Seminární práce - Didaktika psychologie a pedagogiky
Seminární práce49 s. / 3. roč. / doc
ÚVODTato práce se zabývá didaktikou psychologie a komunikace na střední zdravotnické škole. Obecně seznamuje s dokumenty MŠMT pro obor zdravotnický asistent střední zdravotnické školy. Obsahuje profil absolventa, učební plán oboru a učební osnovy předmětu psychologie a komunikace. V další části již představuje konkrétní tématický plán, podle kterého je vedena výuka na Střední škole zdravotnické a sociální v Chrudimi v druhém ročníku oboru zdravotnický asistent. Zvolené téma pro demonstraci výuko...
|
|
0,8 |
7x |
|
Seminární práce na téma Metodická příprava na hodinu
Seminární práce33 s. / 1. roč. / docx
ÚvodV následujícím dokumentu je stručně a přehledně zpracovaná příprava na hodinu psychologie a komunikace. Jedná se představení učebních osnov a rámcových plánů pro středoškolské vzdělávání ve zdravotnických oborech. Jako příklad je kompletně zpracovaná jedna vzorová hodina, která vychází ze zmiňovaných dokumentů. Jedná se o hodinu psychologie a pedagogiky pro třetí ročník zdravotnické školy. Její podrobné zpracování je začleněné v textu a zároveň přehledně zpracované v příloze.
|
|
0,1 |
6x |
|
Didaktická analýza učiva
Seminární práce13 s. / 4. roč. / docx
ÚVODSeminární práce se zabývá didaktickou analýzou učiva, která je důležitá pro nalezení vzdělávací a výchovné roviny učeného tématu. Rozbor učiva realizuje vyučující v rámci přípravy na výuku.Pro zpracování didaktické analýzy učiva jsem si zvolila téma vyučovací hodiny ,,Relaxační techniky“. Toto téma se probírá v předmětu psychologie na zdravotnických školách v oboru zdravotnický asistent. Dle školního vzdělávacího programu Gymnázia a Střední odborné školy zdravotnické a ekonomické Vyškov spad...
|
|
0,2 |
9x |
|
Vypracované otázky z předmětu Didaktika psychologie a pedagogiky
Vypracované otázky48 s. / 1. roč. / docx
Otázka 1.• Definovat pojem didaktika pedagogiky a psychologie jako hraniční vědní disciplínu (formulovat předpoklady pro její konstituování), • určit didaktiku pedagogiky a psychologie v systému pedagogických věd.• Vysvětlit vztah pedagogiky a psychologie k obecné didaktice, vztah oborové didaktiky a speciálních didaktik (předmětová didaktika, metodika). • Objasnit strukturu, předmět zkoumání a využívanou metodologii didaktiky pedagogiky a psychologie. • Navrhnout možnosti pedagogického výzkumu ...
|
|
1,8 |
22x |
|
Vypracované otázky ke zkoušce z Didaktiky psychologie
Vypracované otázky65 s. / 1. roč. / docx
1. Didaktika psychologie jako hraniční vědní disciplína (předpoklady pro její konstituování). Předmět didaktiky psychologie. Vztah obecné didaktiky a didaktiky psychologie. Všeobecné didaktické poznámky k vyučování psychologie. Postavení psychologie v obsahu středoškolského vzdělávání.Pojmový aparát didaktikyVýchova » je záměrná, organizovaná, cílevědomá, plánovitá a specificky lidská činnost. Nepochybujeme o jejím významu, protože teprve výchovou se člověk stává schopným žít podle přirozeného p...
|
|
0,1 |
8x |
|
Školní vzdělávací program - Základní škola Montessori
Seminární práce56 s. / 1. roč. / doc
Základní škola Montessori je vzdělávací program, který aplikuje pedagogický systém Marie Montessori na všeobecné vzdělávací cíle a obsahy základního vzdělávání v České republice. Základní filozofií tohoto programu je orientace na osobnost dítěte - využití a rozvíjení jeho vnitřní motivace a individuálních schopností. Východiskem je předpoklad, že děti mají opravdový zájem a touhu poznat, naučit se a uplatnit nové poznatky v praxi. Filosofie této vzdělávací strategie je založena na principu svobo...
