Sociální prostředí školní třídy a školy
«»
Popis:
Myšlenkový experiment
- Představte si restauraci, do které obvykle chodíte
- Co se o ní vůbec dá říct?
- Co se vám v ní líbí a nelíbí?
- Co z toho je pro vás osobně důležité?
- Co z toho je - podle vás - důležité pro ostatní, kteří tam chodí s vámi?
- Pořád je to ta stejná a pro vás osobně příjemná restaurace?
Jak to tedy je?
- Konkrétní člověk v sociálním prostředí (mikro - mezo - makro)
- Jeho vnímání tohoto prostředí (Lewin, Bronfenbrenner atd.)
- Jeho interpretace a komunikace sociální reality (Moscovici atd.)
- Otázka změny v čase (individuálním i skupinovém)
Teoretická východiska
- učení a chování žáků není pouze individuální záležitostí
- je ovlivňováno mikrosociálním prostředím, v němž se žáci pohybují (prostředí konkrétní školy, konkrétního učitelského sboru, konkrétní školní třídy a konkrétní skupině vrstevníků s níž se žák či žákyně kamarádí, na jejíž mínění dá atp.)
Proč se zajímat o sociální prostředí?
- škola jako prostředí (mj.)
vývojově psychologický pohled
sociální učení (...)
- prožívání tohoto prostředí žákem (mj.)
vliv na výkon
vliv na další vzdělávací dráhu (...)
Klíčová slova:
myšlenky
experiment
sociální klima
sociometrie
interakce
environmentalizmus
Obsah:
- Myšlenkový experiment
Jak to tedy je?
Teoretická východiska
Proč se zajímat o sociální prostředí?
Sociální klima v souvislostech
Důležité upozornění
Praktické využití poznatků
Klima školy vs. kultura školy
Sociální klima
Terminologické otázky
Vývoj do současnosti
Teoretické otázky
Teoretické úrovně uvažování o klimatu - Proč mě vlastně zajímá?
Sociální klima
Typologie přístupů ke klimatu
Současné přístupy ke zkoumání klimatu třídy
Metody zkoumání klimatu
Metody
Dotazníky (třída) - příklad (CES)
Dotazníky (třída) - příklad (ICEQ)
Zdroje:
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.