Soudní dvůr - Instituce EU
Prezentace25 s. / 1. roč. / pdf
Význam SD- Funkce: zajištění dodržování práva při výkladu a provádění SES (čl. 220 SES)- Udržení homogenity celého společenství- Rozhodnutí SD přispěla k rychlosti realizace společného trhu a ovlivnila především dodržování volného pohybu, práv spotřebitele, hospodářskou soutěž a nediskriminaci- Aktivita: především počátek, od JEA opatrnějšíTeoriie polliitiické mocii SD- Intergovernmentalismus (mezivládní přístup) - SD se snaží udržet svou legitimitu v očích čl. st., proto svou aktivitu modelují ...
|
|
0,5 |
1x |
|
Smlouva z Nice a tzv. Ústavní smlouva EU
Prezentace35 s. / 1. roč. / pdf
Úkoly IGC 2000 a dále- reforma Komise- vážení hlasů v Radě- aplikace QMV- rozdělení křesel v EP- princip flexibility- reforma ostatních orgánů - ESD, poradní orgány atd. a dalších procedurEvropská rada- přesun summitů od roku 2002 jeden ze summitů v Bruselu- po nárůstu počtu členských států na 18 budou všechna zasedání v BruseluRada EU- jednomyslnost (snížen výskyt tohoto hlasování)- kvalifikovaná většina (rozšířeno použití)- tzv. dvojí většina (alternativa na žádost, státy formující kvalifikova...
|
|
0,5 |
1x |
|
Předsednictví Rady EU: šance pro malé země?
Esej5 s. / 1. roč. / doc
1. Která země je malá a která velká?Dle mého názoru bychom si nejdříve měli definovat, které členské země Evropské unie si představujeme pod pojmem ,,malé“. Osobně chápu téma této práce nejen jako otázku ohledně šancí malých zemí ve smyslu jejich geografické rozlohy, ale také ve smyslu jejich zkušeností, vyspělosti státní správy a úrovně diplomacie. Z takového hlediska považuji za malou zemi například i Polsko, které je rozlohou velmi podobné sousednímu Německu, nicméně co se týče zkušeností a v...
|
|
0,1 |
0x |
|
Evropská administrativa - Složení komise, Postavení a funkce v ES, Úkoly Komise
Poznámky20 s. / 1. roč. / pdf
Co je to Komise... co je to Komise? - kolegium komisařů- odborný aparát Komise - DG- administrativa Komise• Je stavebním kamenem supranacionality• Je složena z nezávislých kandidátů členských států• Je postavena na principu kolektivní odpovědnostiVíce rolí Komise• Je motorem Společenství - disponuje právem legislativní iniciativy v pilíři ES.• Hlídacím psem.• Pokladníkem.• Exekutivou.• Garantem volné-hospodářské soutěže.
|
|
0,4 |
0x |
|
Úvod do problematiky Evropských společenství
Poznámky13 s. / 1. roč. / doc
Úvod do problematiky Evropských společenstvíÚvodem …-Unie svým principem rozhodování a agendou již jednoznačně přesáhla rozměr mezinárodní organizace, ale ještě nedosáhla kategorie soustátí-politická věda proto není schopna uchopit EU z hlediska stávajících termínů a považuje ji za útvar „sui generis“ (některými je označována jako institucionální a konstitucionální hybrid)-proces vyjednávání je v Unii v přímé závislosti na národních zájmech a jednotlivých státech (!!!)-neustále se dotvářejí jed...
|
|
0,1 |
0x |
|
Rozhodování v EU - Instituce EU
Prezentace21 s. / 1. roč. / pdf
Konzultační procedura- Pasivní legislativní účast- Zavádí Smlouva o EHS- Obcházení procedury Radou- Izoglukóza (138, 139/1979 Sb. SD): povinnost Rady konzultovat- Slabá procedura, EP mohl toliko „otrávit“ Radu dodržováním termínůPostup konzultacea) Komise předkládá návrh Raděb) Rada předkládá svůj postoj Evropskému parlamentu a poradním tělesůmc) Vyjádření EP a poradních těles se vrací do Rady, která jej vůbec nemusí brát v potazd) Rada může změnit návrh Komise, hlasuje však jednomyslně!- Dnes n...
|
|
0,2 |
0x |
|
Úvod do Institucí Evropské unie
Prezentace22 s. / 1. roč. / pdf
Co je instituce?- Teorie neoinstitucionalismu » instituce nejen jako tělesa, ale také kodifikované normy či ustálené soubory pravidel- Instituce jako struktura a jako aktér- Tři typy neoinstitucionalismu:a) Racionálníb) Historickýc) SociologickýPovaha EU- Povaha EU jako útvaru „sui generis“ » předurčuje povahu institucí- Neustálý střet institucí- Odlišnost mezi institucemi národního politického systému a politického systému EU- Konfrontace dvou základních přístupů k evropské integraci » mezivlád...
