Popis:
Terapie - uplatnění terapeutických postupů, cvičení a programů na zlepšení narušených funkcí, na zprostředkování potřebných zkušeností a zážitků, na vytváření prostoru pro formování, dozrávání a pozitivní změnu.
Ergoterapie
Ergoterapie je lékařem předepsaná léčebná činnost pro tělesně duševně nebo smyslově postižené osoby, kterou vede ergoterapeut. Jde o využití práce nebo různých jiných činností přiměřeným způsobem podle onemocnění a stavu pacienta nebo rehabilitanta.
HISTORIE
Termín ergoterapie vznikl z řeckých slov ERGON (práce) a THERAPIA (léčba, terapie). Můžeme se setkat i s termínem - činnostní léčba.
Ergoterapii zajišťují především ergoterapeuti. Ergoterapeut je odborně vzdělaný pracovník, který pracuje na základě indikace lékaře. Provádí specifické ergoterapeutické postupy jako např. ergoterapeutické vyšetření, analýzu poškozených funkcí, analýzu zbylých funkcí aj.
Pracuje se buď s jednotlivcem, nebo se skupinou klientů.
Stanovuje krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický program.
Provádí s klientem cílené praktické činnosti a aplikuje postupy, které zvyšují svalovou sílu, koordinaci a rozsah pohybů postižených oblastí.
Nacvičuje s klienty soběstačnost v nemocničním, ústavním, ambulantním i domácím prostředí.
Zacvičuje pro práci s klientem i rodinné příslušníky.
Navrhuje kompenzační pomůcky a učí klienty, případně i členy jeho domácnosti, s nimi zacházet.
Klíčová slova:
terapie
ergoterapie
léčba
pedagogika
vyšetření
Obsah:
- Ergoterapie
Cíle ergoterapie
Hlavní oblasti ergoterapie
Dramaterapie
Vojtova metodika (Vojtův princip) reflexní lokomoce
Bobathova metoda
Neuromotorická terapie prof. Castillo Moralese
Muzikoterapie
Arteterapie
Hipoterapie
Canisterapie
Herní terapie
Zdroje:
- Hintnausová, M., Hintnaus, L. Účast rodičů a pedagogů při ergoterapii dětí se zdravotním postižením. Praha: IPPP ČR, 1999
- Jankovský, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7
- Klenková, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5
- Pipeková, J., Vítková, M. (ed.) Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7
- http://www.konik.cz
- http://www.cantes.info