Popis:
ŽURNALISTIKA - nov. povolání i produkty této činnosti, kt. informují o aktuálním dění ve společnosti a názorech na toto dění
Úkolem žurnalistiky je sbírat, uveřejňovat a vykládat zprávy, zajímající veřejnost. Tato fce je užitečná, odpovědná, a je-li vykonávána poctivě, i čestná.
ŽURNALISTA- pozorovatel a kodifikátor skutečnosti, kdy pravda a vědění reálně existují nezávisle na nás a žurnalista je může objevit a zachytit, pozdější model vidí žurnalistu nikoli jako nestranného soudce, ale jako součást společnosti, kterou svou prací spoluvytváří a od které se nemůže oddělit.
- měl by skutečnosti vykládat, a nikoli jen zprostředkovávat
- tvůrčí pracovník zaměstnaný v médiích, tj. novinář z povolání, řádný člen redakce
- v obecnějším smyslu i externí, smluvně vázaný spolupracovník tisku, rozhlasu, televize či agentur nebo také tzv. volný novinář, který nemá žádnou smlouvu s redakcí a nabízí své materiály pouze jednorázově - ale je registrován v profesionální žurnalistické společnosti
- pracovní náplň je různorodá - zpravodajství/publicistika (komentátor, reportér) v nejrůznějších odvětvích (politika, kultura, sport)
- jako celodenní placené povolání s pevnou pracovní dobou vykonávané v redakci vzniká nejdříve v USA, a pak v Evropě kolem pol. 19. stol.
- novinář může mít více funkcí, jež se prolínají - korektor, editor, redaktor, …
- 99% médií v ČR má kromě tradiční verze (tištěná, rozhlasová) i online verzi - ke konvergenci fcí dochází ve chvíli, kdy jeden novinář svou práci začne zpracovávat pro obě verze
KAREL ČAPEK: JAK SE DĚLAJÍ NOVINY
- novinářem může být každý, ale studium je přínosné díky praktickým zkušenostem (a druhému oboru :))
„Pokud jde o aroganci, moc a nedostatek odpovědnosti, jsou novináři zřejmě jedinými lidmi na této planetě, vedle nichž právníci vypadají jako dobráci.“
Klíčová slova:
žurnalistika
organizace práce
grafická úprava
zpravodajství
žánry
lokální redakce
mediální zákony
mediální etika
Obsah:
- Žurnalistika
Žurnalista
Zdroje zpráv
Organizace práce v redakci
Graf. úprava novin
Pojmy
VÝvojové etapy komunikace
4. Mediální krajina v čr
Charakteristika a typologie médií
6. Zpravodajství/typologie
Podstatné koncepty
Zpravodajství aneb kdo vám říká, co a jak máte psát?!
Žánry
Zpravodajství v agentuře, rozhlase, televizi, organizace práce, editace
Lokální redakce a místní radnice
Mediální etika, mediální zákony