Poznámky z přednášek - Etika
Poznámky38 s. / 3. roč. / pdf
PŘEDPOROZUMĚNÍ- Výklady etiky zpravidla začínají tím, že se pojmenují určité předpoklady, které vůbec etiku umožňují.- Lidé - ať už etiku studovali nebo nestudovali - běžně používají pojmy s etickým významem (běžně mluvíme o dobrém, špatném, spravedlivém, nespravedlivém, používáme slova jako ohleduplný, vi-na, svědomí atd.). Bez ohledu na to, jestli se k tomu filosofové vyjadřují nebo nevyjadřují, nějaká ta-ková oblast lidského myšlení existuje a zpravidla jí rozumíme (chápeme např. rozdíl mezi ...
|
|
0,6 |
1x |
|
Aurelius Augustinus: O lži
Seminární práce7 s. / 3. roč. / doc
Augustinova etika„Velký církevní otec sv. Augustin pociťuje již rozpor (této) svobody vůle s božskou všemohoucností. Učí, že ti, kdo si zvolí dobro, to jest zachovávání božské vůle, jsou k této volbě vedeni jen božskou milostí, že tedy blaženosti lze dosáhnout jako odměny za zbožnost jen pomocí působení božské milosti. Příčinu hříchu nalézá sv. Augustin v tom, že toto božské vedení k dobru bylo vůli odepřeno. První, kdo dobrovolně zhřešil, byl prý Adam, za jehož vzepření se proti božské vůli vše...
|
|
0,1 |
2x |
|
Přehled předmětu Etika - poznámky
Poznámky13 s. / 3. roč. / doc
Antická etikaNejstarší řečtí filosofové se etikou pravděpodobně vůbec nezabývali a soustřeďovali se především na problematiku přírodní filosofie. Zdá se, že prvním řeckým filosofem, který přemýšlel a psal o etice, byl Pýthagorás. Pýthagorova mravouka byla silně náboženská, Pýthagorovi stoupenci se soustřeďovali ve skupinách. kde praktikovali náboženský život. Jejich nejdůležitější etickou myšlenkou bylo následování Boha a připodobňování se jemu. Mravní jednání Pýthagorovo a jeho stoupenců bylo n...
|
|
0,2 |
0x |
|
Etika jako tématizace toho, co by "býti mělo"
Poznámky77 s. / - roč. / doc
I když naše předchozí filosofické úvahy zahrnovaly etický aspekt jako svoji nedílnou součást, ba někdy přímo „ústřední téma“, zkusme se nyní - relativně samostatně - zamyslet nad etikou, morálkou a mravností v jejich „čisté“ podobě. Je zřejmé, že hned na samém začátku si musíme ujasnit užívání základních pojmů. Naší základní pojmovou výbavu budou tvořit pojmy: ETICKÝ, MORÁLNÍ, MRAVNÍ. „ÉTHOS“ označoval původně v řečtině místo pro dobytek (pastvinu, ohradu, stáj), my tento pojem budeme používat v...
|
|
0,7 |
0x |
|
Vypracované otázky z Etiky
Vypracované otázky18 s. / - roč. / doc
Morálka • pochází z latinského slova „MOS“, které znamenalo: „vůle“• bývá vesměs ve filosofické a etické literatuře chápána jako historicky daný souhrn hodnot, principů a ideálů, který specifikuje, co je „dobré“, „správné“, „vhodné“, „slušné“ apod. pro určitou sociální skupinu i pro jednotlivce. • morálka je souhrn pravidel toho, co „se (v určité společnosti, době apod.) dělá a nedělá“• na základě respektování určitých morálních hodnot pak lidé usuzují, hodnotí věci, situace i druhé lidi a uskut...
|
|
0,1 |
13x |
|
Studijní materialy na předmět Etika 19-23
Studijní materiál18 s. / - roč. / zip
Převládající vlivy ve společnosti (civilizace konzumu a zboží)Charakteristickými rysy pro dnešní společnost jsou: Úzkost. - dnešní doba je označována jako věk úzkosti, dnešní člověk začíná stále více ztrácet pevnou půdu pod nohama a pohled do budoucnosti v něm vyvolává úzkost. Člověk je dnes odkazován především sám na sebe, vlivem stěhování národů vzniká multikulturní společnost.Člověk se snaží úzkost vytěsnit – rozptýlením v zábavě, únikem do povrchnosti každodenního provozu, spolehnutím s...
