Popis:
Význam sluchového vnímání:
- slyšení je aktivní psychický proces, nejen pasivní odraz akustického jevu
- mezilidská komunikace, rozvoj socializace
- přijímání a předávání informací, rozvíjení slovní řeči i myšlení
- rozvíjení osobnosti - společenských vztahů, duševního života, utváření sebevědomí
- citové vztahy k blízkým, důvěra, neuzavření se do sebe
- podvědomá orientace v prostředí pomocí zvukového pozadí - pocit reálnosti, životnosti, jistoty a bezpečí
- varovné signály, bezpečnost, pohybová koordinace
- komunikace jako motivace k volnímu jednání
Úkol surdopedie:
- rozíjení komunikace hendikepovaného, přirozených sociálních vztahů
- rozvíjení slovní řeči buď sluchovou cestou nebo uměle
- budování správného sebepojetí
- vytvářet podmínky ke standartní životní pohodě hendikepovaného
Princip slyšení: boltec ušní soustřeďuje zvukové vlny do zevního zvukovodu, nárazy zvukových vln rozkmitají bubínek, kmity se přenesou na sluchové kůstky , rozvlní tekutinu v kostěném labyrintu / perilymfa/, ta rozkmitá blanitý hlemýžď a tekutinu v něm / endolymfa/. Kmity dráždí smyslové buňky Cortiho orgánu, podráždění různých skupin buněk rozličnou frekvencí vnímáme jako tóny. Vnímáme 16 - 20 000Hz
Důsledky sluchových vad:
- v oblasti poznávací
- v oblasti vztahu k prostředí / zejména sociálnímu/
- v oblasti osobnosti
Klíčová slova:
speciální pedagogika
surdopedie
sluchové vady
diagnostika
sluch
slovní řeč
sluchová výchova
Obsah:
- Význam sluchového vnímání:
Úkol surdopedie:
Anatomie a fyziologie sluchu
Princip slyšení
Důsledky sluchových vad
Klasifikace sluchově hendikepovaných
Podle místa postižení rozlišujeme poruchy
Diagnostika
Psychické zvláštnosti sluchově hendikepovaných
Specifičnost výchovy sluchově hendikepovaných
KOMPENZACE A REEDUKACE SLUCHU A SLOVNÍ ŘEČI
Neverbální sociální komunikace
Vizuálně kinetické formy komunikace
Vlastní výuka a výchova orální řeči
Sluchová výchova
Totální komunikace