Popis:
Management - souhrn všech činností, které je třeba udělat, aby byl zabezpečen chod organizace
- umění dosáhnout toho, aby lidé udělali, co je třeba = organizovanou a systematickou snahu ovlivnit předmět svého zájmu žádoucím způsobem
- mobilizování a aktivizování všech zdrojů instituce a podstupování rizik s cílem dosáhnout žádoucích přínosů pro řízenou instituci
- umění rozdělit práci jiným
1) specifická aktivita
2) skupina řídících pracovníků
3) vědní disciplína
Manažer - samostatná profese, kdy pracovník na základě zvolení, jmenování, pověření,
ustavení, zmocnění aktivně realizuje řídicí činnosti, pro které je vybaven
odpovídajícími způsobilostmi, pravomocemi a odpovědnostmi.
Vrcholová úroveň řízení, vrcholové vedení (top management) - nejvyšší řídící pracovník/ci organizace; jejich postavení a pravomoci obvykle specifikují statutární dokumenty organizace, např.: reprezentují, koordinují činnosti, tvoří strategie a koncepce, zodpovídají za výsledky podniku
Střední úroveň řízení (middle management) - řídící pracovníci štábních útvarů či nižších liniových útvarů, závodů. V činnosti středních manažerů zaujímá největší podíl poskytování a získávání informací. Udává se, že tyto činnosti zabírají až 40 % jejich pracovního času.
Základní úroveň řízení (lower management), někdy též označovaná jako „management
první linie“; nejnižší úroveň řízení, kdy manažer již řídí výkonné pracovníky (předáci, mistři, vedoucí dílen, sales manažeři)
Klíčová slova:
management
prostředí
sebeřízení
řízení času
společenské chování
plánování
Obsah:
- Dílčí specifické řídící postupy managementu
Zaměření činností ve firmě
Prostředí managementu
Management a podnikání
Profil managera
Obecné rysy managerské práce
Základní kompetence managera
Styl managerské práce
VZtah managera k podřízeným
Sebeřízení (self-management)
Řízení času (time management)
Společenské chování managerů
Plánování
Postup při sestavování plánů
Řízení implementace
Kontrola
Řízení lidí
Organizování a organizační struktura
Historie
Rozhodování
Komunikace
Informatika v managerské práci
Identita firmy