Popis:
ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ METODY
- umožňují zhodnocení své práce
- také umožňuje přizpůsobit výuku jednotlivým žákům, ale i kolektivním potřebám
- můžeme si lépe naplánovat výchovně vzdělávací cíle
- můžeme žáka profesionálně orientovat s ohledem na jeho schopnosti
- může usnadnit vypracování charakteristiky žáka
Třídění: 1) Metody ke zjišťování a jejich zaznamenávání (př. rozhovor)
A) ROZHOVOR = explorační metoda = zjišťovací, co žák prožívá, co umí, …
- umění vést rozhovor, není to tak jednoduché
- umění klást otázky - udržovat kontakt
Druhy otázek: a) otevřené = odpovídají vlastními slovy, pro hlubší proniknutí do psychiky žáka
b) uzavřené = jasné a předem formulované otázky, na které je typicky odpověď ano, ne
a) přímé - jsou přímo k jádru věci,
b) nepřímé - zdánlivě nesouvisí s jádrem věci, zjištění zábran žáka (př. Co by dělali jiní žáci atd.)
- musíme vědět, co je cílem rozhovoru → Druhy rozhovorů:
- 1. Standardizovaný = řízený, uzavřené otázky, jasně formulované, otázky v daném pořadí, použití ke zjištěné uplynulé události (př. zjištění info)
2. Nestandardizovaný = volný, využití spontálního projevu žáka, učitel jen mírně vede rozhovor, otevřené otázky
- 1. Skupinový - potřebujeme zjistit názor třídy na určitou věc, použití jako určitého nástroje na jednotlivého žáka
2. Individuální - citlivé oblasti
- 1. Diagnostický - pro odhalení faktů, př. proč žák lže
2. Poradenský - má vést k optimálnímu řešení, př. nápravě důležité naslouchání jedince
Klíčová slova:
psychologie
rozhovory
učitele
testy
analýza
anamnéze
Obsah:
- Základní psychologické metody
Psychologie pro učitele I.
Anamnéze
Dotazník
Analýza prodkuktu činnosti (=rozbor)
Psyhologické testy
Experimentální metody
Druhy a formy učení
Činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení
Zákony učení