Popis:
1. Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání - přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením
V souladu s novými principy kurikulární politiky, zformulovanými v Národním programu rozvoje vzdělávání v České republice (tzv. Bílé knize) a zakotvenými v zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), se do vzdělávací soustavy zavádí nový systém kurikulárních dokumentů.
Kurikulární dokumenty jsou vytvářeny na dvou úrovních - státní a školní (viz graf).
Státní úroveň v systému kurikulárních dokumentů představují Národní program vzdělávání a rámcové vzdělávací programy (dále jen RVP). Národní program vzdělávání rozpracovává cíle vzdělávání stanovené školským zákonem a vymezuje hlavní oblasti vzdělávání, obsahy vzdělávání a prostředky, které jsou nezbytné k dosahování těchto cílů. Pro jednotlivé obory vzdělání se vydávají rámcové vzdělávací programy, které vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání a jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů (dále jen ŠVP), které představují školní úroveň. Každá škola si vytváří ŠVP pro vzdělávání, pro nějž je vytvořen RVP, se kterým musí být v souladu a podle něhož se uskutečňuje vzdělávání na dané škole.
Rámcové i školní vzdělávací programy jsou veřejné dokumenty přístupné pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost.
Klíčová slova:
vzdělávání
mentální postižení
základní vzdělávání
kompetence
občanství
svět práce
Obsah:
- Část A
1. Vymezení rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání - přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením 5
1.1 Specifické principy rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání - přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (dále jen rvp zv-lmp 6
Část B
2. Charakteristika základního vzdělávání 7
2.1 Povinnost školní docházky 7
2.2 Organizace základního vzdělávání 8
2.3 Hodnocení výsledků vzdělávání 8
2.4 Ukončování základního vzdělávání a získání dokladu o dosaženém stupni vzdělání 8
Část C
3 Pojetí a cíle základního vzdělávání žáků s lmp 9
3.1 Pojetí základního vzdělávání 9
3.2 Cíle základního vzdělávání 9
4 Klíčové kompetence 11
5. Vzdělávací oblasti 14
5.1 Jazyk a jazyková komunikace 16
5.1.1 Český jazyk a literatura 17
5.1.2 Cizí jazyk 21
5.2 Matematika a její aplikace 22
5.2.1 Matematika a její aplikace 23
5.3 Informační a komunikační technologie 27
5.3.1 Informační a komunikační technologie 27
5.4 Člověk a jeho svět 29
5.4.1 Člověk a jeho svět 30
5.5 Člověk a společnost 34
5.5.1 Dějepis 35
5.5.2 Výchova k občanství 37
5.6 Člověk a příroda 39
5.6.1 Fyzika 40
5.6.2 Chemie 42
5.6.3 Přírodopis 44
5.6.4 Zeměpis 47
5.7 Umění a kultura 50
5.7.1 Hudební výchova 51
5.7.2 Výtvarná výchova 52
5.8 Člověk a zdraví 54
5.8.1 Výchova ke zdraví 55
5.8.2 Tělesná výchova 57
5.9 Člověk a svět práce 62
5.9.1 Člověk a svět práce 63
6. Průřezová témata 68
6.1 Osobnostní a sociální výchova 69
6.2 Výchova demokratického občana 71
6.3 Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech 72
6.4 Multikulturní výchova 74
6.5 Environmentální výchova 76
6.6 Mediální výchova 78
7. Rámcový učební plán 80
7.1 Poznámky k rámcovému učebnímu plánu 81
7.2 Poznámky ke vzdělávacím oblastem 82
Část D
8. Materiální, personální, hygienické, organizační a jiné podmínky pro uskutečňování rvp zv−lmp 84
9. Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu 88