Cytologie - Čím se zabýva ? - prezentace
Prezentace33 s. / 1. roč. / ppt
BuňkaNejjednodušší, nejmenší známý útvar schopný všech životních projevů Znaky života:- Metabolický aparát- Od okolí je buňka oddělena plazmatickou membránou (uchování vnitřního prostředí buňky, výměna látek s okolím)- Přenos genetické informace - zajišťuje DNA a enzymový aparát
|
|
4,2 |
0x |
|
Vypracované státnicové otázky - okruh Obecná zoologie
Státnicové otázky47 s. / 3. roč. / doc
1.Tkáň nervová - obecná charakteristika a stavba-Vznik je spojen s rozvojem pohyblivého způsobu života, u funkčně nejsložitějších organizmů. → f-čně nejsložitější tkáň; úkolem je zajistit odpovídající reakce na měnící se podmínky vnějšího i vnitřního prostředí→ kontrolní a koordinační mechanismus mnohobuněčných organismů→ obsahuje struktury schopné podráždění přijmout, zpracovat a odpovědět (reagovat) → důležitými vlastnostmi jsou dráždivost a vodivost Fylogeneze nervových struktur: 1. neurofany...
|
|
24,4 |
11x |
|
Vypracované zkouškové otázky ke státnicím - okruh Systém bezobratlých
Státnicové otázky31 s. / 3. roč. / pdf
Holometabola.U následujících řádů hmyzu je životní cyklus s dokonalou proměnou, tj. holometabolií, se stádii larva, kukla, imago. Larvy nepřipomínají svým tvarem (a ani biologií) imago, kompletní přestavba jejich těla probíhá v klidovém stádiu - kukle.Holometabola Neuropteroidea Megaloptera, Raphidioptera, NeuropteraColeopteroidea ColeopteraHymenopteroidea HymenopteraMecopteroidea Trichoptera, Lepidoptera, Mecoptera, Siphonaptera, Diptera, Strepsiptera (dříve řazeni ke Coleoptera) Neuropteroidea...
|
|
1,7 |
9x |
|
Vypracované zkouškové otázky ke státnicím - okruh Obecná zoologie
Státnicové otázky24 s. / 3. roč. / pdf
Tkáň nervová, obecná charakteristika a stavbaNejsložitější typ tkáně zajišťující odpověď organismu na specifické podmínky vnitřního i vnějšího prostředí. Její původ je ektoblastový (neuroblast).Základní stavební i funkční jednotkou nervové tkáně je neuron (neurocyt). Ten se skládá z buněčného těla (cyton, obsahuje většinu buněčných organel) a výběžků nervového těla (dostředivý dendrit a odstředivý axon). Tělo je oválné, kulovité, hruškovité, nebo hvězdicovité.Neurony můžeme dělit podle počtu a c...
|
|
1,0 |
5x |
|
Vypracované zkouškové otázky ke státnicím - okruh Systém vyšších rostlin
Státnicové otázky23 s. / 3. roč. / pdf
Krytosemenné (Magnoliophyta)- obecná char.„krytosemenné“ = vajíčka jsou ukryta v plodolistu, fylogeneticky nejpokročilejší skupina, rovněž druhově nejbohatší skupina vyšších r. (300-350 tis.), nejdokonalejší adaptace na suchozemské prostředí.Charakteristika: Jedná se o autotrofní byliny nebo dřeviny. V dřevní části jsou cévy (tracheje). Jako orgány rozmnožování se vyvinuly květy. Ten chrání vajíčka pohlavní orgány před vysycháním (vajíčka jsou ukryta v semeníku) a spolupodílí se na opylení.Oploz...
|
|
2,4 |
10x |
|
Vypracované státnicové otázky - okruh Systém vyšších rostlin
Státnicové otázky31 s. / 3. roč. / pdf
C) Krytosemenné (Magnoliophyta)- obecná char. + char. čeledi hluchavkovité (Lamiaceae).„krytosemenné“ = vajíčka jsou ukryta v plodolistu, fylogeneticky nejpokročilejší skupina, rovněž druhově nejbohatší skupina vyšších r. (300-350 tis.), nejdokonalejší adaptace na suchozemské prostředí.Charakteristika: Jedná se o autotrofní byliny nebo dřeviny. V dřevní části jsou cévy (tracheje). Jako orgány rozmnožování se vyvinuly květy. Ten chrání vajíčka pohlavní orgány před vysycháním (vajíčka jsou ukryta ...
|
|
0,6 |
13x |
|
Vypracované státnicové otázky - okruh Systém nižších rostlin
Státnicové otázky24 s. / 3. roč. / pdf
B) Lišejníky - charakteristika, rozmnožování, zástupci.Lišejníky jsou složené organismy, v nichž žije v symbióze houba (mykobiont) a sinice nebo řasa (fykobiont). Lichenismus - houba získává od řasy asimiláty, řase poskytuje vodu a anorg. látky.Stélka: 1) heteromerická - fykobiont je soustředěn do určité oblasti stélky.a) horní korová vrstva - tvořena houbou, pseudoparenchym (houbová vlákna druhotně srůstají)b) gonidiová (řasová) vrstva - plektenchym bohatý na buňky fykobionta (řasa+houba)c) dře...
|
|
0,5 |
18x |
|
Vypracované státnicové otázky z okruhu Obecná botanika
Státnicové otázky18 s. / 3. roč. / pdf
Hierarchie výstavby rostlinného organismu.Atomy biogenních prvků: jsou pro nezbytné pro ţivot rostliny. Podle jejich hmotnostního obsahu v těle rostliny rozlišujeme: A) makrobiogenní prvky: hlavní fce je stavební, vyskytují se v NK a bílkovinách. Patří zde C, H, O, N, S, P. Dalšími jsou K, Na, Cl, Ca, Mg, Fe. Prvky K, Na a Cl jsou přítomny převáţně jako ionty. B) mikrobiogenní prvky: je jich mnoho, hlavně těţké kovy (katalytické účinky) Cu, Co. Některé z těchto prvků mohou být ve větším množství...
|
|
0,6 |
11x |
|
Vypracované státnicové otázky - okruh Systém strunatců
Státnicové otázky49 s. / 3. roč. / pdf
1. Významné evoluční novinky skupiny Gnathostomata, srovnání a Agnatha.Významné synapomorfie čelistnatců:2x duplikace hoxy genů, přeměna žaberních oblouků (dýchání->žraní), žaberní oblouky uvnitř žaber, párové končetiny, párové nozdry, 3 polokružné chodby, nervy s myelinovou chodbou, cerebellum, pravé obratle s těly, žebra, hypobranchiální svalovina, conus arteriosus (vyrovnání tlaku - pulsace), žaludek, slezina, slinivka, spirální střevní řasa, samostatné vývody pohlavních buněk- přešli k vy...
|
|
19,7 |
11x |
|
Vypracované státnicové otázky - okruh Obecná botanika
Státnicové otázky39 s. / 3. roč. / pdf
Hierarchie výstavby rostlinného organismu1) Atomy biogenních prvků: jsou pro nezbytné pro život rostliny. Podle jejich hmotnostního obsahu v těle rostliny rozlišujeme: A) makrobiogenní prvky: hlavní fce je stavební, vyskytují se v NK a bílkovinách. Patří zde C, H, O, N, S, P. Dalšími jsou K, Na, Cl, Ca, Mg, Fe. Prvky K, Na a Cl jsou přítomny převážně jako ionty. B) mikrobiogenní prvky: je jich mnoho, hlavně těžké kovy (katalytické účinky) Cu, Co. Některé z těchto prvků mohou být ve větším množst...
|
|
0,6 |
5x |
|
Vypracované státnicové otázky - okruh Systém bezobratlých
Státnicové otázky39 s. / 3. roč. / pdf
1. Opisthokonta-základní společní znaky Choanoflagellata, Ministeriida,“Porifera“:obecná charakteristika, stavba těla, zástupci, fylogenetické vztahySpolečné znaky:- jediný tlačný bičík, jež žene vodu do buňky a tlačí ji před sebe (aspoň u některých buněk např. spermie), některé druhotně ztratili (houbovci)- převládající typ mitochondrii s plochými kristami- zásobní látkou je glykogen -schopní výroby kolagenu- častá přítomnost chytinu- zástupci z říše živočichů i hubChoanoflagellata=Trubénky- sl...
