Fyzika základního kurzu I (hypertextově) - přednášky
Přednášky409 s. / 1. roč. / pdf
1. Úvod do fyziky1.1 Obsah a metoda fyzikyV této cásti je strucne pripomenut obsah fyziky a ponekud podrobneji je vyložena metoda, kterou fyzika zkoumá prírodu. Ústrední pojem je „fyzikální modelÿ. Vztah fyzikálního modelu k realite a metoda fyziky jsou prehledne znázorneny ve schematu 1.1. Pochopení tohoto schematu je velmi užitecné pro pochopení metody vedecké práceve všech oblastech lidské cinnosti.Cíl: I) Porozumet schematickému znázornení metody fyziky 1.1 a jeho hlavním myšlenkám.1.1.1 Jak...
|
|
5,0 |
1x |
|
Fyzika I - studijní materiál nejen pro studenty Dopravního stavitelství
Studijní materiál273 s. / 1. roč. / pdf
1. ÚVOD1.1 Fyzikální veličiny a jejich jednotky1.1.1 Přírodní jev a fyzikální veličinaFyzika je přírodní vědou, jež zkoumá nejjednodušší, ale současně i nejobecnější zákonitosti přírodních jevů, stavbu a vlastnosti hmoty a zákony jejího pohybu. Při tomto zkoumání zjišťujeme, že studované objekty mají určité charakteristiky (vlastnosti), že se nacházejí v jistých stavech a že mezi nimi probíhají nejrůznější děje. K vystižení těchto skutečností nám slouží fyzikální veličiny.Jestliže chceme zdárně ...
|
|
4,5 |
0x |
|
Diferenciální a integrální počet funkcí více proměnných
Studijní materiál38 s. / 1. roč. / pdf
Diferenciální pocet funkcí více promenných1 Funkce více promenných1. Definice Reálná funkce n-reálných promenných f : Rn ! R je zobrazení, které každému x 2 Rn priradí nejvýše jedno f(x) 2 R.Prvky x = [x1, . . . , xn] 2 Rn se nazývají body n-rozmerného prostoru Rn.Množina Df = {x 2 Rn; 9y 2 R : f(x) = y} se nazývá definicní obor funkce f.Množina Hf = {y 2 R; 9x 2 Df : f(x) = y} se nazývá obor hodnot funkce f.Množina Gf = {[x1, . . . , xn, f(x1, . . . , xn)] 2 Rn+1; [x1, . . . xn] 2 Df} se nazývá...
|
|
1,2 |
0x |
|
Vybrané kapitoly z fyziky - Příručka pro opakování a sjednocení látky potřebné k zahájení studia na technické fakultě
Skripta161 s. / 1. roč. / pdf
1. Mechanika1.1 VektoryDefinice vektorové veliciny (vektoru). Umístení a modul vektoru. Soucet vektoru. Soucin vektoru a skaláru. Rozdíl vektoru. Vektorová rovnice. Prumet vektoru. Veta o prumetech. Rozklad vektoru.Cíl: I) Vysvetlit definice uvedených pojmu a operací.II) Rešit príklady typu KP 1.1-10-KP 1.1-15.1.1.1 Základní vlastnosti vektoruDefinice: Fyzikální veliciny, které mají velikost a smer, tj. ty, které lze znázornit orientovanouúseckou a které splnují pravidla o pocítání s vektory, se...
|
|
3,4 |
1x |
|
Průvodce kapitolou Kmitavý pohyb z předmětu Fyzika
Studijní materiál19 s. / 1. roč. / pdf
1. KMITAVÝ POHYB1.1 Úvod• Obecnou vlastností všech hmotných objektů je jejich pohyb, a to nejen ve smyslu mechanickém, tj. prosté přemísťování v prostoru, nýbrž v nejširším slova smyslu, neboli pohyb jako změna stavu hmotných objektů. Nejčastější formou obecného pohybu takových hmotných objektů,které se nacházejí ve stavech blízkých stavům rovnovážným, je pohyb kmitavý. Protože stavy hmotných objektů vyjadřujeme fyzikálními veličinami, vyznačují se kmitavé pohyby opakujícími se časovými změnami ...
|
|
0,3 |
1x |
|
Fyzika I. pro obor Lovecké, sportovní a obranné zbraně a střeliva
Skripta153 s. / 1. roč. / pdf
PředmluvaFyzika, stejně jako matematika a chemie nabývají stále větší důležitosti na všech stupních našeho moderního vzdělávání, a to jak na odborných a vysokých školách, tak ve všech formách postgraduálního zvyšování kvalifikace. Ve věku techniky není možné úspěšně pokračovat bez příslušných vědomostí z těchto tří exaktních oborů. Nikdo, kdo je činný jako technik, nemůže zavírat oči před touto skutečností. Vědomosti nelze získávat jen formálně, aby se rychle zapomněly, ale mají být stále „k dis...
|
|
3,4 |
0x |
|
Studijní text ku předmětu Fyzika II pro studenty distančního studia
Studijní materiál101 s. / 1. roč. / pdf
1. Vedení elektrického proudu v kapalinách a plynech1.1 ÚvodElektrický proud v kovech je zprostředkován volnými (vodivostními) elektrony. Proto tuto vodivost nazýváme elektronovou vodivostí, kdy nedochází ke „klasickému“ pohybu látky a ani k chemickým změnám. U kapalin a plynů je situace poněkud odlišná.1.2 Elektrický proud v kapalináchKapaliny v čistém stavu (alespoň jejich většina) jsou špatnými vodiči elektrického proudu. Například destilovaná voda je velmi dobrým izolantem, což je způsobeno ...
|
|
2,9 |
1x |
|
FYZIKA I - elektronická verze učebního textu pro bakalářský stupeň strukturovaného studia
Studijní materiál326 s. / 1. roč. / pdf
1 Úvod1.1 Předmět fyzikyFyzika, jejíž jméno je odvozeno z řeckého slova "fysis" (příroda), byla původně vědou o přírodě, tedy souhrnem všech přírodních věd. které se z ní průběhem staletého vývoje postupně oddělovaly. I když tento proces stále pokračuje, zachovává si fyzika ústřední postavení mezi ostatními přírodními obory jako základní přírodní věda s nejvyšším stupněm abstrakce a exaktnosti. Fyzikální poznatky mají nejobecnější charakter a vztahují se k základním přírodním jevům.Úkolem fyziky...
|
|
45,8 |
1x |
|
Vypracované zkouškové otázky z předmětu Fyzika I
Vypracované otázky65 s. / 1. roč. / docx
1) Fyzikální veličina, soustava jednotek SI, rozměr jednotky, rozměr veličiny » fyzikální veličina: vyjádření přírodní vlastnosti • skalární: celkově popíšeme pouze velikostí (m, ρ, T, t, E) • vektorové: popis pomocí velikosti a směru (orientace v prostoru - 1-lineární, 2-rovinné, 3-prostorové) • tenzorové» soustava jednotek SI • základní: l [m], t [s], m [kg], I [A], svítivost [cd - kandela], T [K], n [mol] • odvozené: ρ [kg/m3], v [m/s], N - Newton, C - Coulomb, J - Joule • násobky a díly: ...
|
|
4,3 |
2x |
|
195 problémů z mechaniky, elektřiny a magnetismu
Studijní materiál77 s. / 1. roč. / pdf
Příklad 1.1: Matematické kyvadloMatematické kyvadlo je hmotný bod o hmotnosti m zavěšený na nehmotném závěsu o délce l. Pomocí rozměrové analýzy odhadněte závislost doby kmitu T matematického kyvadla na jeho hmotnosti, délce a tíhovém zrychlení g.Příklad 1.2: Přesýpací hodinyPřesýpací hodiny odměřují čas pomocí doby, kterou se sype jemný písek úzkým hrdlem o ploše S z horní do dolní nádobky. Experimentálně můžeme zjistit, že rychlost sypání m/t (hmotnost přesypaná za jednotku času) závisí na pr...
|
|
0,7 |
1x |
|
Studijní text z Fyziky pro distanční studium
Studijní materiál84 s. / 1. roč. / pdf
1. Kinematika1.1 ÚvodPohyb objektů (kámen, automobil, střela) je samozřejmou součástí každodenního života. Pojem pohybu byl proto známý už ve starověku. Moderní studium pohybu začalo v 16. století a je spojeno se jmény Galileo Galilei (1564-1642) a Isaac Newton (1642-1727). Studium pohybu těles a s ním spojené pojmy jako je síla a energie patří do oblasti fyziky zvané mechanika. Mechanika se zpravidla dělí na kinematiku, popisující jak se tělesa pohybují a dynamiku odpovídající na otázku proč do...
