Popis:
Lidská Komunikace: se od zvířecí odlišuje řečí a symbolikou.
Komunikace v psychologii : přenos informací
Linie komunikace :
- Tématická (obsahová) - o čem se hovoří…
- Interpretační (smyslová) - jak je vnímána aktéry vakládána
Sociální komunikace:
• z lat. communicatio = vespolné účastnění, communicare = činit něco společným
• v psychologii toto „činit něco společným“ znamená zbavit subjektivity, výlučné vázanosti na psychiku toho, kdo s druhým sdílí to svoje.
• interakce prostřednictvím kódovaných symbolů verbálních a neverbálních, cílem, které je především sdělování významů pomocí konvenčních znaků
Pro komunikaci je rozhodující
• kdo říká
• co
• jakým kanálem
• komu
• s jakým účinkem a proč
Funkce komunikace : informativní, instruktivní, přesvědčující, posilující motivující , záavnou, výchovnou, poznávací, únikovou
Proces komunikace
dynamický proces probíhající vždy mezi dvěma nebo více lidmi, má 4 fáze:
1. komunikátor si uvědomuje a precizuje myšlenku, kterou chce někomu sdělit
2. zapojuje formulátor - vybírá slova z paměti, která myšlenku co nejvýstižněji zastoupí
3. informace je zakódována (závisí na znalosti jazyka vlastní i partnera))
4. vlastní artikulovaný projev včetně zpětné vazby (odpovědi na přijaté sdělení)
Prvky komunikace
• Komunikátor - ten, kdo mluví (vysílá zprávu - vysílání ovlivněno jeho osobností) )
• Komunikant - příjemce sdělení (příjem ovlivněn příjemcovo osobností)
• Komuniké - sdělení - obsah komunikace (vysílaná zpráva - verb. či neverb.)
• Komunikační kanál - médium (jak ? - osobně, telefon, TV, rádio, net)
• Kdy mluví
• Kde mluví
• Proč mluví
• S jakým účinkem
• Zpětná vazba = odpovědí na přijaté sdělení
• Komunikační šum - působí zkreslení sdělení (hluk)
Klíčová slova:
sociální komunikace
asertivní chování
vyjednávání
tvořivost
interakční metoda
obchodní jednání
temperament
Obsah:
- Sociální komunikace
Asertivní chování
3. Veřejný projev (rétorika)
VYjednávání
Tvořivost
VEdení porady interakční metodou
Obchodní jednání
Temperament
Stres