Výpisky z předmětu Menšiny ve střední Evropě
Poznámky25 s. / 3. roč. / doc
Jaký program vzdělávání je vhodný pro vzdělávání dětí ze sociálně vyloučených romských lokalit v ČR?1:Romové při kočovném stylu života neposílali děti do školy. Nepovažovali to za nutné. Děti se učily prostřednictvím společenského dění v komunitě. Napodobovaly starší a byly rozděleny podle pohlaví. Děvčata se učila domácím pracím s matkami a chlapci se svými otci. Moudrost, zkušenost a etické normy se předávaly prostřednictvím vyprávění (příběhy, mýty, pohádky, přísloví...). Romské děti se učí s...
|
|
0,2 |
0x |
|
Diskuzní příspěvek - Lze v Evropě v současnosti zabránit etnickému násilí a jeho gradaci? - negativní postoj
Studijní materiál10 s. / 3. roč. / doc
Etnické násilí se z pohledu nezaujatého pozorovatele, který sleduje výseky tohoto počínání v televizních zprávách, může zdát být absurdní, avšak má svou hlubokou logiku. Lidé jsou vedeni sledem situací, v nichž se orientují s ohledem na svůj prospěch, své bezpečí, prestiž nebo zisk. Pokud by byli postaveni do podobných situací, nezřídka by se chovali stejně, aniž by v tom viděli něco absurdního. Míra absurdity, kterou snadno postřehne nezávislý pozorovatel, málokdy přichází naráz. Nejčastěji je ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Přednášky z předmětu Menšiny ve střední Evropě
Přednášky11 s. / 3. roč. / doc
Podmínky ukončení• Účast na diskuzio Ano x ne» 1.člověk: Obeznámit s definicí problému a obeznámit s teoretickými koncepty, které podporují odpoved ano (popř. ne)• Například výsledky výzkumů, zpráva ministersta vnitra, demografická situace v čr apod., nebo i teorie - např. teorie migrace + vlastní literatura (najít koncepty podporující odpověd ano (popř. ne)• Určit kritéria hodnocení politikyo Pokud si myslím, že politika je dobrá v oblasti migrace, musím ji hodnotit z nějakých kritérií (kritéri...
|
|
0,1 |
0x |
|
Menšiny ve střední Evropě
Poznámky11 s. / 3. roč. / doc
- Nejen menšiny, ale i migrace- Ukončení:o Zúčastnit se řízené diskuseo Přihlásit se do seminárních skupin, pokud ne, tak na příští hodině písemněo Každá skupina 6-8 lidí, rozdělených do dvou skupin, jedna skupina bude obhajovat v daném tématu tezi souhlasíme a druhá nesouhlasíme, otázky s možností odpovědi ano nebo neo Pevná struktura diskuse:1. člověk v obou skupinách: + ano-obhájení kladné odpovědi, obeznámení s teoretickými koncepty(výsledky výzkumů, zprávy ministerstva vnitra...), musí vyti...
|
|
0,1 |
0x |
|
Povojnové a nové menšiny v České republice
Seminární práce4 s. / 3. roč. / doc
Jednotlivá sčítání lidu proběhla v letech 1921, 1930, 1950, 1961, 1970, 1980, 1991 a 2001. Pozoruhodné jsou definice národností pro účely těchto sčítání - ne pokaždé byla národnost a její příslušnost k ní definovaná stejně. Při prvním samostatném sčítání v roce 1921 byla národnost definována jako kmenová příslušnost, jejímž hlavním vnějším znakem je zpravidla mateřský jazyk - zjišťovala se však "přímým svobodným přiznáním každého přítomného obyvatele, staršího 14 let a příčetného". Nepřipouštěl ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Diskuzní příspěvek - Lze v Evropě v současnosti zabránit etnickému násilí a jeho gradaci? - pozitivní postoj
Studijní materiál5 s. / 3. roč. / doc
• Konceptualizace odpovědi ANO, včetně pojmenování problému a určení kritérií hodnoceníNásilí je nemoc, které můžeme předcházet.Žádný stát nebo jedinec nemůže být bezpečný v nebezpečném světě.Naše kultury, naše historie a naše jednotlivé životy jsou vzájemně propojeny a naše konání je vzájemně závislé.Budování kultury míru a nenásilí, jakkoli je tento proces obtížný a dlouhý, je jak nezbytné, tak vznešené (http://svetovypochod.cz).„Lze zabránit etnickému násilí, ale pouze za určitých podmínek. H...
|
|
0,1 |
0x |
|
Diskuzní příspěvek - Je ještě místo v České republice pro nějaké imigranty? - negativní postoj
Studijní materiál12 s. / 3. roč. / doc
Na první pohled nemusí být zcela zřejmé, že imigrace přináší nějaké problémy. Česká republika se vstupem do EU stala atraktivnější pro občany jiných členských zemí EU. Před vstupem České republiky do EU, byla naše republika z pohledu imigrace pouze tranzitní zemí, ale postupem času se stává zemí cílovou 1. Patří mezi země s rychle se zvyšujícím počtem přistěhovalců. Do budoucna bude tedy i nadále zemí, kterou opouští menší procento lidí, než do ní přichází . Přesto však ČR spolu s Maltou, Portug...
|
|
0,2 |
0x |
|
Diferenciace v ČR podle etnické příslušnosti
Seminární práce12 s. / 3. roč. / doc
Historické kořeny1. Podle výsledků sčítání lidu, domů a bytů z 1. března 2001 se v ČR přihlásilo k jiné než české národnosti kolem 10% obyvatel. Šlo o Moravany (380 tis.), Slováky (193 tis.), Poláky (52 tis.), Němce (39 tis.), Ukrajince (22 tis.), Vietnamce (17 tis.), Rusy (12 tis.) a Slezany (11 tis.). Do celkového počtu obyvatel ČR byli zahrnuti i občané jiných států s trvalým nebo dlouhodobým pobytem v ČR. Ze srovnání s výsledky sčítání z roku 1991 je zřejmé, že podíl voleb jiné než české nár...
|
|
0,1 |
0x |
|
Je integrace Romů a dominující majority v ČR v rovině sociální, kulturní a občanské potřebná?
