Nákladové řízení a cenová strategie
Skripta233 s. / 3. roč. / pdf
Účinné řízení je nutno uplatňovat ve všech oblastech podnikové ekonomiky, oblasti nákladů a cen nevyjímaje. K tomu, abychom mohli účelně ovlivňovat náklady, si musíme nejdříve definovat jejich věcný obsah a na základě toho pak provést jejich klasifikaci. Různá pojetí nákladů tak vedou k různým klasifikacím, a tudíž i různým způsobům nákladového řízení. V podnikové praxi je k nákladovému řízení využíváno zejména účelové členění nákladů (ve vztahu k výkonům, k místu vzniku nákladů, resp. k místu o...
|
|
7,1 |
1x |
|
Základní pojmy teorie nákladů (nákladové funkce)
Studijní materiál6 s. / 3. roč. / doc
Teorie nákladů:- zabývá se hodnotovou strukturou výrobyDefinice nákladů:- představují spotřebu VF oceněnou penězi, která je vyvolána tvorbou podnikových výkonůÚkolem teorie nákladů - je vybrat z technicky efektivních výrobních procesů ten, který vede k minimálním nákladům a představuje tedy ekonomicky nejefektivnější procesCelkové náklady (TC)TC = VC + FCTC(Q) = vnj (Q) + FCPrůměrné náklady (AC)AC = TC / Q = VC / Q + FC / Q = AVC + AFCMezní náklady (MC)- určují, jak se změní celkové náklady firm...
|
|
0,1 |
0x |
|
Nákladové řízení a cenová strategie - Produkční funkce
Studijní materiál4 s. / 3. roč. / doc
PRODUKČNÍ FUNKCEProdukční teorie spočívá ve zjišťování funkčního vztahu mezi množstvím použitých výrobních faktorů a množstvím pomocí nich vyrobených výrobků (použité VF x objem výroby Q)- čím složitější výroba, tím více VF- některé VF jsou substituovatelné- modelování provádíme na agregované produkční funkci α, β - koeficienty pružnostiKoeficienty pružnosti výrobních faktorů ovlivňují výsledné produkční funkce takto:jejich součet je:α+β = 1, tzn., že jsou konstantní výnosy z rozsahuα+β < 1, ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Metody stanovení nákladových funkcí a jejich aplikace v nákladovém řízení
Studijní materiál3 s. / 3. roč. / doc
Abych uměl vytvořit nákladovou fci, budu potřebovat z účetnictví fy údaje o nákladech (např. za 1 měsíc, kvartál, rok apod.) + údaje odpovídající produkce!!!Analýza nákladových funkcí1. Klasifikační analýza- je založena na roztřídění jednotlivých nákladových položek na FIXNÍ a VARIABILNÍ , a to dle toho, zda se mění nebo nemění se změnami objemu produkce (to vyčtu z podrobné analytické evidence z účetní třídy 5) - je ale velmi těžké rozhodnout, které náklady jsou fixní a které variabilní (většin...
|
|
0,1 |
0x |
|
Cenová průžnost poptávky a faktory, které ji ovlivňují
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / doc
Pružnost je nejdůležitější ukazatel charakterizující poptávkuPružnost je větší u konkrétního zbožíČím více něco preferuji tím je pružnost nižšíFaktory ovlivňující pružnost poptávky:- dostupnost blízkých substitutů (čím méně je zastupitelné, tím nižší je jeho cen. pružnost)- snadná nasycenost poptávky (čím snáze nasytíme poptávky tím menší pružnost)- naléhavost potřeby zboží (čím naléhavější potřeba zboží, tím menší pružnost)- trvanlivost zboží (čím méně trvanlivé, tím menší pružnost)- samotná vý...
|
|
0,1 |
0x |
|
Vztah cenové pružnosti poptávky a příjmu (amoroso-robinsonův vztah)
Studijní materiál2 s. / 3. roč. / doc
Amoroso - Robinsonův vztah udává vztah mezi přírůstkem příjmů a cenovou pružností poptávky daného zbožíPříjem = výnos, pokud v okamžiku fakturace platíme (hotově)Koeficient zvýšení nákladů je tím vyšší, čím je cenová pružnost poptávky nižší, tzn. na konkurenčních trzích je vliv daného výrobku na celkový trh tím větší, čím větší je jeho koef. zvýšení nákladů.|E| > 1 relativně pružná poptávka- při zvýšení P u zboží, které má relativně nepružnou poptávku se zvýší celkové příjmy firmy|E| = 1 - ce...
|
|
0,1 |
0x |
|
Nákladové řízení a cenová strategie - Příjmy firmy
Studijní materiál3 s. / 3. roč. / doc
Představují sumu peněžních prostředků, které firmě plynou z realizace její produkce. Na DK trhu cenu ovlivnit nemůže, na nedokonalém ano.Celkové příjmy (Totale Revenue, TR) - je celková částka, kterou firma získá prodejem svých výrobků. V DK - nemá fa možnost ovlivnit výši ceny, křivka TR je fcí Q - tj. rostoucí polopřímka V nedokonalé konkurenci - P není konstantní, ale s růstem Q klesá a poptávková křivka je proto klesající.TR může mít různou podobu. V NDK je poptávka tvořena a - bQ => je ...
|
|
0,2 |
0x |
|