|
|
5,3 |
19x |
|
Vypracované zkouškové otázky ke státnicím - okruh Systém nižších rostlin
Státnicové otázky14 s. / 3. roč. / pdf
Lišejníky - charakteristika, rozmnožování, zástupci.Lišejníky jsou složené organismy, v nichž žije v symbióze houba (mykobiont) a sinice nebo řasa (fykobiont). Lichenismus - houba získává od řasy asimiláty, řase poskytuje vodu a anorg. látky.Stélka: 1) heteromerická - fykobiont je soustředěn do určité oblasti stélky.a) horní korová vrstva - tvořena houbou, pseudoparenchym (houbová vlákna druhotně srůstají)b) gonidiová (řasová) vrstva - plektenchym bohatý na buňky fykobionta (řasa+houba)c) dřeň -...
|
|
0,4 |
4x |
|
Vypracované zkouškové otázky ke státnicím - okruh Systém strunatců
Státnicové otázky33 s. / 3. roč. / pdf
Významné evoluční novinky skupiny Gnathostomata, srovnání s „Agnatha“.Významné synapomorfie čelistnatců:2x duplikace homeoboxových genů,přeměna žaberních oblouků (z dýchání na žraní) ,žaberní oblouky uvnitř žaber,párové končetiny, párové nozdry, 3 polokružné chodby,nervy s myelinovou pochvou,cerebellum,„pravé“ obratle s těly, žebra,hypobranchiální svalovina,conus arteriosus (vyrovnávání tlaku - pulsace) ,žaludek, slezina, slinivka, spirální střevní řasa,samostatné vývody pohlavních buněk,Významn...
|
|
0,9 |
11x |
|
Farmakognosie (Podle Českého lékopisu 2009)
Studijní materiál126 s. / 3. roč. / pdf
FARMAKOGNOZIE- věda o léčivech přírodního původu- vznik, využití a terapie vhodnými látkami (léčiva i pomocné látky) v humánní a veterinární medicíně (chemie přírodních látek)Historie- na léčivé rostliny se přišlo metodou pokusů a omylů- Egypt - Ebersův papyrus obsahuje výčet a způsoby zpracování rostlin, použití na choroby i předpisy, 1500 př. n. l.- Řecko, Řím - Demokritos - sestavil první antický seznam léčivých rostlin, čerpal z egyptských zdrojůHippokrates - nemoci vysvětloval přirozeným ...
|
|
2,2 |
9x |
|
Srovnání rostlinné a živočišné buňky
Prezentace33 s. / 1. roč. / ppt
Nebuněčné živé soustavy(viry, viroidy a virusoidy)= nukleoproteinové částice schopné infikovat hostitelské buňky, v nichž se pomnožují. Nejmenší živé soustavy.Translace při vzniku nových proteinů zcela závisí na hostitelské buňce.Schopné aktivní reprodukce (závislé na hostitelské buňce) a dědičnosti.Rozdělení virů na základě jejich interakce s různými druhy buněk- Viry jsou specifické - jsou schopné napadat jen určité buňky, váží se na specifickou molekulární strukturu na povrchu buňky (membrány...
|
|
5,4 |
0x |
|
Soubory otázek z biologie k bakalářským zkouškám - Biologie
Státnicové otázky175 s. / 3. roč. / rar
A) Hierarchie výstavby rostlinného organismu.1) Atomy biogenních prvků: jsou pro nezbytné pro život rostliny. Podle jejich hmotnostního obsahu v těle rostliny rozlišujeme: A) makrobiogenní prvky: hlavní fce je stavební, vyskytují se v NK a bílkovinách. Patří zde C, H, O, N, S, P. Dalšími jsou K, Na, Cl, Ca, Mg, Fe. Prvky K, Na a Cl jsou přítomny převážně jako ionty. B) mikrobiogenní prvky: je jich mnoho, hlavně těžké kovy (katalytické účinky) Cu, Co. Některé z těchto prvků mohou být ve větším mn...