|
|
0,7 |
1x |
|
Průvodce kapitolou Vlny z předmětu Fyzika
Studijní materiál24 s. / 1. roč. / pdf
2.1 ÚVOD• V kapitole o kmitech jsme se dozvěděli, že velmi častou formou pohybu jsou kmitavé pohyby. Pohybem však rozumíme nejen mechanické přemístění, nýbrž jakoukoli změnu stavu. Kmity jsou periodicky se opakující změny stavu, které však zůstávají na místě svého vzniku.• Jestliže se kmity šíří od místa svého vzniku do okolí, vzniká děj nazvaný vlnění. Vlnění je děj závislý na čase jehož podstatou je šíření periodických změn fyzikálních veličin (např. mechanických výchylek, nebo změn vektorů in...
|
|
0,3 |
0x |
|
Vypracované otázky k rozstřelu z Fyziky
Vypracované otázky23 s. / 2. roč. / pdf
1) Úvod do termodynamiky - látkové množství, teplo, teplota, střední kvadratická rychlost částic, vnitřní energie podle počtu atomů v molekulelátkové množství - fyzikální veličina, která vyjadřuje počet entit ( základních prvků, částic) dané látky. Značí se n a jednotkou je mol. 1 mol = počet entit, kolik je atomů v nuklidu uhlíku 12 6 C o hmotnosti 0,012 kg.teplo značí se [Q]=1J, dějové fyzikální veličina, určena energií, kterou teplejší těleso předá studenějšímu Q=m.c p .Δtteplota - fyzikální ...
|
|
0,9 |
1x |
|
Fyzika - Laboratorní cvičení - skripta
Skripta98 s. / 2. roč. / pdf
Měření různých veličin a charakteristik technických, přírodních i biologických procesů patří do náplně činnosti zemědělského nebo lesnického inženýra. Proto je nutné, aby si každý student osvojil praktické postupy při měření základních fyzikálních veličin, dokázal stanovit nebo odhadnout chyby měření a také výsledky svých měření dokázal vhodným způsobem zpracovat a prezentovat. Z těchto důvodů je možné tato skripta rozdělit na několik částí.V části první se student seznámí s problematikou stanov...
|
|
1,2 |
0x |
|
Laboratorní cvičení z fyziky - skripta
Skripta83 s. / 1. roč. / pdf
1 Fyzikální veličiny a jejich jednotkyHlavním zdrojem poznatků ve fyzice (jako ostatně v každé přírodní vědě) je pozorovánía pokus. Základním úkolem při tom je měření fyzikálních veličin. Termín fyzikální veličinaobvykle popisuje některou konkrétní vlastnost zkoumaného objektu, příp. jeho stav. Taknapříklad moment setrvačnosti J je mírou setrvačných vlastností tělesa v rotaci kolem danéosy.Fyzikální veličiny jsou dvojího charakteru:Veličiny extenzivní neboli tzv. množství, které popisují kvantit...
|
|
1,6 |
1x |
|
Vypracované zkouškové otázky - Základy fyziky I.
Vypracované otázky32 s. / 1. roč. / docx
1. Fyzikální veličiny a jejich jednotky. Mezinárodní soustava jednotek SI.• Fyzika - přírodní věda, zkoumá zákonitosti přírodních jevů, stavbu a vlastnosti hmoty, pohyb, vlastnosti a děje probíhající mezi objekty.• Mezinárodní soustava jednotek SI:• Mezinárodní soustava jednotek SI obsahuje:- 7 základních fyzikálních jednotek- odvozené jednotky- násobky a díly jednotek- vedlejší jednotky (délka - astronom. jednotka AU, parsek pc, světelný rok ly, teplota - stupeň Celsia °C, energie - elektronvol...
|
|
0,1 |
1x |
|
Vypracované zkouškové otázky z Fyziky
Vypracované otázky28 s. / 1. roč. / doc
1.ZÁKLADNÍ JEDNOTKY SI- základní: délka ( l-metr-m), hmotnost (m-kilogram-kg), čas (t- sekunda-s), el. proud (I-ampér-A), termodynamická teplota (T-kelvin-K), látkové množství (n-mol-mol), svítivost (I-kandela-cd)- odvozené jednotky: jsou odvozeny na základě jednotek SI pomocí definičních vztahů- násobky a díly jednotek: soustavy SI se vytvářejí pomocí třetích mocnin základu 10 (mili, mikro….)2.OKAMŽITÁ RYCHLOST- v je dána vztahem :- je rychlost,kterou má hmotný bod v určitém okamžiku v určitém ...