|
|
0,9 |
0x |
|
Instituce Evropské unie - výpisky
Poznámky47 s. / 1. roč. / doc
1. Úvod do problematiky evropských institucí, specifika EU, evropské právo - úvodní pojmyRozeznáváme celkem tři zdroje evropského právaPrimární právo• První a nejdůležitější je tzv. primární právo chápané jako ústavní právo Společenství. Všechna činnost Společenství musí vycházet z cílů a úkolů definovaných v primárním právu. Primární právo nejen určuje charakter a cíle Společenství, ale ohraničuje také veškerou činnost jeho orgánů.• Za zdroje primárního práva Společenství považujeme především z...
|
|
0,5 |
0x |
|
Závěry Evropské rady ze Sevilly
Poznámky11 s. / 1. roč. / doc
Závěry Evropské rady ze SevillyEvropská rada se setkala v Seville 21. a 22. června 2002. Setkání předcházelo vystoupení prezidenta Evropského parlamentu, pana Pata Coxe a následovalo diskusí vztahující se k hlavním bodům programu.1.Budoucnost unie- Zpráva předsedy Konventu o budoucnosti Unie -Evropská rada rozvádí diskusi na téma vývoje jednání a prošetření hlavních otázek této oblasti -ER podporuje přístup Konventu -ER očekává, že Konvent bude pokračovat stejným směrem a bude schopen učinit po...
|
|
0,1 |
0x |
|
Aktuální reformy EU - Ústava a Reformní smlouva
Poznámky10 s. / 1. roč. / doc
Fiala, Pitrová: Evropská unie, 20. kapitolaSmlouva z Nice- revize Smlouvy o EU a Smlouvy o ES- závěrečná a přechodná ustanovení- protokoly (např. revize statutu ESD), celkem 24Změny ve Smlouvě o EU1. Úprava mechanismu „obrany základních hodnot“- ČS v Radě, po souhlasu EP a po vyslechnutí státu můžou hlasovat o „zřejmém nebezpečí, že některý stát poruší zásady v čl. 6 odst. 1)- podat takový návrh může Komise, 1/3 ČS, EP- k přijetí je nutná 4/5 členů Rady => vydání doporučení vůči dotčenému ČS-...
|
|
0,1 |
0x |
|
Evropská komise - výpisky
Poznámky9 s. / 1. roč. / doc
Úvod- opatrovník zájmů Společenství, nadnárodní instituce, reprezentant v oblasti mezinárodních vztahů, úkoly pro ni stanoveny v primárním právu, - nejvýznamnější předsedové Komise: Hallstein a Delorse- proměnlivé postavení - má vymezenou škálu nejrůznějších oblastní problémů = označována jako politický a administrativní hybrid (= navrhuje legislativu, je prostředníkem procesu rozhodování, kontroluje dodržování)- v průběhu vývoje oscilovala mezi fcí evropské vlády a administrativního servisu čle...
|
|
0,1 |
0x |
|
Výpisky - Instituce Evropské unie
Poznámky27 s. / 1. roč. / doc
Evropská rada- vrcholný orgán EU- setkávání politických představitelů členských zemí (hlavy exekutivy, tzn. francouzský a finský prezident, premiéři vlád a předsedové, resp. kancléř)- reprezentace národních zájmů na principu rovnosti bez ohledu na velikost nebo ekonomickou sílu- postavena na mezivládním principu- brání zablokování jednání ze strany zbylých 3 institucí (zkušenosti z krize)- základní politické ohraničení Komise (přejímá část zodpovědnosti za stanovení dalších integračních cílů ale...
|
|
0,4 |
0x |
|
Poradní orgány EU a Účetní dvůr
Prezentace19 s. / 1. roč. / pdf
Definice poradních těles v EU- Hospodářský a sociální výbor a Výbor regionů mají poskytovat institucím zapojeným do legislativního procesu odborná stanoviska- Reprezentace zájmů: obchodních i veřejných- Formální kanál pro lobbyistické a zájmové skupiny- Formální pojistka systému bez reálné funkce?
|
|
0,8 |
0x |
|
Instituce EU - přehled
Studijní materiál30 s. / 1. roč. / pdf
1. Evropská radaEvropská rada neboli "Evropský summit" je hlavním politickým orgánem EU, který stojí na vrcholu právního systému Evropské unie. Vznikla na počátku 70. let z pravidelných schůzek nejvyšších představitelů členských zemí (hlav států a předsedů vlád), proto se také často označuje jako setkání na nejvyšší úrovni.Základní informaceEVROPSKÁ RADAAnglický název The European CouncilPoužívaná zkratka ERSídlo schází se minimálně dvakrát ročně v Bruselu, případná další setkání se konají v pře...
|
|
0,3 |
1x |
|
Institut předsednictví EU - principy, problémy a reforma
Poznámky5 s. / 1. roč. / doc
Význam a vývoj předsednictví-předsednictví EU je na první pohled nástroj vyjadřující rovnost členských států, ale skutečnost, že předsedající stát má možnost ovlivňovat projednávající věci, je nepopiratelnáVývoj předsednictví (1952-1992)-první zmínka = smlouva o EHS, kde se říká, že se jedná o rotační střídání všech členských států včele Společenství, po 6 měsících. Kromě řízení zasedání Rady ministrů nejsou kompetence nijak vymezeny-náplň fce předsedn. se vytvářela živelně a podle aktuální prak...
|
|
0,1 |
0x |
|
Zpráva Leo Tindemanse, předsedy vlády v Belgii, Evropské radě
Studijní materiál6 s. / 1. roč. / doc
Zpráva Leo Tindemanse, předsedy vlády v Belgii, Evropské radě z 29.12. 1975Text dopisu Tindemanse, který zaslal kolegům v Evropské radě - Na konferenci v Paříži ( = druhý pařížský summit) setkání hlav vlád států společenství) jste mě požádali, abych definoval termín Evorpská unie- Existuje výrazná neshoda mezi public people a politiky, politici tvrdí, že si nedokáží představit rozvoj své země bez Společenství a lidé si myslí, že za ekonomické recese, která tady byla nebylo společenství schopno p...
|
|
0,1 |
0x |
|
Evropský parlament - výpisky
Poznámky5 s. / 1. roč. / doc
Evropský parlament- neustále se proměňuje v závislosti na rozhodnutích členských států- funguje od roku 1952- původně v něm byli delegáti z jednotlivých parlamentů, konzultativní fce- teprve postupně získal možnost spolurozhodovat po boku Rady ministrů- na počátku 70: tých let- rozpočtové pravomoci....1979: poprvé přímé volbyVývojVýchozí principy- reprezentuje nadnárodní zájmy- role podobná jako posl. sněmovny národních států…tedy to je aspoň cílová představa- jeho vývoj není ukončený!!!- v budo...
|
|
0,1 |
0x |
|
Průběžný test z Institutů EU
Vypracované otázky7 s. / 1. roč. / doc
Doogeova zprávaVzhledem ke Komisi navrhovala Doogova zpráva následný mechanismus konstrukce:Největší země tři zástupce, střední země dva zástupce a malé země jednoho zástupce * Každý stát jen jeden zástupce - anoDva zástupci z velkých zemí, jeden z malých zemí Všechny země po dvou zástupcíchDoogova zpráva navrhovala ve vztahu k Evropskému parlamentu:*Posílení jeho pozice - ano ?Volební povinnost ve volbách do EP - neVznik druhé komory - neVznik procedury spolurozhodování Doogova zpráva navrhoval...
|
|
0,1 |
4x |
|
Rada evropské unie - výpisky
Poznámky6 s. / 1. roč. / doc
- společně s ER a Parlamentem - základní inst.- rozhodování samostatně, příp. spolu s Parlamentem (někdy označována jako parlamentní komora zastupující zájmy zemí)- úkoly:o reprezentace nár. zájmůo přijímání leg. návrhů předkládaných Komisío rozhodování o dalších klíčových otázkách (přijímání nových členů, přijímání rozpočtu)vývoj:3 výchozí principy:- národní principo zastupuje zájmy zemí, cílem je spravedlivé zastoupení bez ohledu na ekonomickou sílu země, zabránit hegemonii velkých zemí- polit...
|
|
0,1 |
0x |
|
Účetní dvůr - výpisky
Poznámky3 s. / 1. roč. / docx
ÚČETNÍ DVŮR (UD)- má za úkol provádět audit příjmů a výdajů Společenství- jeho postavení v institucionální soustavě je nezávislé na dalších institucích a také na aktuálním rozložení politických sil v EUVÝVOJZaložení Účetního dvora- není to zakládající instituce - čili na začátku žádný orgán nekontroloval hospodaření (příspěvky tehdy byly tvořeny jen příspěvky členských států, kontrolu čerpání zajišťovala Rada)- založen až potom, co byly vytvořeny vlastní příjmy do Společenství (1970, stanoveny L...
|
|
0,1 |
0x |
|