Hospitace v práci ředitele školy - Příspěvek k obsahovému zaměření hospitační činnosti ředitelů základních a středních škol
Studijní materiál28 s. / 1. roč. / doc
1 ÚvodTvůrci rámcových vzdělávacích programů pro základní a střední školy předpokládají, že příprava a implementace školních vzdělávacích programů výraznou měrou přispěje ke zvýšení profesionalizace učitelských sborů i ke zvýšení jejich společenské prestiže. Učitelé se budou muset učit nejen technikám tvorby ŠVP, ale i odpovídajícím metodám a formám práce s dětmi a mládeží. Učitelé také přeberou plnou odpovědnost za úroveň vzdělanosti svých žáků, která jistě bude velmi pečlivě sledována nejen ro...
|
|
0,2 |
6x |
|
Didaktika mladšího školního věku - didaktika matematiky
Poznámky20 s. / - roč. / doc
Dyskalkulie a další poruchy učení v matematice jsou zpravidla poruchami v komunikaci mezi dítětem a světem. Kvantitativní jevy a prostorové objekty existují nezávisle na nás a je třeba najít cestu, jak je dekódovat. Souvisí to s procesem vnímání kvantity, procesem učení, procesem zobecňování. Snahou je učit děti matematice na úrovni, jaké jsou schopny, postupem „4 P“:- POHODA - atmosféra bez napětí a strachu.- PROŽITEK - získávání pojmů na základě vlastních prožitků při manpiulativní a myšlenkov...
|
|
0,2 |
2x |
|
Konstrukce didaktických testů - seminární práce
Seminární práce16 s. / 1. roč. / doc
ÚVODÚkolem seminární práce je vytvoření a využití didaktického testu pro předmět Ošetřovatelství cvičení studijního oboru 53-41-M/OO7 Zdravotnický asistent, 1.ročník. Cílem seminární práce je zpracovat didaktický test tak, aby splňoval všechny požadavky na splnění výukových cílů, rozvíjel kompetence žáků při studiu tohoto předmětu a byl prostředkem k měření kvality vědomostí žáků.Obsahem didaktického testu bude pololetní shrnutí učiva pro Ošetřovatelství 1.ročník. Jedná se o nestandardizovaný di...
|
|
0,5 |
0x |
|
Metodika tvorby školních vzdělávacích programů - SOŠ a SOU
Studijní materiál38 s. / 3. roč. / pdf
1. NEŽ ZAČNEME TVOŘIT ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMSamostatná tvorba uceleného projektu vzdělávání - školního vzdělávacího programu - je pro školu zcela novým procesem. Výsledkem tohoto procesu - pedagogického projektování - jsou školní vzdělávací programy, ve kterých škola prezentuje, jakým způsobem hodlá uskutečňovat očekávanou kurikulární změnu.Před samotnou tvorbou školního vzdělávacího programu proběhne ve škole přípravná fáze, během níž se vytvoří nezbytné předpoklady a východiska pro pedagogi...
|
|
0,3 |
0x |
|
Otázky ke zkoušce Didaktika, vypracované
Vypracované otázky30 s. / 2. roč. / doc
1. Didaktika, její postavení v systému pedagogických věd a vztah s didaktikou dospělých (andragogickou didaktikou).HISTORIEJan Amos Komenský- Didaktika Magna = Velká didaktika- podal v ní vynikající rozbor vyučování, ale řešil i problémy výchovnosti vyučování a organizace školské soustavy- pro Komenského byla didaktika souhrn mravní výchovy, zbožnosti, pedagogiky, pravidel organizace školy- základem byl pro Komenského talent,ale studium didaktiky může naučit dobře vyučovatVýznam Komenského spočí...
|
|
0,4 |
6x |
|
Kompenzační pomůcky (pro osoby se zrakovým post.)
