Učení - současné teorie
«»
Popis:
Učení - širší pojetí
- Elementární formy učení
- Komplexní formy učení
- Sociální učení
Učení - užší pojetí: učení ve školním kontextu
- Učení směřující k určitému cíli
- Učení záměrně organizované
- Učení promyšleně řízené
- Učení uvědomované žákem
- Učení v situacích pedagogického typu (Kulič, 1992)
Terminologie
- NEPLÉST:
- učení - ve významu učení se; learning
- „učení“ - ve významu vyučování, edukace; teaching
Současné teorie učení - možné dělení
- Preferování biologických vlivů
- Biologicky připravené učení (struktura pojmů)
- Preferování sociokulturních vlivů
- Situované učení
- Distribuované učení (lidé vs. materiál)
- Vynořující se poznání (v návaznosti na sociální situace)
Klíčová slova:
učení
terminologie
pedagogika
interpretace
učivo
charakteristika
procesy
Obsah:
- Učení - širší pojetí
Učení - užší pojetí: učení ve školním kontextu
Terminologie
Současné teorie učení - možné dělení
Současné teorie vyučování (teaching)
Kognitivně psychologické, technologické a sociokognitivní teorie (přehled) - teching, learning
Vývojové aspekty učení
Piagetova teorie kognitivního vývoje
Piagetovy pedagogické názory
Dětské interpretace světa - řada označení:
Dětské interpretace jevů
Žákovo pojetí učiva
Smysluplné učení (meaningful learning)
Smysluplné učení - charakteristiky
Smysluplné učení - složky (Shuell,1992)
Smysluplné učení - procesy
Literatura (výběr)
Zdroje:
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
- MOSELEY, D. et al. Frameworks for thinking: a handbook for teachers and learning. Cambridge: Cambridge Un. Press, 2005.
- GAVORA,P. Žiak a text. Bratislava:SPN,1992
- HEJNÝ, M.; KUŘINA, F. Dítě, škola, matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001.
- PAŘÍZEK, V. Jak naučit žáky myslet. Praha: Karolinum, 2000.
- PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.
- PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: SPN, 1970.
- ŠEBKOVÁ, A., VYSKOČILOVÁ, E. Chápání prostorových vztahů u dětí mladšího školního věku. Pedagogika, roč.XLVII, 1997, s. 10-17.
- THAGARD, P. Úvod do kognitivní vědy. Mysl a myšlení. Praha: Portál, 2001.
- VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1970.
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.