Popis:
• Reality jsou jedním ze základních hmotných investičních aktiv, za další lze považovat akcie, dluhopisy a komodity.
• Podle klasické ekonomické teorie, za základní faktory hospodářského růstu lze považovat:
* půdu
* práci
* kapitál
• Tyto faktory se označují v ekonomii za výrobní faktory.
• Obecné výrobní faktory však reálně existují jen v konkrétních formách - v podobě specifických výrobních faktorů.
• Specifické výrobní faktory jsou konkrétní pozemky, budovy, kapitálové statky (např. stroje) a pracovní profese, které jsou specializované pro výrobu konkrétních statků.
• Jak se dozví člověk, do čeho má investovat, za jakou cenu a jaké množství?
• Odpovědi na tyto a podobné otázky lze nalézt v existenci trhu a jeho významu, který má v ekonomickém koloběhu (abychom tento systém pochopily, budeme uvažovat nejjednodušší případ - ekonomiku, která se skládá ze sektorů domácností a firem).
Trh rozhodně není samoúčelný, má v ekonomice své přesně vymezené funkce, které spočívají v hledání odpovědí na otázky co, jak a pro koho vyrábět
• Trh je spořádání, při kterém na sebe vzájemně působí prodávající a kupující, což vede ke stanovení cen a množství statků (výrobků či služeb). Jinak řečeno, trh je oblast ekonomiky, ve které dochází k směně činností mezi jednotlivými ekonomickými subjekty prostřednictvím směny statků.
• Trhy si můžeme rozdělit podle následujících hledisek:
a) podle územního hlediska:
místní - vztahuje se bezprostředně k určitému místu (např. městský trh)
národní - rozumí se trh v rámci státního celku
světové - je projevem skutečnosti, že autonomie národních trhů je jen částečná
b) podle počtu zboží, které na trhu sledujeme:
dílčí - je trhem, na kterém se prodává a kupuje jediný druh statku (např. realitní trh)
agregátní - je trh veškerého zboží
Dokonale konkurenční trh
• Dokonalá konkurence představuje jeden z nejstarších a nejpropracovanějších modelů v rámci teorie trhu. Abychom mohli považovat trh za dokonale konkurenční, musí být splněno:
1) Velké množství prodávajících a nakupujících
2) Dokonalá informovanost kupujících
3) Homogenní produkt
4) Volný vstup na trh (a výstup z tohoto trhu)
5) Nulové náklady na změnu dodavatele
Klíčová slova:
realitní trh
prodávající
nakupující
transakce
nemovitosti
reality
cena