Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Učení - současné teorie

«»
Přípona
.doc
Typ
poznámky
Stažené
1 x
Velikost
0,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
3311
Poslední úprava
09.05.2014
Zobrazeno
856 x
Autor:
josef.trousil
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Učení - širší pojetí
- Elementární formy učení
- Komplexní formy učení
- Sociální učení

Učení - užší pojetí: učení ve školním kontextu
- Učení směřující k určitému cíli
- Učení záměrně organizované
- Učení promyšleně řízené
- Učení uvědomované žákem

- Učení v situacích pedagogického typu (Kulič, 1992)

Terminologie
- NEPLÉST:
- učení - ve významu učení se; learning
- „učení“ - ve významu vyučování, edukace; teaching

Současné teorie učení - možné dělení
- Preferování biologických vlivů
- Biologicky připravené učení (struktura pojmů)
- Preferování sociokulturních vlivů
- Situované učení
- Distribuované učení (lidé vs. materiál)
- Vynořující se poznání (v návaznosti na sociální situace)

Klíčová slova:

učení

terminologie

pedagogika

interpretace

učivo

charakteristika

procesy



Obsah:
  • Učení - širší pojetí
    Učení - užší pojetí: učení ve školním kontextu
    Terminologie
    Současné teorie učení - možné dělení
    Současné teorie vyučování (teaching)
    Kognitivně psychologické, technologické a sociokognitivní teorie (přehled) - teching, learning
    Vývojové aspekty učení
    Piagetova teorie kognitivního vývoje
    Piagetovy pedagogické názory
    Dětské interpretace světa - řada označení:
    Dětské interpretace jevů
    Žákovo pojetí učiva
    Smysluplné učení (meaningful learning)
    Smysluplné učení - charakteristiky
    Smysluplné učení - složky (Shuell,1992)
    Smysluplné učení - procesy
    Literatura (výběr)

Zdroje:
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
  • MOSELEY, D. et al. Frameworks for thinking: a handbook for teachers and learning. Cambridge: Cambridge Un. Press, 2005.
  • GAVORA,P. Žiak a text. Bratislava:SPN,1992
  • HEJNÝ, M.; KUŘINA, F. Dítě, škola, matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
  • PAŘÍZEK, V. Jak naučit žáky myslet. Praha: Karolinum, 2000.
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.
  • PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: SPN, 1970.
  • ŠEBKOVÁ, A., VYSKOČILOVÁ, E. Chápání prostorových vztahů u dětí mladšího školního věku. Pedagogika, roč.XLVII, 1997, s. 10-17.
  • THAGARD, P. Úvod do kognitivní vědy. Mysl a myšlení. Praha: Portál, 2001.
  • VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1970.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše