Didaktická analýza tématu přítomný čas prostý a průběhový pro hodinu anglického jazyka pro 7. ročník
Seminární práce5 s. / 1. roč. / docx
Gramatika anglického jazyka, důležitost tématuJako téma své seminární práce jsem si zvolila gramatiku anglického jazyka, konkrétně tedy přítomný čas prostý a průběhový. Po dlouhá léta, zejména podíváme-li se do zpět do poloviny 20.století, bylo vyučování cizímu jazyku spojeno s vyučováním gramatiky. V představách studentů o vyučování cizího jazyka se výuka gramatiky objevovala jako centrální prvek. V současnosti již existuje mnoho přístupů a názorů na vyučování gramatiky cizího jazyka a gramatik...
|
|
0,1 |
2x |
|
Obecná didaktika - pojmy a vypracované okruhy ke zkoušce
Vypracované otázky36 s. / 3. roč. / docx
Téma A: ZÁKLADY OBECNÉ DIDAKTIKY1. CO JE DIDAKTIKA? Didaktika - teorie vzdělávání a vyučování - didaktika zahrnuje všechny jevy a procesy, které se týkají záměrné myšlenkové a motorické kultivace ve všech formách a stádiích vývoje; pojem vznikl z řeckého slova didaskein = učit; didaktika je součástí základních pedagogických věd. Základním zdrojem poznávání v didaktice je historická analýza, empirické zdroje a teoretická analýza jevu. Dříve J. A. Komenský se domníval, že pedagogika = didaktika, a...
|
|
0,1 |
20x |
|
Členění didaktických prostředků podle Josefa Maňáka
Studijní materiál53 s. / 3. roč. / docx
Podle Josefa Maňáka (2003) jsou didaktické prostředky jedním ze základních prvků výchovně vzdělávacího procesu. Ve výchovně vzdělávacím procesu na sebe navzájem působí čtyři komponenty. Mezi tyto komponenty patří:• Obsah výuky, učivo, jeho struktura,• Učitel, vyučování, tj. zprostředkování učiva žákům, řízení jejich učební činnosti,• Žák, učení, tj. proces osvojování učiva žáky,• Didaktické prostředky, tj. učební pomůcky a technické vybavení, umožňující zefektivnit výchovně vzdělávací proces. (M...
|
|
0,3 |
2x |
|
Vypracované zkouškové otázky z předmětu Obecná didaktika
Vypracované otázky39 s. / 3. roč. / doc
1. DidaktikaDidaktika: slovo didaktika je řeckého původu, didaskein znamená učit, vyučovat, učit se= didaktika představuje pedagogickou disciplínu, kterou vymezujeme jako teorii vzdělávání a vyučování. Zabývá se problematikou vzdělávacích obsahů, které se jakožto výsledky společensko - historické zkušenosti lidstva stávají v procesu vyučování individuálním majetkem žáků. Zabývá se zároveň procesem, který charakterizuje činnosti učitele a žáků a v němž si žáci tento obsah osvojují, tedy vyučování...
|
|
0,6 |
37x |
|
Pedagogická psychologie - poznámky z přednášek
Poznámky48 s. / 1. roč. / doc
Pedagogická psychologie(podle podkladů prof. Mareše pro Pedagogický slovník - editovaný prof. Průchou)Modality:• Vědní obor• Vyučovací předmět(y)• Součást profesní přípravy učitelů• Pre- i postgraduální• Součást profesní přípravy dalších profesí• Proč je ve všeobecném základu?Pedagogická psychologie:• angl. educational psychology• franc. psychologie de l’education• něm. Pädagogische Psychologie• rusky pedagogičeskaja psichologija• patří mezi vědní obory, které mají relativně dlouhou historii; vz...