|
|
0,4 |
3x |
|
Zkouška z Fyziky - Vypracované otázky
Vypracované otázky24 s. / 1. roč. / pdf
1. Fyzikální veličina, soustava jednotek SI, rozměr jednotky, rozměr veličiny (1.2)Fyzikální veličina - míra vlastnosti objektu, pro kvantitativní popis se zavádí jednotky, poté můžeme definovat hodnotu fyzikální veličiny jako součin číselné hodnoty a jednotky. V dnešní době se používá soustava jednotek SI, která obsahuje 7 základních jednotek, odvozené jednotky, násobky jednotek a dvě bezrozměrné doplňkové jednotky. Základní veličiny: délka, hmotnost, čas, elektrický proud, termodynamická teplo...
|
|
0,6 |
2x |
|
Vypracované zkouškové otázky - Fyzika
Vypracované otázky28 s. / 1. roč. / pdf
Fyzikální veličina = míra určité vlastnosti objektu- označují se smluvenými značkami (většinou první písmeno anglických názvů - hmotnost (mass), síla (force))Rozměr jednotky, rozměr veličiny- zavedeme-li jednotku [X] dané fyzikální veličiny, můžeme definovat hodnotu X fyzikální veličiny jako součin číselné hodnoty veličiny {X} a její jednotky podle vztahuX = {X} {X} - číselná hodnota udávající kvantitu fyzikální veličiny je závislá na volbě jednotky, musí být vždy udávána i s jednotkou veličiny,...
|
|
1,6 |
0x |
|
Testové otázky a odpovědi z Fyziky
Vypracované otázky24 s. / 3. roč. / doc
Úvod do fyziky 1) Uveďte různé formy zápisu vektorů 2) Uveďte konkrétní fyzikální situace, kdy lze sin x nahradit x a vysvětlete proč to jde => pro malé sin x = xGml = mgl.sinx = mgl.x = odklon 5° => jestliže je tak malý odklon vyjádřený v rad, pak se sin x přibližně rovná x.» x < 5° = sin x x (rad)3) Uveďte konkrétní příklady (min. 2) vhodného a nevhodného použití souřadnicového systémuKartézský souřadnicový systém - šikmý vrh - posunutí počátku vrhu do počátku souřadnicového systému.-...
|
|
0,6 |
0x |
|
Studijní výpisky z předmětu Fyzika
Studijní materiál92 s. / 2. roč. / docx
Základní pojmy:- hmotnost- délka- časse zavádí jako veličiny, které lze kvantitativně charakterizovat a porovnávat. Zaveden euklidovský prostor ( 3-rozměrný ) pro změnu polohy v čase. Dále se seznámíme s metodami jak veličiny měřit, či jak jim přiřazovat kvantitativní znaky. Znát soustavu jednotek SI.Základní veličiny:- hmotnost- energieFyzika se zabývá jejich vzájemným vztahem a fundamentální veličiny je pak snadné definovat.Hmotnost definujeme jejími vztahy vůči pohybu a vůči jiným hmotnostem:...
|
|
3,6 |
1x |
|
Fyzika - úlohy do cvičení pro FEI
Výpočet32 s. / 1. roč. / pdf
1 Kinematika hmotného bodu1. Pro rychlost hmotného bodu platí rovnice v = 9t2 − 8t + 3. Určete, jakou dráhu urazíhmotný bod v časovém intervalu od t1 = 2 s do t2 = 5 s. Kdy je zrychlení hmotného bodunulové? Ve kterém okamžiku je hmotný bod v klidu?[s = 276 m, t = 4/9 s, nikdy]2. Elektrický vlak se rozjíždí z klidu se zrychlením, které rovnoměrně roste a to tak, že zat1 = 100 s má hodnotu a1 = 0.5 ms−2. Vypočítejte rychlost vlaku v čase t1 a dráhu,kterou vlak za tuto dobu urazil.[v = 25 ms−1, s =...