|
|
8,4 |
4x |
|
Struktura buňky - prezentace
Prezentace32 s. / 1. roč. / ppt
Prokaryotická buňka- Prokaryotické jádro - nukleoid (není ohraničeno membránou), cytoplazma, plazmatická membrána - Buněčná stěna - peptidoglykan (mureinn. pseudopeptidoglykan (pseudomurein) - Vnitřek není rozdělen - Neobsahuje mitochondrie ani plastidy - Ribozómy jsou v cytoplazmě - Baktérie a ArcheaEukaryotická buňka- Rozlišena na jádro, cytoplazmu a plazmatickou membránu- Jádro - chromatin (komplex DNA, histonů a proteinů nehistonové povahy), je ohraničeno jadernou membránou- Dělení jádra je ...
|
|
8,1 |
0x |
|
Alergická onemocnění a jejich prevence
Seminární práce12 s. / - roč. / doc
Úvod Pro svou seminární práci jsem si vybrala téma Alergická onemocnění a jejich prevence. Alergie je celosvětový problém, a procento alergiků neustále stoupá. Téměř každý třetí obyvatel naší republiky má s alergickou reakcí, resp.alergickým zánětem již zkušenost. Každý pátý člověk mezi námi trpí nějakou formou alergie, ať je to sezónní pylová alergie, tzv. “senná rýma“, astma, či svědivá vyrážka, tzv.“urtika“ . Příčin vzniku alergií je mnohoa vzájemně se doplňují a prolínají. Téma alergie je m...
|
|
0,1 |
3x |
|
Přednášky z předmětu Biologie
Přednášky85 s. / 1. roč. / rar
ÚVOD DO STUDIA BIOLOGIEBiologie - z řeckého bio - život a logie - slovo, věda - věda zkoumající život- Zkoumá organismy a vším, co s nimi souvisí, chemické děje v organismech probíhajících na úrovni atomu a molekul, až po celé ekosystémy - společenstva mnoha populací různých org. Biologie zkoumá organismy na úrovni:- Subcelulární- Buněčná- Tkání, orgánů a jedinců- Populací, společenstev, ekosystému a biomůObecná biologie:- Zkoumá obecné základy živých soustav- Hl. úkol je zobecňovat poznatky a z...
|
|
31,9 |
0x |
|
Fyziologie buňky - prezentace
Prezentace27 s. / 1. roč. / ppt
Přeměna látek v buňce = metabolismus- Výměna látek mezi buňkou a prostředím- Buňka = otevřený systém - probíhá výměna látek i energií s prostředímNěkteré buňky se neustále dělí - vznikají nové a opět zanikají - např. buňky epidermis, buňky střevní výstélky, krevní buňky.Pak v těchto tkáních jsou buňky, které se neustále dělí - tzv. kmenové buňkyU rostlin se stejně chovajíbuňky meristémů.Průnik látek biomembránami- Přenos látek z buňky do buňky (př. krevní n. lymfatický systém u živ., systém vodi...
|
|
3,5 |
0x |
|
Ochrana obojživelníků
Seminární práce14 s. / 3. roč. / docx
Lidé se ptají: Je skutečně tolik důležité chránit hloupé žáby, čolky a mloky? Je jejich život důležitější než náš? Takovouto či podobnou otázku si zřejmě položil již mnohý člověk. Domnívám se, že je však položena chybně. Stejně jako člověk jsou i obojživelníci součástí přírody, bez které se neobejdeme. Musíme si jednou provždy uvědomit, že přírodu chráníme výhradně kvůli sobě, kvůli lidem. Země se bez nás obejde, my bez Země nikoliv. Josef Vavroušek kdysi řekl: "Svoboda jednotlivce nekončí jen t...
|
|
0,5 |
19x |
|
Biologicky aktivní přírodní látky (Základní pojmy, Droga, Rozdělení drog, Alkaloidy, Drogy rostlinného původu...)