Prezentace17 s. / - roč. / pptx
Definice:Všechny pomůcky, přístroje a zařízení využívající nebo nahrazující poškozený smysl (Hamadová et al., 2007).Tyflotechnika je soubor přístrojů, zařízení a pomůcek umožňující nevidomým alespoň do jisté míry kompenzovat chybějící zrak (Finková et al., 2007).Pomůcky umožňují:přístup k informacímsamostatný pohyb a orientaci v prostorusamostatná sebeobsluhazefektivnění vzdělávacího procesupříprava na povolání a začlenění do pracovního procesurozšíření volnočasových aktivitposilování specifický...
|
|
1,1 |
4x |
|
Studijní materiál z Multikulturní výchovy
Studijní materiál32 s. / 1. roč. / doc
I. Multikulturní výchova jako pojem - jeho definiceMultikulturní výchova byla donedávna jako pojem i jako výchovně - vzdělávací strategie takřka neznámá. V současnosti však již tento pojem proniká mezi běžně užívané termíny ve vědecké sféře, v mediální komunikaci a praxi výchovně - vzdělávacích institucí. V řadě vyspělých zemí západní Evropy a severní Ameriky je tento pojem již naprosto běžný, což dosvědčuje složitost situace a potřeba tuto situaci v jmenovaném prostoru řešit, stejně jako dlouho...
|
|
0,2 |
0x |
|
Seminární práce - Portfolio učitele
Seminární práce15 s. / 3. roč. / doc
Vybraný předmět- První pomocTřída- první ročník Pro studijní obor- zdravotnický asistentNázev tématu…………………………………….…………hodinová dotace..měsíc1. Úvod do předmětu 1 h září2. Příruční lékárna 1 h září3. Jednotný postup při PP 1 h září4. Polohování a transport 2 h září-říjen5. Neodkladná resuscitace, opakování učiva 6 h říjen-prosinec6. Bezvědomí 3 h prosinec-leden7. Šok a křečové stavy, opakování učiva 3 h leden8. Krvácení 2 h únor9. Rány 3 h únor-březen10. Poškození teplem, chladem a chemickými lá...
|
|
0,2 |
3x |
|
Učitelova dílna - vyučovací metody
Studijní materiál13 s. / 1. roč. / doc
VÝKLAD:Výhody:» Na rozdíl od učebnice může být veden na úrovni odpovídající znalostem třídy.» Může nadchnout pro věc, je-li poutavý, zajímavý, emotivní.» Je to rychlá metoda, může být i efektivní.
»
Nevyžaduje mnoho přípravy ani pomůcek.
»
Učitel má přímý vliv na časový rozsah.Nevýhody:
»
Tempo je stejné pro všechny.
»
Neexistuje zpětná vazba, proto je nutné dodatečné ověření.
»
Žáci nejsou aktivní, mohou se nudit.
»
Žáci nemají příležitost hned používat pochopené.
»
Předpokládá se...
|
|
0,1 |
1x |
|
Pedagogickopsychologická diagnostika ve školní pedagogice
Studijní materiál8 s. / 1. roč. / doc
Def:Pedagogicko-psychologická diagnostika = poznávání a hodnocení individuálních zvláštností žáka, skupiny žáků, které není samoúčelné, ale vede k prognóze a optimalizaci možností žáka. (Hrabal 1989, Kalhous, Obst 2000)Hlavním cílem je: rozpoznat skutečný stav - odhalit příčiny - navrhnout vhodná pedagogická opatření. (od diagnózy k terapii)Dalšími důvody jsou:• zjistit efektivitu vlastní práce,• vytvořit východiska pro individuální přístup k žákovi,• dát žákovi přehled o jeho vědomostech,• stan...
|
|
0,1 |
0x |
|
Portfolio učitele - seminární práce
Seminární práce15 s. / 1. roč. / doc
Stanovit výukové cíle k jednomu tématuKognitivní Žák:- definuje jednotlivé druhy zevního i vnitřního krvácení- uvede příklady pro použité škrtidla- interpretuje postupy první pomoci při krvácení z tělních otvorůPsychomotorický Žák:- vysvětlí a demonstruje způsoby zástavy zevního krvácení- demonstruje postup při zástavě krváceníAfektivní Žák:- popíše pravděpodobné projevy vnitřního krvácení- vysloví závažnost přítomnosti příznaků vnitřního krvácení
|
|
0,2 |
0x |
|
Výchova jako předmětu pedagogické vědy
Studijní materiál10 s. / 1. roč. / doc
Výchova je činnost specificky lidská svou záměrností, cílevědomostí organizovaností a institucionalizovaností Výchova byla chápána různými filozofickými směry různě:Pedagogický tradicionalismus - chápe výchovu jako předávání kulturních tradic, orientace na minulost, historii.Pedagogický utopismus - chápe výchovu jako realizaci smělých představ o obrodě společnosti, přeceňuje možnosti výchovy.Pedagogický nihilismus - výchova není možnáHlavní znaky výchovy 1. Záměrnost (související jsou pojmy cíle...