|
|
0,2 |
4x |
|
Vozidlové motory - studijní opory
Skripta156 s. / 1. roč. / pdf
1. HISTORICKÝ VÝVOJ KONSTRUKCE VOZIDLOVÝCH MOTORŮPokrok ve vývoji lidských společenství je vázán na rozvoj energetických zdrojů. Pokud byla k dispozici pouze lidská síla bylo pro vytvoření unikátních monumentů historie nutno shromáždit velký počet jedinců, protože dlouhodobý výkon člověka nedosahuje ani 0.06 kW. Taktéž dlouhodobý výkon koně není větší než 0.5 kW. Zlepšení přineslo využití energie větru, ale průměrný výkon běžného větrného mlýnu byl kolem 2.5 kW. Větší výkon dosahovali vodní kola...
|
|
15,5 |
1x |
|
Fyzika - řešené příklady ke zkoušce
Vypracované otázky36 s. / 1. roč. / doc
PÁR PRAKTICKÝCH RAD K PÍSEMCE:- obrázky kreslete opravdu pečlivě, zejména u nakloněné roviny nakreslit rozložení hlavní síly G tak aby to odpovídalo podle velikosti vektorů. Nezapomenout vyznačit úhly a ještě vypsat všechny síly s čeho se skládají (viz. konkrétní příklady)- doporučuji vzít si na to pravítko- za špatný obrázek se strhává poměrně dost bodů takže se na to soustředit a dobře ho popsat- vypsat všechny vzorce nejprve obecně, které k danému příkladu přísluší a následně z nich odvodit a...
|
|
0,9 |
1x |
|
Vypracované otázky ke zkoušce z Fyziky
Vypracované otázky14 s. / 1. roč. / docx
1. Charakterizujte fyzikální veličinu rychlost pohybu hmotného bodu. Jak rozdělujeme pohyby a jaké jsou typické hodnoty okamžité rychlosti u různých druhů pohybů?Rychlost ...v [m.s-1]Rychlost je vektorová veličina, která podává informaci o tom, zda se daný hmotný objekt pohybuje nebo zda je v klidu, a je-li v pohybu, tak nám i „řekne“, jaký je charakter jeho pohybu a kterým směrem se odehrává.Rozdělení : - přímočarý pohyb - vektor v má stále stejný směr -> splývá s přímkou, po níž se hmotný b...
|
|
0,2 |
9x |
|
Fyzika - laboratorní cvičení
Studijní materiál98 s. / 1. roč. / pdf
1.1 Chyby měřeníPři každém měření se dopouštíme chyb. Jsou nutným následkem nedokonalosti našich smyslů, nepřesnosti měřicích přístrojů a nemožnosti splnit zcela přesně podmínky měření, jako je např. časová a místní stálost teploty, neproměnnost tlaku vzduchu nebo jeho vlhkosti apod. Konečně i různé rušivé vnější vlivy, které nelze úplně odstranit (jako otřesy, tepelné záření, vnější magnetické pole atd.), mohou mít vliv na výsledek měření. I když se snažíme všechny nepříznivé okolnosti co nejví...
|
|
1,1 |
0x |
|
Vypracované otázky z Fyziky
Vypracované otázky28 s. / 1. roč. / pdf
1. FYZIKÁLNÍ VELIČINA, SOUSTAVA JEDNOTEK SI, ROZMĚR JEDNOTKY, ROZMĚR VELIČINYFyzikální veličina = míra určité vlastnosti objektu- označují se smluvenými značkami (většinou první písmeno anglických názvů - hmotnost (mass), síla (force))Rozměr jednotky, rozměr veličiny- zavedeme-li jednotku [X] dané fyzikální veličiny, můžeme definovat hodnotu X fyzikální veličiny jako součin číselné hodnoty veličiny {X} a její jednotky podle vztahu { }[ ]- číselná hodnota udávající kvantitu fyzikální veličiny je ...
|
|
1,7 |
0x |
|
Fyzika 2 - sbírka příkladů
Studijní materiál88 s. / 1. roč. / pdf
1 ÚvodFyzika je společně s matematikou a teoretickou elektrotechnikou součástí povinného teoretického základu pro studenty bakalářských studijních programů Elektrotechnika, elektronika, komunikační a řídící technika a Biomedicínská technika a bioinformatika. Je nezbytnou prerekvizitou pro řadu dalších navazujících odborných předmětů.Ačkoliv studenti nepřicházejí na FEKT studovat fyziku, pro kvalitního bakaláře a elektroinženýra je fyzikální základ nezbytný. Významná část studentů, kteří přicháze...
|
|
1,0 |
0x |
|
Vypracované zkušební otázky - Fyzika
Vypracované otázky55 s. / 1. roč. / doc
1) dráha, rychlost, zrychlení - velikost dráhy, kterou hmotný bod urazí je závislá na průměrné rychlosti a čase s = v * t (obecný vzorec)- pro výpočet dráhy vycházíme ze vztahu pro okamžitou rychlost v = ds/dt => - průměrná rychlost vs = souřadnice sečny, procházející body 1 a 2- okamžitá rychlost v = souřadnice tečny v čase t- průměrné zrychlení- průměrná rychlostPolohový vektor hmotného bodu r, v prostoru vzhledem k počátku souřadnicové soustavy zadáme třemi souřadnicemi, např. kartézskými ...
|
|
2,0 |
3x |
|
Úvod do měření - skripta
Skripta39 s. / 1. roč. / pdf
Součástí základního kursu Fyzika na fakultách FEKT a FIT VUT je kromě teoretického také laboratorní cvičení, kterým Vás budou provázet tato skripta. Jsou rozdělena na dvě části.V první z nich - Úvodu do měření - najdete informace o základech měření a vyhodnocení naměřených hodnot, o přístrojích a zdrojích používaných v laboratořích fyziky a o bezpečnosti práce v laboratoři.Alespoň v minimální míře jsme se věnovali i samotnému průběhu laboratorních měření a úrovni odevzdávaných protokolů. Doufáme...
|
|
0,6 |
0x |
|
Studijní materiál - Termodynamika
Studijní materiál66 s. / 1. roč. / pdf
1 ÚvodHlavní cíle předkládaných elektronických textů Fyzika 2 jsou poskytnout studentům jasný a logický výklad základních fyzikálních pojmů a zákonů z oblastí: kmity, vlny, optika, termodynamika a moderní fyzika a posílit jejich porozumění pomocí širokého spektra zajímavých aplikací. Na začátku skript je zařazen test vstupních znalostí, předpokládaných pro pochopení dalšího textu. V textu je uvedena řada jednoduchých i složitějších úloh a kontrolních otázek, jejichž řešením si studenti mohou ově...
|
|
0,9 |
0x |
|
Fyzika - souhrn příkladů
Výpočet14 s. / 1. roč. / pdf
5. Ponorka, která pluje v nehybných vodách…Zadání:Ponorka, která pluje v nehybných vodách rychlostí 50km/h k mořskému útesu, vyšle sonarovýsignál o frekvenci 1000Hz. Signál se šíří rychlostí c = 5000km/h.Určete obecně a číselně:a) Na jaké frekvenci zachytí její přístroje odražený signál ?b) Načrtněte situaci a zapište veličiny6. Kužel, jehož základnou je kruh o poloměru R…Zadání:Kužel, jehož základnou je kruh o poloměru R, neobklopuje žádný náboj. Tento kužel je vložen do homogenního elektrickéh...
|
|
0,5 |
2x |
|
Fyzika II - výpisky z přednášek ke studiu
Studijní materiál46 s. / 2. roč. / pdf
TEPLOTA A TEPLOTeplo- Množství dodané energie, by se látka ohřála o určitý teplotní rozdílTeplota- Stavová veličina posuzovaná s ohledem na schopnost jímat teplo- Stavová veličina charakterizující termodynamickou rovnováhu systému- Zvýší se s dodáním tepelné energieTlak- Stavová veličina, definována jako síla působící ve směru normály na jednotku plochyBrownův pohybBrownův pohyb je náhodný pohyb mikroskopických částic v kapalném nebo plynném médiu. Je limitou náhodné procházky. Vysvětlením Brown...