|
|
0,6 |
1x |
|
Didaktické principy, výukové metody a organizační formy
Studijní materiál27 s. / 1. roč. / doc
I. Didaktické principy, výukové metody a organizační formyRozhodujícím prostředkem k dosahování výukových cílů je vhodná výuková metoda. Výběr výukové metody a její dokonalé ovládání a realizace ve výuce patří k mistrovství dobrého učitele. V průběhu vývoje školy a pedagogiky vzniklo mnoho různých výukových metod. Jejich utřídění jednak umožňuje učiteli správně se orientovat v klasifikaci výukových metod, jednak mu ukazuje cestu k vlastnímu tvořivému hledání optimální výukové metody (resp. kombi...
|
|
0,2 |
2x |
|
Metodika tvorby školních vzdělávacích programů SOŠ a SOU
Studijní materiál91 s. / 1. roč. / pdf
1. NEŽ ZAČNEME TVOŘIT ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMNejdůležitější pro úspěšnou tvorbu ŠVP je přesvědčit všechny učitele i další pracovníky školy, že vlastní vzdělávací program může být pro školu přínosem.K tomu využíváme jak semináře a organizované besedy (porady, diskusní setkání), tak také neformální rozhovory. Hovoříme o tom i se žáky a jejich rodiči.Na jaké otázky bychom se měli zaměřit?
•
Co je záměrem kurikulární reformy? Proč k ní dochází?
•
Co ovlivnilo rozhodujícím způsobem změnu vzdě...
|
|
0,4 |
1x |
|
Didaktika psychologie a pedagogiky - Metodický balíček
Studijní materiál34 s. / 1. roč. / doc
2.1 Pracovní uplatnění absolventaAbsolvent/absolventka studijního oboru zdravotnický asistent je po ukončení studia a úspěšném vykonání maturitní zkoušky připraven/a vykonávat práci středního zdravotnického pracovníka, který pod dohledem nebo pod přímým vedením všeobecné sestry nebo porodní asistentky poskytuje ošetřovatelskou péči dospělým i dětem (s výjimkou novorozenců) a ve spolupráci s lékařem se podílí na preventivní, diagnostické, neodkladné, léčebné, rehabilitační a dispenzární péči v ro...
|
|
0,5 |
2x |
|
Seminární práce - Didaktika psychologie
Seminární práce22 s. / 1. roč. / docx
Studiu psychologie u zdravotnických oborů by mělo být věnováno dostatek času. Je to téma náročné, protože se dotýká nejen vlastní psychiky žáka, ale zdravotník, jako pomáhající profese, se často setkává s lidmi v nejrůznějších složitých životních situacích. Očekává se od něj, že bude pro své nemocné nejen zdravotníkem, ale i „jejich malým psychologem“.Úkolem učitele je nejen žáky „naučit psychologii“, podstatou je, aby se žáci učili sami v problematice orientovat, aby sami měli zájem být aktivní...
|
|
0,1 |
1x |
|
Příspěvek k obsahovému zaměření hospitační činnosti ředitelů základních a středních škol
Studijní materiál10 s. / 1. roč. / doc
Úvod Tvůrci rámcových vzdělávacích programů pro základní a střední školy předpokládají , že příprava a implementace školních vzdělávacích programů výraznou měrou přispěje ke zvýšení profesionalizace učitelských sborů i ke zvýšení jejich společenské prestiže. Učitelé se budou muset učit nejen technikám tvorby ŠVP, ale i odpovídajícím metodám a formám práce s dětmi a mládeží. Učitelé také přeberou plnou odpovědnost za úroveň vzdělanosti svých žáků, která jistě bude velmi pečlivě sledována nejen ro...
|
|
0,1 |
0x |
|
9 kroků k samostatné práci žáka
Studijní materiál38 s. / 1. roč. / pdf
Roztomilá paličatost=základ pro samostatnost?"Ne, ne. Lenky. Tako, tam." (Pro nechápající: Ne, tam nepůjdu. Jdeme pro lentilky. Otče, jsou tímto směrem.) S těmito slovy vyrazila moje ani ne dvouletá dcera k polici, kde se nachází její oblíbený pamlsek. Víceméně rozhodla sama o tom, co a kdy se bude nakupovat.Samostatnost, nebo ještě lépe spoléhání se na sebe sama, se u dětí objevuje okolo druhého roku věku. Projevy objevivších se zárodků samostatnosti považuji rodiče za paličatost, neboť dítě je...