|
|
0,1 |
2x |
|
Základy didaktiky
Skripta182 s. / 3. roč. / pdf
Studijní opora ke studiu Obecné didaktiky je určena pro posluchače bakalářského studijního programu oboru Informační technologie ve vzdělávání. Je zpracována v souladu s principy tvorby textů pro distanční vzdělávání. Autor se při přípravě textu snažil uplatnit také své zkušenosti s distančním vzděláváním získané v roli studenta i v roli tutora.Text obsahuje úkoly a náměty na aplikaci teoretických poznatků v praxi. Posluchači jejich řešením v průběhu studia pronikají hlouběji k pochopení problem...
|
|
2,8 |
0x |
|
Žák a motivačně regulační funkce jeho sebesystému
Studijní materiál8 s. / 1. roč. / doc
Termínem sebesystém nazýváme to, co je v naší psychologické literatuře označováno jako „jáství“, „já“ nebo „sebepojetí“ a podobně. Označujeme jím tu část individuálního vědomí, která se vztahuje k jedinci jako objektu vlastního poznání (sebepoznání). Sebesystém můžeme jednoduše definovat jako sumu myšlenek, představ, pocitů, emocí, postojů (a podobně) každého z nás k sobě jako k objektu vlastního poznání. Je to tedy vše, co si o sobě myslíme, co si o sobě představujeme, co k sobě cítíme, jak se ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Orální, totální a bilingvální metoda vzdělávání
Prezentace18 s. / - roč. / ppt
- rozdílnost přístupů vychází z pohledu na samotné sluchové postižení: - medicínský, monoligvální/monokulturní - hluchota jako defekt/hendikep - kulturní, bilingvální/bikulturní - hluchota jako kulturní odlišnost - volba vzdělávacího programu je plně v kompetenci ředitele školyOrální metoda vzdělávání- V Evropě od Milánského kongresu (1880) až do 60. let 20. století - vyloučení jakýchkoliv posunků ze vzdělávání neslyšících- nepřipouští používání znakového jazyka- všechno musí být obětováno jedin...
|
|
0,3 |
1x |
|
Etika učitele, právní odpovědnost
Studijní materiál8 s. / 1. roč. / doc
ETIKA UČITELE, PRÁVNÍ ODPOVĚDNOSTVýraz „etika“ pochází z řecky slova ethos = obyčej, zvykObecný požadavek vyjádřený slovy: „učitel má být pro žáky vzorem v uznávání etických hodnot“ je založen na způsobu vykonávání praktických učitelských činností v souvislosti s nepsanými etickými normami. Etické (mravní) kodexy Jsou souborem obecných regulativních pravidel (norem):- tyto normy vystihují nejpodstatnější rysy platné morálky,- mají funkci ideálního modelu jednání,- normy slouží jako hodnotové reg...
|
|
0,1 |
4x |
|
Autorita učitele, kázeň ve vyučování
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / doc
Auctor = tvůrce, činitel (lat.), auctoritas= moc, vlivAutorita se vyžaduje od učitele jako základní nezbytný předpoklad úspěchu jeho práce se žáky. Učitel, který nemá autoritu, ničemu nenaučí. Je to forma uskutečňování moci, která je založena na více či méně obecném uznání oprávněnosti (legitimity) vlivu určité osobnosti, instituce nebo skupiny.Někdy vymezována jako legitimně používaná moc k ustavení norem, jejichž dodržování je posilováno nebo vynucováno sankcemi (Malinowski).Autorita: Formální...
