Popis:
Snahou podniku by mělo být, aby byl dlouhodobě likvidní a současně aby byl i dlouhodobě výnosný. Podkladem pro finanční analýzu je rozvaha, výkaz zisků a ztrát. Tyto údaje jsou důležité pro management, obchodní partnery, banky, zaměstnance, akcionáře, stát - finanční úřad, konkurenci, pojišťovnu, veřejnost, statistický úřad, burzu.
V praxi se výraz „finanční analýza“ používá většinou pro technickou finanční analýzu. A ta je mnohdy zúžena pouze na výpočet poměrových ukazatelů.
Technická finanční analýza se většinou člení na:
- Analýzu absolutních ukazatelů (analýza trendů a procentní analýzu),
- Analýzu fondů finančních prostředků,
- Analýzu poměrových ukazatelů.
Absolutní ukazatelé
Horizontální analýza neboli analýza trendů se zabývá porovnáváním změn položek jednotlivých výkazů v časové posloupnosti. K dosažení dostatečné vypovídací schopnosti této metody analýzy je zapotřebí mít k dispozici dostatečně dlouhou časovou řadu údajů.
Vertikální analýza neboli procentní analýza (někdy také strukturální) metoda spočívá ve vyjádření jednotlivých položek účetních výkazů jako procentního podílu k jediné zvolené základní položce položené jako 100%. Procentní analýza se často používá pro srovnávání s jinými firmami v rámci oboru nebo s oborovými průměry.
Klíčová slova:
finanční prostředky
poměrové ukazatele
likvidita
zadluženost
aktivita
rentabilita
Obsah:
- Absolutní ukazatelé
Ukazatelé „fondů“ finančních prostředků
Analýza poměrových ukazatelů
Ukazatelé likvidity
Ukazatelé zadluženosti
Ukazatelé aktivity
Ukazatelé rentability