejich rodiče, zákonné zástupce a pro školy/školské zařízení vzdělávající tyto žáky
• nácvik při používání kompenzačních pomůcek
• rozvoj zrakových funkcí, zraková stimulace
• tyflografika, zraková hygiena, nácvik podpisu
• nácvik orientace v prostoru, pohybu, nácvik sebeobsluhy
Klíčová slova:
somatopedie
historie
neuróza
mozková obrna
svalová dystrofie
kognitivní funkce
Obsah:
- Zákony
Úvod do somatopedie
Raná péče - obor a služba
Historie
Psychomotorický vývoj dítěte
Centrální a periferní obrny
Vojtova metoda reflexní terapie
Progresivní svalová dystrofie(myopatie), spinální svalová atrofie
Motorika - jemná, hrubá, grafomotorika
Lateralita a její diagnostika
Školní zralost, diagnostika, příprava na školu
Rozvoj dětí se speciálními potřebami
Kognitivní funkce
Řeč u dětí s MO(symptomatické poruchy řeči)