Popis:
1. HODINA - metodologie
ÚČEL DOTAZNÍKU
- Stanovuje pořadí otázek a jejich znění, poskytuje strukturu rozhovoru
- Umožňuje přesný záznam informací od respondenta
- Umožňuje a usnadňuje zpracování dat (je vhodné mít dotazník uspořádaný)
- Definuje standardní formát získávaných informací (Pokud se zeptáme, Jaký má respondent příjem, je vhodné připravit pro odpověď vhodný formát, aby nám nenapsali 80, a nevíme, jestli tisíc měsíčně, nebo 80 za hodinu)
ZÁKLADNÍ PROBLÉMY PŘI ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ
- Respondent pochopil otázku jinak, než byla myšlena
- Respondent se nezajímá o předmět výzkumu
- Respondent nemá názor
- Respondent nerespektuje instrukce při interview
- Respondentovi selhává při interview paměť (neví, na co se díval včera večer)
- Tazatel chybuje (dotazují špatného respondenta, přeformulují otázky, …)
STANDARDNÍ DOTAZOVACÍ SITUACE
A Výzkumník/Tazatel - Formuluje otázku (zakóduje dotaz na požadovanou informaci). Bere přitom v potaz znalosti o předmětu výzkumu i o respondentech. Předpokládá, že dotazovaný zná odpověď a že ji chce/může poskytnout.
» B Respondent - Chápe otázku (dekóduje dotaz). Bere v potaz své znalosti, roli tazatele a svůj dojem z něj. Podléhá síle kontextu a dotazovací situace.
»
C Respondent - Odpovídá na otázku (zakóduje odpověď). Bere v potaz své znalosti, tazatele a svůj dojem z něj. Odpověď je determinována kontextem dotazovací situace.
»
D Výzkumník / tazatel - Chápe odpověď (dekóduje odpověď). Bere v potaz své znalosti, tazatele a svůj dojem z něj, odpověď je determinována kontextem dotazovací situace.
Klíčová slova:
metodologie
škály
škálování
škálovací techniky
výzkumný instrument
sběr dat
Obsah:
- 1. HODINA - metodologie
2. HODINA - škály a škálování
3. HODINA - Škálovací techniky
4. HODINA - Příprava výzkumného instrumentu
5. HODINA - Metody sběru dat