Popis:
Význam masových médií
Tato kniha vychází ze základního předpokladu, že masová média (zvláště noviny, televize a rozhlas) mají v moderních společnostech zásadní a stále vzrůstající význam. Citovaný názor na média je velmi rozšířený a je zřejmě způsoben tím, že jsou:
* zdrojem moci - potenciálním prostředkem vlivu, ovládání a prosazování inovací ve společnosti; pramenem informací životně důležitých pro fungování většiny společenských institucí a základním nástrojem jejich přenosu;
* prostředím (či arénou), kde se na národní i mezinárodní úrovni odehrává celá řada událostí z oblasti veřejného života;
* významným zdrojem výkladů sociální reality a představ o ní; proto jsou média také místem, kde jsou konstruovány, ukládány a nejviditelněji vyjadřovány změny v kultuře a hodnotách společností a skupin;
* primárním klíčem ke slávě a k postavení známé osobnosti, stejně jako k účinnému vystupování na veřejnosti;
* zdrojem uspořádaných a veřejně sdílených významových soustav, které vymezují, co je normální
* prostředkem zábavy a určují nejběžnější způsoby trávení volného času.
Média a společenské vztahy
Masová média jsou v podstatě závislá na "společnosti", zvláště na institucích, jež představují a vykonávají politickou a ekonomickou moc. Je ovšem zjevné, že sama média mohou mít na tyto instituce vliv a že se těší jistému stupni autonomie vyplývající z neustále vzrůstajícího objemu a rozsahu činností médií. Přesto existují síly, které ve společnosti a okolním světě historicky vznikly a průběžně v něm působí a jež jsou mocnější než média a jejich okamžitý vliv. Povaha vztahu mezi médii a společností je podmíněna časově a místně.
Klíčová slova:
masová komunikace
tištěná média
média
frankfurtská škola
ekonomika médií
zprávy
Obsah:
- Význam masových médií
Média a společenské vztahy
Masová média jsou instituce
První periodické noviny
Noviny jako médium
Rozvoj veřejnosti čtoucí noviny:
Politický tisk:
Seriozní tisk (prestige press):
Film jako médium
Hudební nahrávky
Nová elektronická média
Otázky využití a přijímání
Čtyři modely komunikace
Modely sociální komunikace médií
Náhledy na propojení médií se společností
Vzdálené události a společenské síly
Rozpornost v pojímání sociální integrace
Teorie masové společnosti
Marxismus a masová média
Společenské funkce médií
Žánry v masových médiích
Forma zprávy
Struktura a složení publika
Publikum jako aktivní sociální skupina
Normy týkající se obsahu
Náklonnost a závislost
Užívání médií jako "sociální" chování
Pět způsobů aktivity
Aktivní užívání médií