Seminární práce7 s. / 3. roč. / doc
Dôvody potrebnosti integrácie Rómov vidíme v príčinách masovej migrácie Rómov. Po roku 1989 sa významne skomplikovala cesta Rómov k emancipácii a prekonaniu nerovností. Ide o výsledok ohrození a neprístupnosti šancí, ktoré sa pred rómskou menšinou otvorili po roku 1989. Zhoršila sa tak bytová situácia väčšiny rómskych rodín, stúpla nezamestnanosť medzi Rómami, školský systém naďalej reprodukuje nízku úroveň vzdelanosti rómskej menšiny. Medzi Rómami vzrástla kriminalita a drogová závislosť ako dô...
|
|
0,1 |
0x |
|
Je integrace Romů a dominující majority v ČR v rovině sociální, kulturní a občanské - A) Potřebná?
Seminární práce5 s. / 3. roč. / doc
1. Sociální problém Potřeba integrace Romů, kteří jsou zvyklí žít podle své specifické kultury a přizpůsobení se většinové společnosti je pro ně náročným úkolem.Existují rozpory, pokud chceme o problému romského etnika v ČR hovořit jako o problému sociálním. Rozdíly v rovnosti jsou dány diskriminací vůči určité menšině, v tomto případě vůči Romům, a projevují se jako izolace této skupiny v určité oblasti, např. v oblasti trhu práce nebo vzdělávání. Již od poloviny 80. let měli Romové tendenci so...
|
|
0,1 |
0x |
|
Diskuze - Za problémy se vzděláváním dětí ze sociálních seskupení sociálně potřebných romských rodin mohou romské děti a jejich rodiny, ne systém vzdělávání v ČR - negativní postoj
Studijní materiál4 s. / 3. roč. / doc
Definice problému Předmětem této diskuze jsou problémy se vzděláváním romských dětí, ale je potřeba hned v úvodu zmínit, že problémy se vzděláváním nejsou izolovaným problémem. Na problém romského vzdělávání je potřeba se dívat komplexně. Pokud se podíváme na situaci Romů v České republice, nacházíme trojí segregaci - segregaci v oblasti vzděláváním (o čemž svědčí vysoké zastoupení romských dětí na praktických základních školách a vznik tzv. romských škol) , segregace na trhu práce (kvůli rasist...
|
|
0,1 |
0x |
|
Diskuzní příspěvek - Je integrace Romů a dominující majority v ČR v rovině sociální, kulturní a občanské možná? - negativní postoj
Studijní materiál5 s. / 3. roč. / doc
1. KonceptualizaceNaše skupina vám nyní představí argumenty pro odpověď NE na otázku “Je integrace Romů a dominující majority v ČR v rovině sociální, kulturní a občanské možná?”.- v prvé řadě chci podotknout, že jsme celou otázku rozdělili vlastně na 3 podotázky, protože se v ní mluví o třech rovinách a v každé z těchto rovin může být odpověď úplně jiná- já s Evou vám teď představíme, jakým způsobem naše skupina tyto roviny chápe, budeme se věnovat teoretickým konceptům, které v jednotlivých rov...
|
|
0,1 |
0x |
|
Změny etnického složení obyvatelstva v Polsku v 20. století
Poznámky2 s. / 3. roč. / doc
- Menšiny německá, ukrajinská, běloruská, cikánská, rusínská, litevská, slovenská, řecká, tatarská.- Mírové dohody z roku 1919 - samostatný polský stát.- Na území nového státu žilo 3,9 miliónů Ukrajinců, 1 milión Bělorusů, 2,1 miliónu Židů, jakož i 1 milión Němců k poměru 18,8 miliónů (69%) Poláků- Ve versailleské mírové dohodě velmoci zavázaly Polsko, aby menšinám na svém území zabezpečilo příslušná práva. V roce 1920 Polsko přijalo mezinárodní předpisy ochrany menšin a zahrnulo je do ústavy z ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Nejdůležitější změny etnického složení obyvatelstva Maďarska ve 20.st.
Poznámky1 s. / 3. roč. / doc
• Křivda, která se Maďarsku udělala po 1. sv.válce, po rozpadu RU bylo jim ponecháno pouze jádro bývalého Uherska• Dnešní Maďarsko se vytvořilo po rozpadu RU a ztratilo velkou část svého území a dvě třetiny obyvatelstva. Maďaři - multikulturní stát• Roku 1920 největší počet Němců 550 tisíc, 140 tisíc Slováků a 60 tisíc Chorvatů - podobné počty trvaly až do roku 1930. • V roce 1930 tvořil počet nemaďarů 8%. Z menšin ve velkých komunitách žili jen Němci (byli největší národnostní menšinou v Maďars...
|
|
0,1 |
0x |
|