|
|
0,3 |
0x |
|
Vypracované otázky z Pedagogiky
Vypracované otázky23 s. / 1. roč. / doc
1. Pedagogická psychologie jako teoreticko aplikační disciplina, základní úkoly, přínos pro praxi i teorii výchovy a vzděláváníPedagogická psychologie - odvětví psychologie, které zkoumá otázky výchovně vzdělávací praxe, psychologicky analyzuje průběh, podmínky a výsledky výchovy a vyučování.- zkoumá děti a mládež, jejich činnosti, učení a fomování osobnosti a působení výchovy. Dále zkoumá učitele, výchovné pracovníky, rodiče, prarodiče, další osoby zaměřeně působící na děti a mládež- sleduje žá...
|
|
0,2 |
3x |
|
Didaktika Informatiky II
Skripta65 s. / 1. roč. / pdf
Úvodní lekceCíl lekceCílem této lekce je vás seznámit s organizací výukového kurzu a požadavky na jeho úspěšné.Po absolvování lekce budete:• vědět, jaké lekce kurz obsahuje a kdy by jste je měli absolvovat• vědět, jaké vypracovat samostatné práceČasová náročnost lekce: 15 minutCíle kurzuCílem kurzu je seznámit se se základními informacemi o didaktice informatiky a výpočetní techniky. Kromě obecných a teoretických informací jsou součásti kurzu praktické rady pro budoucí a začínající učitele infor...
|
|
1,4 |
1x |
|
Skripta - Řízení výuky
Skripta154 s. / 1. roč. / docx
1 Co obecná didaktika je a o jaké didaktice pojednává tento studijní textCílePo prostudování této kapitoly byste měli být schopni:• charakterizovat obecnou didaktiku jako vědeckou disciplínu,• definovat vztah obecné didaktiky k oborovým didaktikám,• popsat metody didaktických výzkumů,• definovat základní pojmy vybraných didaktických teorií,• uvědomit si svůj přístup k výuce tak, jak ji realizujete nebo byste chtěli realizovat.Průvodce studiemV současné době si mnozí přemýšliví učitelé kladou otá...
|
|
0,7 |
4x |
|
Aktivizační metody ve výuce psychologie
Seminární práce9 s. / 1. roč. / doc
ÚvodStudiu psychologie u zdravotnických oborů by mělo být věnováno dostatek času.Je to téma náročné, protože se dotýká nejen vlastní psychiky žáka, ale zdravotník, jako pomáhající profese, se často setkává s lidmi v nejrůznějších složitých životních situacích. Očekává se od něj, že bude pro své nemocné nejen zdravotníkem, ale i „jejich malým psychologem“.Úkolem učitele je nejen žáky „naučit psychologii“, podstatou je, aby se žáci učili sami v problematice orientovat, aby sami měli zájem být akti...
|
|
0,1 |
0x |
|
Osobnostní typologie z pohledu žádoucích osobnostních charakteristik zdravotnického pracovníka
Studijní materiál11 s. / 1. roč. / docx
VÝUKOVÉ METODYJe známou skutečností, že aktivní zapojení žáků do výuky má pro získávání vědomostí a dovedností mnohem větší efekt než jednostranné předávání hotových poznatků od učitele k žákovi.Další známá pravda - aktivní zapojení žáků do výuky prováděné účelně a různorodě přispívá k vytvoření příznivého a dělného prostředí ve třídě, což je nezbytná podmínka dosažení vzdělávacích cílů.Jako aktivizační metody jsou většinou označovány metody ve výuce, kdy je aktivita žáka zřetelně vidět -tj. je ...
|
|
0,8 |
0x |
|
Didaktika psychologie - Didaktické zásady
Prezentace24 s. / 1. roč. / ppt
Uplatnění v předmětu psychologie • Vytvořte přehled vyučovacích zásad
•
Problém názornosti - monosenzorické a polysenzorické pojetí
•
Základem je smyslové vnímání a prožívání
•
Vizuální, auditivní, haptické …., prožitky a jejich zpracování ve zkušenosti….
