Poznámky z přednášek - Sociální pedagogika
Popis:
Sociální pedagogika
Příčiny vzniku po roce 1990: filozofie, sociologie - výchozí disciplíny; základní paradigma; tradiční teorie
- Vznik sociální pedagogiky na přelomu 19. A 20. St a sporadický rozvoj sociální pedagogiky v jednotlivých historických obdobích
- Existence sociální pedagogiky v jiných zemích
- Odtabuizování sociálních problémů a potřeba řešit je
Východiskové disciplíny - filosofie, sociologie= základ rozvoje sociální pedagogiky
- Vznik sociální pedagogiky významně ovlivnil vznik filosofie a sociologie
- August COMTE a Herbart Spencer rozvíjeli myšlenky o vlivu společnosti na osobnost
- Podle Comta je výchova spjata se společenským prostředím
- Cílem společenské výchovy je vypěstovat snahu člověka podřídit individuální zájmy společenským
Vliv sociologie
- Kromě vlivu teoretických koncepci měli vliv na sociální pedagogiku i sociální situace - nezaměstnanost, bída, chudoba
- Vznikají proudy: sociální pedagogika, sociologická pedagogika, pedagogická sociologie, sociologie výchovy
Základní paradigma sociální pedagogiky
- Vzájemná interakce sociálního prostředí a výchovy a jejich vliv na osobnost
- Sociální aspekty výchovy
- Autoři: Wroczynski, Baláž, Přadka
Klíčová slova:
sociální pedagogika
sociologie
specigika výzkumu
násilí ve škole
charakteristika
výchova obětí
životní situace
Obsah:
- Sociální pedagogika
Příčiny vzniku
Východiskové disciplíny - filosofie, sociologie= základ rozvoje sociální pedagogiky
Vliv sociologie
Základní paradigma sociální pedagogiky
Postupný vznik teoretických směrů SP
Humanisticky orientovaný výzkum v SP
Humanistický přístup
Další přístupy
Interpretace zjištěných údajů
Etika ve výzkumu
Sociálně orientovaný výzkum
Podoba sociálních problémů
Specifika výzkumu v SP
Co je potřebné brát do úvahy při sociálním výzkumu prostředí
Kvantitativní přístup v SP
Kvalitativní přístup
Úvod
Násilí ve škole
Sociální pedagog a jeho činnosti na eliminaci násilí ve škole
Sociálněpedagogická činnost s oběťmi násilí
Výchova obětí násilí k resilientnímu chování
Charakteristika
Humanistická koncepce P.B. Mohéna
Hlavní znaky a jejich projevy
KRIZOVÉ ŽIVOTNÍ SITUACE A MOŽNOSTI ŘEŠENÍ
Pojmy
Typologie KŽS
Důsledky KŽS
Možnosti řešení
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.