|
|
0,1 |
2x |
|
Didaktika - Žák a učení
Studijní materiál11 s. / 1. roč. / doc
Učení probíhá po celý život jedince a je přiřazováno k základním autoregulačním mechanismům, na jejichž základě se formuje vědomí, chování a osobnost jedince. Společnost vymezila pro učení časové období (školní věk), které následuje po období hry a předchází období práce. Učení však prolíná každou hrou i prací. Výsledkem učení jsou změny ve vědomostech, dovednostech, činnostech, chování, osobnosti. Každá změna však nemusí odrážet vliv učení, může být způsobena zráním nervové soustavy, únavou, ná...
|
|
0,1 |
0x |
|
Závady (dificility) a poruchy chování ve škole
Prezentace12 s. / - roč. / pptx
Dificility (dle Kohoutka)- nesplňují všechna kriteria pro poruchy v MKN- hraniční závady, nikoliv jednoznačně patologické- bývají krátkodobější- projevy méně intenzivní- podmíněné spíše situačně a sociálně- zcela nebo částečně reverzibilní - reagují adekvátně již na pedagogickou péči1. Zvýšená psychická tenze.2. Lehká psychomotorická instabilita.3. Infantilismus.4. Pedagogicky anormativní chování.5. Intropunitivní zaměření osobnosti.6. Parciální nedostatky řeči a poznávacích procesů.7. Závady mo...
|
|
0,1 |
2x |
|
Proces vzdělávání v zařízeních etopedické péče
Prezentace13 s. / - roč. / ppt
PŘEHLED ZAŘÍZENÍ- Středisko výchovné péče (SVP)- Dětský diagnostický ústav- Diagnostický ústav pro mládež- Dětský domov- Dětský domov se školou- Výchovný ústavSTŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE (SVP)- Děti v riziku poruch chování (PCH) nebo již rozvinutými příznaky PCH kterým nebyla nařízena ústavní či ochranná výchova- Dobrovolná spolupráce- Formy: a) ambulantní c) celodenní b) Internátní: pobyt 8 týdnů- Edukace: přímo v SVP, komunikace s kmenovou školou, informování o pokroku dítěte
|
|
0,5 |
2x |
|
Metodologie pedagogického výzkumu
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / doc
Metody vědecké práce (obecně) jsou:• Teoreticko - historické - studium pramenů a literatury, analýza a třídění, zobecňování, vyvozování, odhalování zákonitostí a možností přetváření existující skutečnosti,
•
logické analýzy - sledují daný stav, strukturu, hlavní a podstatné prvky v abstrahované podobě,
•
deduktivně logické - centrální postavení v matematice a logice, používá se důkazů, nikoliv pozorování.
•
experimentální - studium, organizování a zasahování do průběhu sledovaných jevů, um...
|
|
0,1 |
0x |
|
Analýza současné školské situace v ČR
Analýza8 s. / 1. roč. / doc
ANALÝZA SOUČASNÉ ŠKOLSKÉ SITUACE V ČR Školská situace v ČR = existující školský systém, Školské klima v ČR = převažující způsoby práce, kvalita interakce učitel - žák, mezilidské vztahy, Kritika soudobé školy je celosvětovým problémem, škola jako instituce je předmětem kritiky asi od 60. let. PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE se rozvoj evropského školství: (spíše extenzívní), projevil:• prodlužováním školní docházky, vznikem velkých škol, poptávkou po vzdělání, potřebou odborníků všech profesí v souvislosti s...
|
|
0,1 |
4x |
|
Profil absolventů středních škol s vyučovacím předmětem Psychologie a Pedagogika
Studijní materiál5 s. / 1. roč. / doc
Profil absolventa: je soubor požadavků, který odpovídá tomu, pro co se absolvent připravuje.Soupis vědomostí, dovedností a vlastností, které má student získat studiem na této škole.Profil absolventa by se měl shodovat s cílem výchovy. Obsahuje žádoucí rysy absolventa, schopnosti, obecné vědomosti, dovednosti a návyky. Uplatnění. Výstupní kvality absolventa SŠ. Profil absolventa vychází ze standardů profesního vzdělávání. Jsou stanoveny standardy profesního vzdělávání, profesní způsobilosti a pro...