Studijní materiál108 s. / 3. roč. / pdf
Biologicky aktivní přírodní látky (základy farmakognosie)Předmětem farmakognosie jsou tzv. biogenní léčiva, t.j. produkty látkové výměnyorganismů nebo jejich orgánů, které se přímo nebo nepřímo používají k léčebným účelůmjako léčiva, pomocné látky nebo obvazové prostředky. Farmakognosie studuje zejména léčivélátky rostlinného a živočišného původu. Úkoly farmakognosie je možno definovat takto:1. Identifikace biologického materiálu.2. Identifikace drog.3. Studium obsahových látek, jejich isolace a...
|
|
1,1 |
0x |
|
Vtáky - prírodovedecké zbierky
Seminární práce15 s. / - roč. / doc
Keď sa povie „vtáci“, mnohí z nás si predstavia horor Alfréda Hitchcocka - Vtáci. Čo všetko však človek môže zažiť pri pozorovaní vtákov v prírode, to nezachytí nijaký film.Pozorovanie vtáctva - po anglicky birdwatching - si za hobby zvolili mnohí ľudia najmä v prímorských krajinách ako Anglicko, Holandsko či v krajinách Škandinávie. S ďalekohľadmi na očiach objavujú svet vtáčej ríše v divokej prírode, ale aj v parkoch uprostred veľkomiest. Keď si uvedomíme, aký je človek oproti prírode malý a b...
|
|
1,6 |
0x |
|
Vypracované státnicové otázky z Biologie
Státnicové otázky400 s. / - roč. / rar
1. Význam příjmu potravy - anatomie a funkce trávicích soustav živočichů a člověkaVÝZNAM PŘÍJMU POTRAVY• pro veškeré životní pochody potřebuje organismus živiny: sacharidy, lipidy, proteiny, vitamíny, minerální látky a vodu• příjem živin závisí na způsobu života: sedavé zaměstnání 12 500 kJ/den, těžce pracující 17000-21000 kJ/den• denní skladba živin: 50-60% sacharidy, 15% bílkoviny, 20-40% tuky• Sacharidy: hlavní zdroj energie, glykogen (játra, maso, rostlinný škrob), vláknina (celulóza) - těžk...
|
|
36,2 |
7x |
|
Jak (ne)napsat odborný text z biologie
Studijní materiál68 s. / - roč. / pdf
Základní požadavky na charakter kvalifikačních prací z biologiePrůvodce Tato skripta jsou primárně zaměřena na vysokoškolské kvalifikační práce, tedy bakalářské a diplomové práce. Většina zásad a postupů uvedených v následujícím textu má však zcela jistě obecnější platnost a tak by vám mohly být užitečné také při přípravě vašich prvních publikačních výstupů - vědeckých článků. Požadavky na originalitu i rozsah vysokoškolských kvalifikačních prací se výrazně liší podle jednotlivých oborů. Budou p...
|
|
3,3 |
0x |
|
Onemocnění respiračního systému
Seminární práce18 s. / - roč. / doc
1. ÚvodOnemocnění respiračního systému je díky svému častému (a hromadnému) výskytu a závažnosti onemocnění z medicínského, ale i ze společenského a ekonomického hlediska závažným problémem. Akutní respirační onemocnění je nejčastějším onemocněním dnešní populace vůbec a navíc se v posledních letech stále zvyšuje výskyt recidivujících a chronických forem nemocí dýchacího systému. Je proto nutné jim věnovat patřičnou pozornost, a to nejen jejich léčbě, ale i prevenci. Na vzniku onemocně...
|
|
0,1 |
4x |
|
Biologie - prezentace z přednášek
Přednášky300 s. / 1. roč. / rar
Podmínky udelení zápoctu:- úspešné absolvování písemné zkoušky - získání alespon 60% bodu- zájemci o studium biologie jako druhého oboru budou vybíráni podle celkového poradí po souctu bodu z predmetu BIO a GEOBiologie - historický vývoj- biologie = studuje fce a struktury živých soustav- primitivní kultury - duvody ke studiu organismu: - získávání potravy - léciva - magické úcely
|
|
2,9 |
1x |
|
Přednášky z Biologie formou prezentací
Přednášky80 s. / 1. roč. / rar
Přednášky z předmětu Biologie. Obsahuje 9 souborů .pdf v jedném .rar souboru.
