Vypracované státnicové otázky z okruhu Letecká a letadlová technika
Státnicové otázky90 s. / 3. roč. / rar
1. Požadavky na konstrukci letadelKlíčové požadavky na konstrukci letadel podle období:1. 1903-1919 - od prvního letu do konce 1. světové války- dvouplošník, jednomotorový s pístovým motorem, pevnou dřevěnou vrtulí, nenosný potah- rychlost nepřekračuje 200 km.h-1, pravidelná doprava neexistuje, letouny doznaly použití v 1. světové válce i když zatím jen s malým významem - Letoun by měl umět létat a létat by měl bezpečně.2. 1919-1939 - období mezi dvěma světovými válkami- hornokřídlý jednoplošník...
|
|
4,7 |
2x |
|
Lopatkové letecké motory
Studijní materiál326 s. / 3. roč. / pdf
Princip činnosti lopatkového motoruHistorie:• Princip akce a reakce znám již od antiky příklad Heronova koule 150l. př.n.l• Princip spalovací turbíny patentován v roce 1791• 1883 první parní turbiny inž. Laval• 1900 první turbína 1MW Parson• První pokusnou spalovací turbínu vyrobila pařížská firma Société anonyme des Turbomoteurs roku 1905 - účinnost 3%• Frank White 1930 patent letecké spalovací turbíny• 1940 první běh motoru JUMO 004• 1943 první použití sériového proudového motoru na letadle Me...
|
|
21,8 |
0x |
|
Pístové letecké motory
Prezentace248 s. / 3. roč. / pdf
Rozdělení leteckých motorů• Pístové motory• Lopatkové motory• Náporové motory• Pulzační motory• Raketové motoryCharakteristické veličiny a režimy motorůVýkonové veličiny:• Pe - efektivní výkon měřený na hřídeli motoru za provozu všech potřebných agregátů• Pi - indikovaný výkon tj. vnitřní výkon motoru úměrný ploše indikátorového diagramu• Pj - jmenovitý výkon tj. nejvyšší časově neomezený výkon • Pm - měrný výkon(pro turbohřídelové motory) výkon motoru v poměru k hmotnostnímu toku vzduchu P /Qm(...
|
|
18,5 |
0x |
|
Pístové spalovací motory - princip funkce, konstrukční uspořádání
Studijní materiál4 s. / 3. roč. / docx
Pístové spalovací motory, princip funkce, konstrukční uspořádánípístové motory letadel rozdělujeme podle hledisek: 1) druh paliva: a) motory na lehké palivo - motory zážehové (benzin, plyn)- zápalná směs se zapálí elektrickou svíčkou.b) motory na těžké palivo - motory vznětové (nafta)- zápalná směs se samovznítí v důsledku zvýšení teploty při stlačení válce2) pracovní oběh: a) motory čtyřdobé b) motory dvoudobé3) uspořádaní válců: a) motory řadové i) jednořadové stojaté ii) jednořadové visuté (i...
|
|
0,5 |
0x |
|
Konstrukce ocasních ploch
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / docx
Stabilizační plocha je pomocná vztlaková plocha, která stabilizuje letový režim! A to pomocí momentových stabilizačních účinků (malé síly na velkých ramenech vzhledem k těžišti letounu)Co jsou a jak mohou vypadat ocasní plochy: Uvědomit si co je to kýlová plocha (ta část směrovky co se nehýbe), směrové kormidlo (ta část směrovky co se hýbe), stabilizátor (část výškovky co se nehýbe), výškové kormidlo (část výškovky co se hýbe).Uspořádání ocasních ploch:1. Vodorovné - stabilizátor+výškové kormidl...
|
|
0,2 |
2x |
|
Vrtule
Studijní materiál3 s. / 3. roč. / pdf
Vrtule- Propulsor vrtulového pohonu- Jejím působením na okolní vzduch vzniká tah- Generátor vrtulového pohonu je pístový nebo turbinový spalovací motor nebo také elektromotor- Kroutící moment je na vrtuli z generátoru přenášen přímo nebo pomocí reduktoru upravujícího otáčky vstupního hřídele generátoruVrtule je lopatkový stroj tvořený obvykle alespoň dvěma vrtulovými listy uloženými v náboji (vrtulová hlava).NábojNábojem je připojena k výstupní hřídeli motoru.Náboj může obsahovat zařízení pro př...
|
|
0,6 |
0x |
|
Výškové pístové spalovací motory, princip přeplňování, turbodmychadlo
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / pdf
Výškové pístové spalovací motory, princip přeplňování, turbodmychadloPrincip práce pístového zážehového/vznětového motoru: Do válce se nasaje směs vzduchu s palivem, směs se stlačí, a buď zapálí pomocí výboje ze svíčky (zážehový motor), nebo po dosažení určitého tlaku vybuchne sama (vznětový motor). Při hoření směsi se objem plynu zvětší, zatlačí píst válce směrem dolů při tzv. pracovním taktu. Následně dojde k otevření výfukového ventilu a spaliny jsou vytlačeny z válce při pohybu pístu do horn...
|
|
0,3 |
1x |
|
Letecká paliva a spalování
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / docx
Energie potřebná k pohonu letadel je ve formě chemické energie paliva, které tak představuje energetickou konservu nesenou v palivových nádržích letadla. Teplo přivedené do tepelného oběhu v motoru je uvolňováno spalováním par paliva ve směsi se vzduchem. Pilot ovládá tah a výkon motoru tím, že řídí množství paliva do motoru.Palivem spalovacích motorů pístových i turbínových obecně je směs kapalných uhlovodíků získávaných destilací z ropy. Významným parametrem paliva je jeho výhřevnost, která vy...
|
|
0,1 |
0x |
|
Druhy pohonných jednotek letadel
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / docx
Potřebný tah k pohonu letadla produkuje propulzní systém letadlové pohonné jednotky. K jeho vyvození je třeba mechanické energie (mechanického výkonu Nmot, která je dána rozdílem kinetické energie vzduchu (hnacích plynů) vystupujících z propulzoru a kinetické energie vzduchu vstupujícího do propulzoru rychlostí letu.Tuto mechanickou energii potřebnou pro urychlení vzduchu a paliva dodává propulzní soustavě letadlové pohonné jednotky motor.Motor je stroj produkující mechanickou energii (mechanick...
|
|
0,4 |
0x |
|