|
|
0,1 |
0x |
|
Alternativní školské systémy
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / doc
latinsky alter = jiný, opačný, změněný, alternativní = jiná možnost volby, jiné řešeníalternativní k čemu?- ke státnímu školství jako organizačnímu systému (nejen školy církevní a soukromé, ale i školy státní, které zavádějí nové prvky - podle Skalkové „pedagogická inovace“ ),- k tradičnímu přístupu k žákovi jako objektu výchovného působení alternativní v čem?v různých aspektech: ve financování, zřizovateli, spravování, vybavenosti, metodách, cílechOdlišnosti alternativních škol jsou jednoznačně...
|
|
0,1 |
1x |
|
Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí
Studijní materiál8 s. / 1. roč. / doc
Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostíObecně je dána funkce mezipředmětových vztahů tím, že předevšíma) ukazuje žákům vzájemnou spojitost vyučovacích předmětůb) usnadňuje pochopení učiva c) upevňuje získané dovednostid) vede k naplnění obecných výchovně vzdělávacích cílůpři němž nejde o kvantitativní výčet vzájemných mezipředmětových spojů, nýbrž o zobecňující, syntetické myšleníInterdisciplinarismus 1. Didaktický přístup prosazující ve výuce mezipředmětové vztahy, zadávání speciáln...
|
|
0,1 |
2x |
|
Hluchoslepota - prezentace
Prezentace19 s. / - roč. / ppt
HluchoslepotaJedinečné postiženíKombinace zrakového a sluchového postiženíDopady na: KomunikaciSamostatný pohybPříjem informací Klasifikace Podle období vzniku:Osoby s vrozenou hluchoslepotouOsoby s vrozenou hluchotou a získanou slepotouOsoby s vrozenou slepotou a získanou hluchotouOsoby se získanou slepotou a získanou hluchotouPodle stupně postižení:Úplná HSPraktická HS,Úplná hluchota a slabozrakost,Úplná slepota a nedoslýchavost,Nedoslýchavost a slabozrakost.
|
|
0,5 |
4x |
|
Výukové metody
Seminární práce26 s. / - roč. / doc
Výukové metodyTeoretický pohledVyučovací metoda - definice- Cílevědomý a záměrný postup, kterým učitel reguluje učení žáků při vyučování.- Způsob záměrného uspořádání činnosti učitele a žáka (cesta) směřující k danému výukovému cíli.- Způsob uspořádání učiva ve vyučovacím procesu.Funkce metodJednou z klíčových funkcí výukových metod je řídit (regulovat) žákovské učení tak, aby jeho výsledkem byly osvojené vědomosti a dovednosti a rozvinuté schopnosti žáků, a to v souladu s výukovými cíli, s přih...
|
|
0,2 |
2x |
|
Didaktika - Žák a emoce
Poznámky8 s. / 3. roč. / doc
Školní prostředí připravuje žáka pro život, tvoří přechod mezi hrou a prací. Žák tráví ve škole mnoho let podstatnou část svého dne a po škole se musí ještě i v rodině ke školnímu prostředí vracet formou přípravy. Ve školním prostředí se mohou vytvářet silné emocionální vztahy k učitelům, žákům, učivu,učení apod. Je přirozené, že základní emocionální výbavu získává dítě v rodině. Škola však může a měla by určité emocionální stavy korigovat, ale součastně musí některé nové rozvíjet. Emocionální v...
|
|
0,1 |
1x |
|
Metody čtení a psaní v edukačním procesu základní školy
Poznámky18 s. / - roč. / doc
- Metody vycházejí z ústního jazyka- Metody vycházejí z písemného jazyka- U některých čtení a psaní probíhá souběžně- Některé prvky přijímáme i v současnosti- Od roku 1990 možnost volby různých metod- Didaktogenní chyby ve čtení- Každá metoda má nadšence i odpůrce- Metody syntetické -vycházejí z prvků, které jsou spojovány v celky- Metody analytické - vycházejí z celků a vedou k poznání jednotlivých prvků- M písmenková - žáci se učí nejdříve názvy písmen, písmena pak spojují ve slabiky, ve slova...