•
Pyramida účinku Rozhodování o vizualizaci
•
Na základě pochopení a pregnantnosti formulace cílů
•
Na základě didaktické analýzy učiva na strukturu jeho prvků
|
|
1,6 |
1x |
|
Teoretická příprava na vyučovací hodinu psychologie
Studijní materiál4 s. / 1. roč. / docx
Úvodní informaceŠkola: VOŠZ OstravaStudijní obor: Zdravotnický asistentRočník: 2.Předmět: Psychologie a komunikaceTematický celek: Sebepoznávání a sebehodnoceníTřída: 2AOrganizační forma výuky: skupinová forma výukyUspořádání učebny: žáci sedí v lavicích, dle potřeby se sdružují do skupin.Počet žáků: 26Fáze výuky: motivace a expoziceČasová dotace: 90 minutDidaktické pomůcky: psací potřeby, papír, vzor dotazníku MBTIVýukové metody: Aktivizační metoda: Personality Test podle Meyers-Briggs/Jung Typ...
|
|
0,1 |
7x |
|
Didaktika - Výukové cíle
Studijní materiál6 s. / 1. roč. / doc
Výukové cíle Předběžné samostudium + Video + cvičení 1. video - všímejte si řeči učitele (řekl: tématem hodiny je procvičit…, vybrat…, převést do grafu, naformátovat) 2× puštěno 2. studenti → zopakování znalostí, dovedností, upevnění v aplikaci excel, přesvědčit se, že samostatně zvládnu Samostatná práce studentů Co budou umět - jaký bude výstup z hodiny (vyučovacího procesu), co budou umět, co učitel očekává (5 min)Prezentace - udělat, udělat, vytvořit, převést, ….Co je to výstup - výukový cíl,...
|
|
0,1 |
0x |
|
Mezipředmětové vztahy
Studijní materiál5 s. / 3. roč. / doc
Interdisciplinarismus 1. Didaktický přístup prosazující ve výuce mezipředmětové vztahy, zadávání speciálních úloh nutících žáky integrovat poznatky z různých předmětů, týmové vyučování, vytváření tzv. integrovaných vyučovacích předmětů, tvorbu integrovaných učebnic aj. • Mezipředmětové vztahy jsou základem připravovaných školních vzdělávacích programů, • Se zaváděním RVP je jedním ze zásadních požadavků uplatnění mezipředmětových vztahůNa definici přesahů se musí podílet celý kolektiv autorů ško...
|
|
0,1 |
3x |
|
Didaktická analýza učiva
Studijní materiál2 s. / 1. roč. / doc
1 Didaktická analýza učivaZa průběh a výsledky výuky je, ve vztahu ke své profesi, odpovědný učitel. To je důvodem, aby učitel již před započetím školního roku (nejlépe v přípravném týdnu) svou celoroční vyučovací činnost naplánoval. Celkovou plánovací činnost obvykle učitel završuje didaktickou analýzou učiva. Hlubší myšlenkovou činnost učitele při uvažování o učivu představuje didaktická analýza učiva. Učitel bere v úvahu informace na základě své:• znalosti oboru (tj. vyučovanému předmětu)• tz...
|
|
0,1 |
0x |
|
Obecná didaktika - způsob práce
Studijní materiál2 s. / 1. roč. / doc
V rychlém vývoji společnosti ve všech složkách života je škola jedním z rozvoje tvorných vlivů.Systém vzdělávání zavedený v 19. - 20. století je stále doplňován, korigován či alternován. Proto vzniká řada názorů a teorií, které se snaží ve školním vzdělávání implementovat nové postupy, přístupy k učení. Hledají se odpovědi na nově vznikající otázky, hledají se řešení nově vzniklých problémů.Vzniká řada nových teorií, které se vyjadřují k postavení subjektů ve vzdělávání. Každý učitel je nositele...
|
|
0,1 |
0x |
|
Metody didaktiky
Prezentace6 s. / 1. roč. / ppt
Klasifikace metod• V podmínkách vyučování vznikly postupy činností, jimiž se edukant učí - rozvíjí se u něho projektované kvality - empirická etiologie - slovo, názor, praxe• Experimentální etiologie - intencionální konstruování dle kriterií reprodukce, kreace• Věda (např. psychologie, logika - induktivní, deduktivní…postupy)Vizualizace • Názornost - demonstrace statická, dynamická, dvojrozměrná, trojrozměrná, individualizovaná (hmat), hromadná
|
|
0,3 |
0x |
|