|
|
2,3 |
0x |
|
Komunikace ve škole - Zestručněný distanční materiál
Studijní materiál17 s. / 3. roč. / doc
Sociální styk, sociální komunikace a pedagogická komunikaceSociální styk - má dvě podoby - procesuální (vzájemné působení lidí) - statickou (společenské vztahy lidí = mezilidské vztahy)- má tři stránky - činnost, interakci a společenské vztahy- mezilidské vztahy - ve školní výuce učitel zaujímá vztahy neosobní, každý z účastníků výchovně vzdělávacího procesu má svoji sociální roli (= soubor chování, který se očekává od každého, kdo zaujímá dané postavení)- společná činnost - dle míry rozvoje vyč...
|
|
0,1 |
0x |
|
Obecná didaktika - vypracované okruhy
Studijní materiál21 s. / 3. roč. / docx
ZÁKLADY DIDAKTIKYDidaktika• můžeme ji chápat jako teorii vzdělání, teorii vyučování • všeobecné umění, jak naučit všechny všemu (Komenský)• je samostatný vědní obor, název je odvozen od řeckého didaskein - učit se, vyučovat• první knihu,která měla v názvu didaktiku - Ratke-pedagog (17.stol.)• což inspirovalo Komenského - česká didaktika - (všeobecné umění- naučit všechny všemu)• první pol. 19.stol.- Pestalozzi, Herbart - ve svých dílech systematicky vykládaly otázky teorie didaktiky• v evropskýc...
|
|
0,1 |
3x |
|
Okruhy ke zkoušce z Obecné didaktiky
Vypracované otázky22 s. / 1. roč. / docx
1. Úvod do studia didaktikyDidaktika• umění vyučovat• Teorie vyučování• Teorie kurikula, učení a vyučováníTradiční didaktika• normativní• Udává, jak by věci měly být• Systematizování didaktických kategorií• Nad obsahy jednotlivých oborůModerní didaktika • explanační• Vysvětluje, proč něco funguje a něco ne• V konkrétním obsahu oboruTradiční pojetí příliš abstraktní, obtížné posuzovat konkrétní výukové situace, pracuje se širokými pojmyŽivá didaktika• konkrétní didaktická koncepce• Reaguje na nov...
|
|
0,1 |
2x |
|
Základní pedagogické kategorie a pojmy - pracovní podkladový materiál k výuce
Studijní materiál5 s. / 3. roč. / doc
EDUKACE • = výchova - v širším slova smyslu (výchova + vzdělávání), častěji používaný termín, ale nejednoznačný - tím, že v sobě zahrnuje jak výchovu v užším slova smyslu, tak i vzdělávání• záměrné, cílevědomé a systematické působení na rozvoj např. jedince; • permanentní proces, • celoživotní proces • determinovaný mnoha faktory, z nichž základní jsou dědičnost, prostředí;• historicky, sociokulturně podmíněná - determinována ideály společnosti, ekon. situací státu atd.• vždy konkrétní povahy - ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Vypracované zkouškové témata k Didaktice
Vypracované otázky13 s. / 1. roč. / doc
1. Didaktika a její předmětPředmět didaktiky - Slovo didaktika je řeckého původu. Didaskein znamená učit, vyučovat, poučovat, jasně vykládat, dokazovat. J.A.Komenský (1592 - 1670) ve svém díle Didaktika velká (1657) chápe didaktiku jako „všeobecné umění, jak naučit všechny všemu“.V průběhu historického vývoje společnosti se měnily požadavky na výchovu a vzdělávání i jejich funkce. S tím se měnil i obsah pojmu a rozličná byla i filozofická a psychologická východiska, o něž se výklad problematiky ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Didaktika - zkrácená verze výpisků
Poznámky14 s. / 3. roč. / docx
Didaktika - teorie vzdělávání a vyučování - didaktika zahrnuje všechny jevy a procesy, které se týkají záměrné myšlenkové a motorické kultivace ve všech formách a stádiích vývoje; pojem vznikl z řeckého slova didaskein = učit; didaktika je součástí základních pedagogických věd. Základním zdrojem poznávání v didaktice je historická analýza, empirické zdroje a teoretická analýza jevu. Dříve J. A. Komenský se domníval, že pedagogika = didaktika, ale v průběhu dějin se ukázalo, že tomu tak není. • k...
