Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Výpisky z témat - předmět Sociální pedagogika

«»
Přípona
.doc
Typ
poznámky
Stažené
0 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
11163
Poslední úprava
27.11.2017
Zobrazeno
1 550 x
Autor:
pandoras.box
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Vymezení sociální pedagogiky
Pedagogická disciplína, převážně zařazována jako pedagogická disciplína aplikovaná, někdy i hraniční - zabývá se pedagogikou a sociologií (základní pedagogická disciplína, nahrazuje teorii výchovy)
- zabývá se sociálními vztahy, které jsou v procesu výchovy a vzdělávání (široký prostor, vztahy mezi učitelem, žáky, sociální vztahy mezi vychovávanými, sociálně patologickými jevy)
- překrývá se s pedagogickou psychologií, sociální psychologií, vztahy mezi vrstvami, sociální patologie, speciální pedagogikou, sociální prací

Vývoj
- vznik sociální pedagogiky 2/2 19. stol.,1894
- 1894 Paul Nathop (něm.filosof) - zakladatel - systematicky rozvinul pedagogickou disciplinu i metody - pedagogicko-psychologické pojetí
- vývoj v Evropě - kontinuálně až dodnes, odlišnosti u nás i v zemích východní Evropy
- Pestalozzi, Komenský, Herbart (rozvoj osobnosti ve vyučování), vliv Diesterweg (poprvé použil pojem sociální pedagogika - Rukověť vzdělání pro německé učitele).
Vývoj na našem území:
- od RU až do roku 1948, pak ne, až v 60. letech 20. stol, rozkvět až po roce 1989.
- Chlup, G.A.Lindner - sociální vztahy ve výchově a vzdělávání, vychází spíše ze sociologie, nazýval sociologickou pedagigikou
- Masaryk, Příhoda
- po válce nahrazena teorií výchovy - systém komunistické výchovy - jednotný pohled na vše z pozic marxismu-leninismu, z předpokladů, které nebyly reálné, např. jednostranná výchova.
- 60. léta rozvoj Přadka, Balaž, Galla, aktivnější Slováci, Bakošová - směry sociální pedagogiky

Klíčová slova:

sociální pedagogika

osobnost člověka

sociální skupiny

profesní vývoj

poradenství

intervenční metody



Obsah:
  • 1. Předmět a vývoj sociální pedagogiky
    2. Osobnost člověka v sociálním prostředí
    3. Sociální role, pozice, sociální statut
    4. Sociální skupiny
    5. Přirozené prostředí výchovy (rodinné, lokální, vrstevnické)
    6. Institucionální prostředky výchovy - školní, mimoškolní, ústavní výchova
    7. Profesní vývoj, volba, orientace (pojmy, teorie, profesní zralost, poradenství)
    8. Systém poradenství - vývoj, komunikace, vztahy
    9. Základní metody sociální pedagogiky - diagnostické metody, intervenční metody, výchovné metody
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše