Popis:
PSYCHOLOGIE PRO UČITELE I.
- studuje psychické procesy čl., chování a prožívání čl.
- jedna z věd o čl.
- je to stará věda s mladou historií
- 1. spis o duši = Aristoteles - hledal duši v srdci
- vychází z filozofie, která má mnoho oborů př. etika = nauka o mravnosti, jak se lidé mají chovat
- počátky psychologie = 1879 p. Wundt - laboratoř Lipsko - neurofyziologie
- studuje zákonitosti
- zkoumá to, proč se lidé jednají tak jak jednají
- vyvíjí se z filozofie => stará věda s mladou historií
- filozofie zkoumá, analyzuje a podává výklad základní lidské otázky
- CÍL psychologie = popsat, vysvětlit i předvídat lidské chování
STRUKTURA LIDKÉ PSYCHIKY
Skupiny psychických jevů
1) PSYCHICKÉ PROCESY: jedná se o děje, činnosti, které mají krátkodobější, ale opakující se charakter, tvoří základ pro chování jedince, pro jeho učení, poznávání světa apod.
a) Poznávací (kognitivní) procesy: vnímání - představy - obrazotvornost - myšlení - pozornost - paměť
b) Emocionální procesy: procesy, zážitky k tomu, co poznáme
c) Volní procesy: aktivita jednání
2) PSYCHISKÉ VLASTNOSTI: = vlastnosti osobnosti, které jsou dlouhodobějšího charakteru, málo proměnlivé, tvoří základ pro činnost jedince, prožívání situace, pro sociální styky
ZAMĚŘENOST - potřeby, motivy, zájmy, sklony
SCHOPNOST - vlastnosti pro určitou činnost
TEMPERAMENT - dynamická stránka osobnosti
CHARAKTER - relativně stálá vlastnost
3) PSYCHICKÉ STAVY = stav, v němž se ocitá časově rozličnou dobu
- cit: strach, hněv, nadšení, radost
- pozornost: (ne)soustředěnost
- aktivace: snížená, zvýšená
Klíčová slova:
psychologie
halucinace
pozornost
paměť
výkonnost
temperament
Obsah:
- Psychologie pro učitele I.
Charakteristika vnímání
Iluze a halucinace
Představy
Fantazie (obrazotvornost)
Pozornost a paměť
Myšlení
Řeč
Inteligence
Kreativita
Vůle
Pudy
Úvod do osobnosti
Dědičnost a prostředí
Struktura osobnosti
Schopnosti
Aspekty výkonnosti
Charakter
Temperament
Poruchy osobnosti