|
|
0,1 |
0x |
|
Obecná didaktika - výpisky výrazů
Poznámky14 s. / 1. roč. / docx
Didaktika- umění vyučovat- Teorie vyučování- Teorie kurikula, učení a vyučováníTradiční didaktika - normativní- Udává, jak by věci měly být- Systematizování didaktických kategorií- Nad obsahy jednotlivých oborůModerní didaktika - explanační- Vysvětluje, proč něco funguje a něco ne- V konkrétním obsahu oboru- Tradiční pojetí příliš abstraktní, obtížné posuzovat konkrétní výukové situace, pracuje se širokými pojmy
|
|
0,1 |
2x |
|
Výpisky z literatury pro předmět Obecná didaktika
Studijní materiál28 s. / 3. roč. / docx
1. Systémové pojetí didaktiky- didaktická reflexe sahá hluboko do dějin lidské společnosti(Sokrates, Platón, Aristoteles)- tvůrce prvního didaktického systému: Jan Ámos KomenskýDidaktika: (z řec. dideskein = učiti)- disciplína zabývající se otázkami vyučování, učení a vzdělávání - v průběhu vývoje nabývala různých podob a byla také různě chápána a vymezována- přejímá pohyby moderního vědeckého poznání a stává se tak vhodným polem pro aplikaci různých teorií (např. didaktika kybernetická, informa...
|
|
0,7 |
1x |
|
Podklady k didaktice
Poznámky30 s. / - roč. / doc
4. Definice vyučovací metody, Rozdělení výukových metod; výběr metod (určitě bude na zkoušce) - výukové metody - ŠvecVyučovací metoda = způsob, jakým učitel organizuje proces osvojování nových vědomostí a dovedností žáků= koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních činností žáků orientovaný na dosažení výchovně-vzdělávacích cílů. = způsob dosahování cíle vyučování, je to cesta (methodos) uspořádaná určitým způsobem, aby žák dosáhl poznání. - smyslem a cílem je přenést žákům pozna...
|
|
0,3 |
0x |
|
Obecná didaktika - poznámky
Poznámky8 s. / - roč. / doc
1. Kreativita v rámci hierarchie učeníU dospělých mluvíme to tzv. hierarchii učení (myšlení).Vrchol hierarchie myšlení a učení u dospělého člověka tvoří kreativita, neboli tvůrčí schopnost člověka. Kreativita je tedy schopnost člověka být sám od sebe činný, tvořivě přijímat nové poznatky a být produktivní v duševní oblasti. Bez kreativity by řešení problémů, které vyžaduje více než pouhou reakci na naučené jednání, bylo zcela nemyslitelné.
|
|
0,1 |
1x |
|
Obecná didaktika - tahák
Tahák6 s. / 1. roč. / doc
--Systém kurikulár.dok.vČR:-od r.1995 jsou cíle a obsahy vyuč.rámcově vymezeny prostř.tzv.standardů.Standard=dokument schvál.MŠMT obsahující:- souhrn vzděl.cílů,- rámcový obsah vzděl.(kmenové učivo),- kompetence, které by si měli žáci urč.typu školy osvojit. Standard zákl.vzdělávání=představuje jeden z hl.nástrojů péče státu o kvalitu vzděl.poskytovaného ZŠ, snaží se garantovat, že žáci mohou získat plnohodnotné zákl.vzděl.. Na Standard navazují tzv.vzděl.programy-pro ZŠ:1)Vzděl.progr.Obecná ško...
|
|
0,1 |
25x |
|
Obecná didaktika - přednášky
Přednášky8 s. / - roč. / doc
Transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky1. transmisivní pojetí = přesunutí, přemístění99% výuky na ZŠ a SŠ (předkládání poznatkůUčitel předává, žák tupě přebírá2. konstruktivistické pojetíučitel zajišťuje, aby žák mohl dospět k vědomostem sám, se spolužáky, učitelem..žáci přemýšlí,rozvíjí se, reorganizují své dosavadní poznatky, objevují nové poznatky.. ŽÁK VYTVÁŘÍ NOVÉ POZNATKY náročné ba čas, zájem, podmínky…
|
|
0,1 |
2x |
|