|
|
2,7 |
0x |
|
Vypracované zkouškové okruhy z předmětu Fyzika
Vypracované otázky24 s. / 1. roč. / doc
1. MECHANIKA- dělíme:• kinematika = matematický popis pohybu bez ohledu na jeho příčinu• dynamika = souvislosti mezi pohybem a silami působícími na těleso- hmotný bod = těleso s nekonečně malými geometrickými rozměry, ale nenulovou hmotností; nemůže docházet ke změnám jeho tvaru, rozměru a rotaci
|
|
0,4 |
1x |
|
Moderní fyzika
Studijní materiál47 s. / 1. roč. / pdf
1 ÚvodHlavní cíle předkládaných elektronických textů Fyzika 2 jsou poskytnout studentům jasný a logický výklad základních fyzikálních pojmů a zákonů z oblastí: kmity, vlny, optika, termodynamika a moderní fyzika a posílit jejich porozumění pomocí širokého spektra zajímavých aplikací. Na začátku skript je zařazen test vstupních znalostí, předpokládaných pro pochopení dalího textu. V textu je uvedena řada jednoduchých i složitějích úloh a kontrolních otázek, jejich řešením si studenti mohou ...
|
|
0,6 |
0x |
|
Vypracované otázky k ústní zkoušce z Fyziky
Vypracované otázky28 s. / 2. roč. / docx
TEPLOTA A TEPLOMolekulární kinetická teorie teplaBrownův tepelný pohyb TP = chaotický pohyb který konají všechny základní částice - e + p aj. atomy a molekuly Projevy TP :- Brownův pohyb- Tlak plynu na stěnu nádoby- Atmosférický tlak- Difuze je proces rozptylování se částic v prostoru.Brownův pohyb: Mikroskopem pozorovatelný chaotický pohyb malých zrnek v kapalinách a plynech Vznik: Důsledek fluktuací v koncentraci atomů a molekul konajících tepelný pohyb
|
|
0,8 |
0x |
|
Poznámky z přednášek z Fyziky
Poznámky30 s. / 2. roč. / doc
Základní pojmy :- na střední škole - základní fyzikální pojmy : - Hmotnost - Délka - Časse zavádí jako veličiny, které lze kvantitativně charakterizovat a porovnávat.Zaveden euklidovský prostor ( 3-rozměrný ) pro změnu polohy v čase. Dále se seznámíme s metodami jak veličiny měřit, či jak jim přiřazovat kvantitativní znaky. Znát soustavu jednotek SI.Základní veličiny - hmotnost - energieFyzika se zabývá jejich vzájemným vztahem a fundamentální veličiny není pak snadné definovat.Hmotnost definuje...
|
|
1,7 |
0x |
|
Elektromagnetismus
Skripta39 s. / 1. roč. / pdf
1.0. Elektromagnetická interakce= vzájemné působení elektricky nabitých částicMechanismus: Každá pohybující se elektricky nabitá částice vytváří v okolním prostoru elektromagnetické pole, které se projevuje silovým působením na jiné nabité částice, magnety atd.1.1. Elektrický nábojMějme elektricky nabité částice Č1, …, Č1 v klidu vzhledem k inerciální s.s. 0xyz. Tyto částice vytvářejí tzv. elektrostatické pole. V bodě P tohoto pole nechť je umístěn proton. Nezávisle na jeho pohybovém stavu na ně...
|
|
0,5 |
0x |
|
Mechanika hmotného bodu
Skripta18 s. / 1. roč. / pdf
Pohybové zákony klasické fyzikyVolný hmotný bod = hmotný bod (HB), na který nepůsobí žádné síly (je to abstraktní objekt).Inerciální vztažná (souřadná) soustava = vztažná (souřadná) soustava, ve které se každý volný HB pohybuje rovnoměrně přímočaře, nebo je v klidu.1. Newtonův pohybový zákon (princip)Existuje inerciální vztažná (souřadná) soustava (= těleso setrvává ve vhodně zvolené vztažné (souřadné) soustavě v klidu nebo pohybu přímočarém rovnoměrném, pokud není vnějšími silami nuceno tento s...
|
|
0,3 |
0x |
|
Elektřina a magnetismus - skripta
Skripta138 s. / 1. roč. / pdf
1. Elektromagnetismus1.1 Elektromagnetické interakce1.1.1 Elektromagnetické jevyElektromagnetické jevy tvorí duležitou skupinu fyzikálních jevu, jejichž význam v denním životei v elektrotechnické praxi vzrustá. Presto, že elektrotechnická zarízení jsou vetšinou velmi složitáa podrobné porozumení jejich cinnosti vyžaduje dukladné studium, využívá se v nich relativnemalého poctu jevu a zákonitostí elektromagnetismu. Studium fyzikálních základu elektromagnetismuje pro studenta strojního inženýrství...
|
|
4,1 |
1x |
|