Vypracované státnicové otázky oboru Speciální pedagogika - okruh Logopedie
Státnicové otázky17 s. / 5. roč. / rar
1. Logopedie jako vědní disciplínaDefinice a vymezení jako vědního a studijního oboru, postavení logopedie v systému věd. Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti. Komparace se zahraničím. Předmět zájmu logopedie - pojem NKS, apod. 10 okruhů NKS. Základní pojmy z oblasti komunikace, jazyka, řeči, mluvy. Srovnání se zahraničními zdroji a v rámci interdisciplinárních vztahů, perspektivy vývoje (bilingvismus, multikulturalismus, apod.).Vymezení pojmu logopedie Název logopedie se skládá z ...
|
|
3,1 |
69x |
|
Praktická část státní zkoušky z Logopedie - Vyvozování hlásek
Státnicové otázky22 s. / 5. roč. / doc
1. Klidové postavení mluvidel, klidová poloha jazyka - fyziologie (popis nákresu postavení mluvidel) a základní typy narušení. Fyziologický průběh polykání - fyziologie (popis dle schématu).Klidové postavení mluvidel: ústa jsou zavřena, rty jsou v lehkém kontaktu, horní řezáky se dotýkají dolních řezáků. Jazyk leží volně v dutině ústní, hřbet hrotu jazyka se lehce plošně dotýká alveolárního výstupku tvrdého patra. Jedinec dýchá nosem - měkké patro je svěšeno, sval bradový a ostatní zúčastněné sv...
|
|
1,5 |
93x |
|
Vypracované státnicové otázky (Bc.) - Logopedie
Státnicové otázky136 s. / 3. roč. / doc
1. Logopedie - vymezení předmětu, úkolů. Významu vědního oboru, vztah logopedie k jiným vědním oborům Logo = slovo pedie = výchova logopedie = výchova řečiLogopedie vědní obor, studijní obor, povolání, medicínský oborLogopedie je speciálně pedagogická disciplína zabývající se výchovou a vzděláváním osob s narušenou komunikační schopností a zkoumající tuto narušenou komunikační schopnost z hlediska jejích příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence. Zkoumá i možnosti rozví...
|
|
1,0 |
203x |
|
Přednášky ku předmětu Logopedie
Přednášky45 s. / 3. roč. / docx
ÚVOD DO LOGOPEDIE- logopedie - z řeckých slov - logos = slovo, paidea = výchova- Speech Therapy, Speech Correction, Sprachheilpädagogik, Logopädie, SprachbehindertenpädagogikLogopedii definujeme jako vědní obor interdisciplinárního charakteru, jehož předmětem jsou zákonitosti vzniku, eliminování a prevence narušené komunikační schopnosti. Zkoumá NKS z hlediska příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence. Předmětem je NKS u osob všech věkových kategorií.- spolupracuje s: ...
|
|
0,2 |
11x |
|
Specificky narušený vývoj řeči
Státnicové otázky17 s. / - roč. / doc
11. Specificky narušený vývoj řečiTerminologie - specifické poruchy jazyka a jejich podtypy, poruchy centrálního auditivního zpracování řeči, vývojová dysfázie. Klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza v oblasti specificky narušeného vývoje řeči. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce.Specifické poruchy jazyka...
|
|
0,2 |
10x |
|
Orofaciální poruchy a poruchy polykání
Státnicové otázky20 s. / - roč. / doc
21. Orofaciální poruchy a poruchy polykání.Poruchy orofaciálního systému a myofunkční poruchy - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Základy orofaciální a myofunkční terapie - základní diagnostické intervenční techniky. Poruchy polykání - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, t...
|
|
0,3 |
17x |
|
Získaná neurotická (psychogenní) nemluvnost
Státnicové otázky7 s. / 5. roč. / doc
12. Získaná neurotická (psychogenní) nemluvnost Mutismus - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Mluvní negativismus, logofobie. Komparace s dysfázií a afázií. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce.Profilující osobnosti a literatura:ŠKODOVÁ, E. Získaná psychogenní nemluvnost: mutismus. (in Klinická logopedie) HARTMANN, B., LANGE, M. Mutismus v dětství, ...
|
|
0,1 |
16x |
|
Logopedická cvičení
Projekt6 s. / 3. roč. / docx
Co je smyslem logopedické prevence v mateřské škole? Vytvoření jakéhosi rámce pro podporu přirozeného rozvoje komunikace. Funguje- li prevence správně, pak se u dětí podněcují řečové schopnosti a dovednosti adekvátně jejich věku. Logopedická prevence pomáhá minimalizovat vznik poruch řeči a preventiva také může vytušit možné příznaky rizikového řečového vývoje a v takovém případě poskytne informaci o dostupné logopedické péči. Je v kontaktu s klinickým logopedem a odkazuje na něj. Během logopedi...
|
|
0,2 |
5x |
|
Dyslalie
Státnicové otázky7 s. / - roč. / doc
13. DyslalieVýslovnostní normy a jejich odchylky. Vývojové artikulační poruchy - dyslalie, fonologické poruchy, vývojová apraxie řeči a příbuzné poruchy - terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Výslovnostní normy v češtině nemáme. Výslovnost je v češtin...
|
|
0,1 |
10x |
|