|
|
0,2 |
1x |
|
Hlavní zásady pro práci a jednání se sluchově postiženým žákem
Poznámky28 s. / - roč. / doc
1) Mluvte pomaleji, zřetelně vyslovujte, volte přirozenou hlasitost mluvy, na sluchově postižené dítě není třeba křičet. Má sluchadlo nastavenou na určitou hlasitost, nadměrný hluk ho obtěžuje a může mu působit bolestivé pocity. Jeho porozumění řeči se tím rozhodně nezlepší. Dodržujte zásady dobré výslovnosti, zachovejte přirozený rytmus řeči. Nepřehánějte artikulaci ani gesta. Snažte se, aby podobným způsobem mluvily i ostatní děti ve třídě, dbejte na jejich správnou a zřetelnou výslovnost. 2) ...
|
|
0,2 |
0x |
|
Významná dilemata teorie výchovy
Studijní materiál5 s. / 1. roč. / doc
Uvažovat o výchově a jejích teoretických základech v sobě nese skryté nebezpečí, že přijmeme za vlastní přirozenou existenci podoby výchovy, že budeme na výchovu aplikovat myšlenkové kategorie jí samotnou produkované. Prostřednictvím výchovy jsou vytvářené a produkované kategorie myšlení, které jedinci spontánně aplikují na okolní svět i na výchovu samotnou. Jestliže k výchově přistupujeme prostřednictvím pojmů výchově vlastním, nemůžeme se přirozeně dobrat nejzákladnějších pravd a závěrů.Výchov...
|
|
0,1 |
1x |
|
Příprava na vyučování
Studijní materiál8 s. / 1. roč. / doc
V pracovním řádu pro učitele je jednoznačně zakotvena povinnost učitele připravovat se na hodinu.Není stanovena forma učitelovy přípravy. Učitel se může připravovat písemně, myšlenkově, psychicky, s využitím techniky, bez ní, podrobně nebo stručně, důkladně nebo zběžně, s nasazením všech svých tvůrčích sil nebo rutinně. Důležitý je výsledek a to:• zdárný průběh hodiny včetně dosažení jejího cíle• dobré učební výsledky a výkony žáků,• osobní pocit spokojenosti a naplnění, který se dostaví po dobř...
|
|
0,1 |
0x |
|
Podklady k didaktice
Vypracované otázky20 s. / - roč. / doc
1. Systém kurikulárních dokumentů v ČROd roku 1995 jsou cíle a obsahy vyučování nejednotlivých typech škol rámcově vymezeny prostřednictvím tzv. standardů. Standard je dokument schválený MŠMT (závazny pro všechny školy uvedeného typu) obsahující:- souhrn vzdělávacích cílů- rámcový obsah vzdělávání, tzv. kmenové učivo- kompetence, které by si žáci určitého typu školy osvojitDokumenty vztahující se k vyučování na základní škole1. STANDARD ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁNÍ - dokument MŠMT platný od 19952. Vzdělá...
|
|
0,2 |
0x |
|
Žák jako subjekt edukace
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / doc
Teze • Rozdílnost v inteligenci a nerovnost ve vzdělávání
•
Sociální a jazyková determinovanost vzdělávání
•
Kognitivní determinanty
•
Sexové rozdíly jako edukační determinanta
•
Některé současné trendy (Průcha, J. Moderní pedagogika 1997)
•
Rozdílnost v inteligenci a nerovnost ve vzděláváníU nás v minulost silně tabuizováno, nekorespondovalo to s ideologií a teorií stejného přístupu ke vzdělání. Pojem inteligence chápán dříve jako “to, co lze měřit inteligenčními testy”. Dnes spíše ja...
|
|
0,1 |
3x |
|
Didaktika - Cíl výchovy
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / doc
Výchova je cílevědomá a záměrná činnost. Proto základem každé pedagogiky je úvaha o tom, jaký je cíl výchovy. (O. Chlup).Cíl výchovy: dán vývojovým stavem společnosti - různé cíle v různých dobách, v různých společnostech, při různém stupni civilizačního a kulturního vývoje.Výchova ve všech společnostech a režimech má něco společného, např.: • utváření vztahu člověka k okolnímu světu (od nejrannějšího dětství)• záměrnost výchovy • aktivnost vztahu člověka ke světu, společnosti a sobě samotnému (...
|
|
0,1 |
3x |
|
Obsah výchovy a vzdělávání
Studijní materiál6 s. / 1. roč. / doc
OBSAH VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍPři výběru vhodného obsahu rozpor: mezi nárůstem informací (dříve 2x za 10 let, dnes rychleji) a omezeným rozsahem lidské poznávací činnosti (časově i kapacitně).Encyklopedické pojetí obsahu vzdělání, jak jej vytvořili osvícenci 18. století není v současné ani nedávno minulé době již možné. Proto se staré učivo muselo čas od času redukovat. Cipro: za posledních 100 let 13x (in Modernizace základního vzdělání. (Počátkem 90. let byly osnovy až “300- procentní”)Koncepce ob...
|
|
0,1 |
1x |
|
Historický vývoj školy - (pedagogických idejí)
Studijní materiál8 s. / 3. roč. / doc
STAROVĚK:Sumersko-akkadská kultura (kolem 2 900 př. n. l.) - střediskem vzdělání chrámy („tam se učila mládež písmu klínovému i řeči sumerské …matematice, geometrii, literatuře, ba i lékařství a právům, především však teologii samé“) (Hrozný Nejstarší dějiny Přední Asie, Indie a Kréty.) Dále se učila astrologie, zaříkávání nemocí a zlých sil. Bohaté knihovny.Kněz byl zároveň učencem i učitelem, nazýval se „školní otec“, žáci „školní synové“, pomocníci učitele „velcí bratři“„Monitoři“ - kontroloř...
|
|
0,1 |
1x |
|
Studijní poznámky z Didaktiky
Studijní materiál54 s. / 3. roč. / docx
Glosář základních didaktických kategorííProces vyučování-učení se lze definovat jako efektivní, promyšlené, plánované a cílevědomé směřování žáka k dosažení projektovaných cílů pod vedením učitele. Cíl je očekávaný a zamýšlený výsledek, kterého mají žáci v procesu vyučování-učení se dosáhnout. Obsah je konkretizace cílového záměru do podoby systému poznatků, činností, kompetencí, idejí a hodnot, které se v procesu vyučování a učení stávají žákovými vědomostmi, dovednostmi, návyky, schopnostmi, z...
|
|
0,5 |
0x |
|
Sociologie školní třídy
Studijní materiál6 s. / 1. roč. / doc
Školní třída je sociální organismus, který nereaguje vždy podle očekávání pedagogů, je to klubko interpersonálních vztahů mezi jednotlivými žáky.Splňuje všechny požadavky malé sociální skupiny. (z hlediska sociální psychologie je skupina už od dvou členů, z hlediska sociologie až od tří členů).Horní hranice malé sociální skupiny se pohybuje od 7-40 členů (Keller: Úvod do sociologie. Praha 1992).Makarenko udává horní hranici 15, taktéž Šimek - vyšší počet vede k rozpadu vnitřních vazeb a tvorbě n...
|
|
0,1 |
0x |
|
Šikana ve škole
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / doc
Co je to šikana= asymetrické, zpravidla opakované násilí mezi žáky. Jeden nebo více žáků úmyslně, většinou opakovaně, týrá a zotročuje spolužáka či spolužáky a chová se agresivně. Pro šikanování se v anglofonním světě používá označení bullying, popřípadě mobbing.Druhy šikany - přímá a nepřímá,- fyzická a verbální,- aktivní a pasivní.Významné vnější znaky šikany- záměrnost,- opakování,- nepoměr sil,- samoúčelnost agrese,- oběť prožívá tzv. „legraci“ nepříjemně.Šikana je poruchou chování, která je...
|
|
0,1 |
2x |
|