Popis:
1) Migrační politika České republiky
Migrace - Podle údajů Vysokého komisariátu OSN pro uprchlíky je v současné době na světě kolem 23 miliónů uprchlíků. Mezi země s největším počtem migrující populace patří v současné době Afghánistán (1 908 100 osob), Sudán (693 300), Burundi (438 700), Kongo (430 600), Somálsko (394 800), Vietnam (358 200) a Palestina (349 700).
• V zemích EU žádá každoročně o azyl téměř 400 tisíc cizinců.
• Mezi cílové země patří nejčastěji Velká Británie, Francie, Německo a Nizozemsko.
Migrace v ČR - Komplexní a dynamický jev
• Společenský a ekonomický dopad na hostitelskou zemi
• Od roku 1989, kdy ČR přestávala být zemí emigrační a stávala se zemí imigrační, počet cizinců na území ČR vzrostl více než 13-tinásobně.
• Na území ČR pobývá více cizinců než v Polsku, Slovensku a Maďarsku dohromady.
• Vstup, pobyt a integrace cizinců na území ČR: možné pozitivní a negativní důsledky pro ČR - značné závislé na přístupu ČR
• Migrační politika ČR: zakotvena v rámci společných politik EU (zde nejvíce regulována mezinárodní ochrana (azyl), ochrana vnějších hranic EU, oblast návratu migrantů).
• Oblast legální migrace a integrace cizinců - do značné míry autonomní rozhodnutí každé země EU
• Schengenský prostor
Současná situace v ČR o legální migraci (30. 6. 2015)
Na území pobývalo legálně (po dobu delší než 90 dnů) 458 229 cizinců.
> Cizinci tvořili zhruba 4,3 % populace ČR.
> Nejčastěji pobývali na území ČR občané
• Ukrajiny (104 438), Slovenska (98 969), Vietnam (56 623), Ruska (34 869), Německa (20 197), Polska (19 684).
Klíčová slova:
migrační politika
antropologie
cizinec
kolektiv třídy
školská politika
sociokulturní prostředí
Obsah:
- 1) Migrační politika České republiky
2) Kultura v antropologickém pojetí
3) Metodické pokyny k začlenění žáka-cizince do kolektivu třídy
4) Multikulturní výchova: historie a současnost
5) Současná školská politika
6) Vzdělávání žáků z odlišného sociokulturního prostředí