|
|
1,7 |
0x |
|
Ekologie - prezentace
Prezentace11 s. / 1. roč. / ppt
- οικολογία- 1896 - Ernest Haeckel= studium vzájemného působení mezi organismy a prostředím 1972 - C.J. Krebs= studium interakcí ovlivňujících výskyt a hojnost organismů vnitřní členění EKO- prostředí: = soubor faktorů ovlivňujících O: - podmínky (teplota, vlhkost, pH, salinita…) - zdroje (potrava, energie, místo)- EKO valence - rozmezí faktorůstenoekní Oeuryekní O
|
|
1,6 |
1x |
|
Soubor ťaháků z Biologie
Tahák6 s. / 1. roč. / rtf
Biologie - historický vývojbiologie = studuje fce a struktury živých soustavprimitivní kultury - důvody ke studiu organismu: získávání potravy; léčiva; magické účelyPrvní písemné „biologické“ záznamy: Lékarské záznamy a receptury: pred 5000 lety: Egypt,Mezopotámie; 6. st. pr. n. l. - Cína, Indie, ReckoAntický svet: iónská prírodní filosofie (6. st.pr.n. l.); Démokritos - receptár (5. st.); Hippokratés - lékarská škola; Aristotéles (4. st.) - princip úcelnosti, abiogeneze; Plinius (Historia natur...
|
|
0,2 |
0x |
|
Trávicí soustava a výživa
Seminární práce7 s. / - roč. / doc
Trávicí soustava a výživaTrávicí soustava má dva základní úkoly:mechanicky a chemicky zpracovat potravu (trávení) zpracovanou potravu vstřebat (vstřebávání = resorbce) Trávení mechanickéMechanické rozmělňování probíhá za pomoci jazyka a zubů, mechanické promíchání probíhá v žaludku a ve střevech. Na trávení se podílejí také trávicí šťávy (chemická stránka), které obsahují enzymy, které štěpí živiny.Vstřebávání potravyRozštěpené látky je nutno vstřevat, rozlišujeme dva typy vstřebávání (resorbce)...
|
|
0,1 |
3x |
|
Kosterní soustava člověka
Vypracované otázky9 s. / - roč. / doc
Kostra představuje pohybový systém tvořený cca 206 kostmi, z nichž zhruba polovina je v horních a dolních končetinách. I když jednotlivé kosti jsou pevné, kostra jako celek je obdivuhodně ohebná a umožňuje lidskému tělu nesmírné množství pohybu. Kostra slouží jako opora těla (dává tělu tvar), úchyt pro kosterní svaly (podklad pro úpony svalů) a jako ochranná schránka pro vnitřní orgány (například lebka chrání mozek). Navíc se podílí na krvetvorbě (červená kostní dřeň) a slouží jako zásobárna min...
|
|
0,1 |
0x |
|
Pohlavní soustava
Seminární práce5 s. / - roč. / doc
Pohlavní soustavaPohlavní soustava mužePohlavní soustava muže zajišťuje 3 hlavní funkce:tvorbu pohlavních buněk (spermatogeneze) realizaci pohlavního spojení produkci pohlavních hormonů Varlata (testes)Varlata jsou párovým orgánem uloženým v šourku (skrotu). Na povrchu varlat je vazivo, uvcnitř se nacházejí semenotvorné kanálky, které obsahují 2 typy buněk:semenné buňky, které produkují spermie (spermatogeneze). Spermatogeneze začíná v pubertě, podstatou je opakované dělenní pohlavních buněk, tz...
|
|
0,1 |
0x |
|
Látkové řízení organismu
Seminární práce4 s. / - roč. / doc
Celý organismus lidského těla řídí dva systémy:nervový - je nadřazený látkový - chemické řízení, endokrinní systém aj. Látková regulaceLátková regulace je zabezpečena žlázami s vnitřní sekrecí, které produkují hormony (inkrety). Hormony působí celkově i v nepatrném množství, jdou rovnou do krve.Typy žláz s vnitřní sekrecívýhradně inkreční - produkují hormony, například nadledvinky, hypofýza, šišinka, štítná žláza atd. inkrečně sekreční - produkují hormony do krve a další sekret do dutých or...
|
|
0,1 |
0x |
|