Problematika organizování a organizačních struktur ve vztahu k managementu - studijní materiál
Popis:
Organizace
Smyslem organizování je vytvořit podmínky pro koordinování úsilí pomocí vytváření struktury procesů a struktury vztahů mezi kompetencemi.
Strukturou procesů chápeme cílevědomé úsilí manažerů zaměřené na určení způsobů, jak mají pracovníci vykonávat dané práce.
Strukturou vztahů vyjadřuje relativně stabilní organizační strukturu.
Organizační struktura
Strukturu lze vymezit jako soubor vzájemně propojených prvků. Za prvky v tomto případě lze chápat pracovní místo. Lze konstatovat, že pracovní místo je základní axiom organizování.
Organizační struktura je analogií biologické kostry, která přináší možnost organizovaně vykonávat práci. Organizační struktura umožňuje odlišovat pozice manažerů a pracovníků, formulovat pravidla a postupy a delegovat kompetence k jednotlivým řídícím místům.
V tomto smyslu organizační struktura umožňuje redukovat neurčitost chování jednotlivých zaměstnanců
Organizování
Pomocí funkce organizování je možné dezintegrovat celkové úkoly na jednotlivé práce spojené s určitými povinnostmi, delegovat kompetence pro jejich plnění a přiřazovat jednotlivé pracovní činnosti do specifických oddělení a útvarů:
Základní charakteristikou je:
- členění pracovních úkolů na úkony
- Delegování kompetencí
- Tvorba specifických organizačních jednotek
- Určování vhodné velikosti organizační jednotky
Architektura
Lze z pohledu managementu charakterizovat jako činnosti zaměřující se na:
- Design struktury
- Účel struktury - vyjadřuje cíl
- Funkčnost struktury-každý by měl vědět, co má dělat, kde je jeho místo
a to v integrovaném pohledu ve vztahu k dosaženému efektu
Klíčová slova:
organizace
management
centralizace
formalizace
specializace
organizační struktura
Obsah:
- Problematika organizování a organizačních struktur ve vztahu k managementu
Tvorba organizačních jednotek podniku, pracovní úkol, pracovní místo, analýza úkolů, syntéza úkolů, organizační struktura, vztahy mezi pracovními místy
Životní cyklus organizace, etapy rozvoje organizační struktury,
fáze vývoje organizační struktury
Organizační struktury SBU, výhody a nevýhody SBU, důvody pro použití SBU
Síťové organizační struktury - Fraktálová organizace, horizontální organizace , Ameba, franchising
Podnikatelské sítě velkých organizací - HOLDING
Strategické Aliance
Organizační chování
Správa a management společnosti (corporate governance)
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.