Popis:
Vzdělávací program „Začít spolu“
Historie programu (u nás od r.1994)
- vznikl v USA, byl vypracován jako program PV, který využil bohatých evropských tradic a propojil je s teoriemi a praktickými postupy Head Start v USA.
- je zaštítěn mezinárodní organizací ISSA (Internacionál Step by Step Association)
- je naplňována podle podmínek, kulturních potřeb, zvyků a tradic jednotlivých zemí
Východiska programu – umožnit dětem výchovu a vzdělávání založenou na demokratických a humanistických principech
- projevuje se individualizací, tématickým plánováním, kooperativním učením
- spolupráce s rodiči (rodičovská místnost, půjčovna hraček a knih, tvorba individuálních plánů, zapojení ve třídě nebo při přípravě akcí pro děti apod.)
- vybavená centra aktivit (označená obrázkem, obměňujeme)
Individualizace předšk.vzdělávání podle B.Wolfové
1. rozdíly mezi dětmi –individuální přístup
2. prostředí třídy – centra, dostatek činností, stálá místa
3. záznamy o jednotlivých dětech
4. podpora dospělých - individuálně
5. práce podle programu ZS – různé velikosti a druhy
pomůcek, doplňujeme a obměňujeme
6. zapojení rodičů do uspokojování potřeb dětí
7. využití pomoci dospělých ke zvýšení míry
individualizace
Klíčová slova:
vzdělavání
pedagogika
kurikulární
prvotní pospolitost
alternatívní vzdělávaní
Obsah:
- 4. Podstata a základní znaky osobnostně
zaměřené předškolní výchovy
5. Osobnost předškolního pedagoga
(nezbytné profesní kompetence předšk. pedagoga)
6. Kurikulum podpory zdraví v MŠ
(filozofie, principy a zásady podpory zdraví)
7. Vzdělávací program „Začít spolu“
9. Výchova v době prvotních pospolitostí
(cíl, obsah, metody výchovy)
10. Výchova ve starověku
(tradice hebrejská, řecká, římská)
11. Období středověkého feudalismu
12. Renesance, humanismus, reformace
13. J.A.Komenský (život, dílo, pojetí, cíl, obsah, metody vzdělávání a výchovy)
14. Informatorium školy mateřské,
systém vzdělávání a výchovy
19. Reformní snahy v čes.zemích 20.st.
(Jarníková, Süsová, Čáda, Chlup, Bartůšková)
20. Vzdělávání učitelek MŠ od r. 1830
21. Vývoj kurikulárních dokumentů předškolního vzdělávání od r. 1945 po současnost
22. Alternativní programy v MŠ
( Waldorfská pedagogika, Montessori, Daltonský plán, Zdravá MŠ, Začít spolu)