|
|
0,1 |
0x |
|
Studijní materiály na předmět Etika 28-31
Studijní materiál15 s. / - roč. / zip
Morfologická a funkcionální zkoumání mozku prozrazují jeho rozdílný vývoj dle pohlaví. U žen a mužů nacházíme při průměrně stejném inteligenčním kvocientu rozdílné vrozené vlohy. Zajímavé rozdíly přináší též medicínský pohled: celosvětově se rodí více chlapců než dívek; v západním světě je vyšší průměrná délka života žen než mužů. Kromě těchto zjištění jsou zde i výsledky sociálních a profesních srovnávacích procesů, které potvrzují zásadní rozdíly mezi mužem a ženou ve vnímání bytí. Biologická ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Seminární práce z Etiky
Seminární práce9 s. / - roč. / doc
Společnost si vytváří určité morální normy, ke kterým se jedinec dostává prostřednictvím výchovy a vzdělání, zároveň si jedinec utváří své osobní morální hodnoty, které se nemusí vždy slučovat se smýšlením společnosti.To co je pro určitého jedince morální, může být ve společnosti trestné.To co je v jedné společnosti trestné, ve druhé je etické. Příkladem je euthanasie pohledem různých národů.
Je jedinec, který je utvářen výchovou a pedagogickým vedením, schopen samostatného úsudku a rozhodování...
|
|
0,1 |
9x |
|
Studijní materialy na předmět Etika 9-13
Studijní materiál17 s. / - roč. / zip
SVĚDOMÍ Mravní přikázání jako objektivní normy mravnosti, lze chápat jako ukazatele cesty, které ukazují poutníkovi směr jak dosáhnout cíle. Tyto ukazatele sami o sobě, ale nestačí. Potřebuje význam, který rozumí značkám, a z nich vybere tu nejvýznamnější a který mu pomáhá tam, kde žádné ukazatele nejsou. Potřebuje také poznání cíle, kterého má dosáhnout. Tento význam má svědomí. Je to mravní schopnost, která člověku subjektivně říká, co je dobré a co zlé a která mu hovoří o jeho mravní pov...
|
|
0,1 |
0x |
|
Studijní materiálny na předmět Etika 24 - 27
Studijní materiál11 s. / - roč. / zip
Max Weber charakterizoval dvě stanoviska, která podle jeho mínění nelze nikdy sloučit jako „etiku smýšlení (postoje) a „etiku odpovědnosti“.Etika odpovědnosti se dá charakterizovat jako postoj člověka, který má na zřeteli celek předvídatelných následků svých činů a který se proto táže, jaké následky jsou z hlediska hodnotového obsahu společnosti nejlepší. V souladu s tím pak jedná, a to i tehdy, když při tom musí učinit něco, co – pokud by to bylo pozorováno izolovaně – by muselo být nazváno špa...
|
|
0,1 |
1x |
|
Etický kodex studenta a pedagoga
Jiné1 s. / 3. roč. / docx
Etický kodex pedagoga1. Pedagog nesmí dělat rozdíly mezi studenty, je objektivní, má stejný přístup ke všem, nehledí na etnické, náboženské nebo sociální rozdíly studentů2. Pedagog se nadále vzdělává, vyhledává nové informace, zakládá si na věrohodnosti učebních materiálů a na objektivnosti informací3. Pedagog rozvíjí vědeckou činnost a spolupráci s dalšími pedagogy v zájmu vzdělávání studentů a v zájmu vědy, vyhýbá se plagiátorství4. Pedagog rozvíjí a podněcuje studentův intelekt, nadání, ale i...
|
|
0,1 |
50x |
|
Studijní materialy na předmět Etika 1-4
Studijní materiál12 s. / - roč. / zip
KDO JE ČLOVĚK? - Člověk je schopen uvědomovat si sám sebe a zkoumat sám sebe- Nejdříve odpovědi v rovině mýtů, pak racionální přístupy. Boží sebesdělení. Čl. není jen odlesk nebo součást celku, nýbrž autonomní bytost, osoba, osobnost.- Člověka vnímáme jako bytost bio-psycho-sociální, hovoříme také o sféře duchovní (spirituální) - V. E. Frankl hovoří o čl. jako o „tělesně-duševně-duchovní totalitě (Jankovský s. 15)- Nebezpečí redukcionismu. Otázka po vzájemném vztahu a hierarchii. ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Studijní materialy na předmět Etika 5-8
Studijní materiál13 s. / - roč. / zip
Hodnota je to, co je žádoucí, dobré, co má být chráněno, zachováváno. Je to něco, co je pro lidi v různých životních oblastech významné a smysluplné (svoboda, spása, obecné blaho, člověk, život, zdraví, čas, vlastnictví). Hodnoty formují život člověka a směřují ho k cíli. Úspěch lidského života podstatně závisí na tom, zda se člověk osvědčí v jednotlivých hodnotových oblastech a svůj život uspořádá tak, aby odpovídal základním zákonům lidského bytí. Hodnoty působí tehdy, když jsou celostně zakot...
|
|
0,1 |
0x |
|